Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??
Ni som redan gift er! Om ni fick ändra på saker, vad skulle det då vara??
Ni som redan gift er! Om ni fick ändra på saker, vad skulle det då vara??
Vi gifte oss i England, så majoriteten av gästerna var influgna eller hade rest tvärs över landet.
Nöjda med:
* Vi inviterade alla gäster till en pub kvällen innan vigseln. Alla hann träffa och lära känna varandra under informella förhållanden. Gjorde att det sociala inte var något problem under själva bröllopskvällen.
* Vi hyrde kanalbåtar (typ gondoler) som underhållning mellen vigseln och middagen. Båtturen gjorde verkligen intryck!
* Att vi hade hemmalagad tårta (svärmor). Ingen orkar äta en massa tårta efter en lång middag ändå.
* Fri bar.
* Att ha blandad musik (ABBA till Sinatra, via Elvis och Herreys). Alla fann något de tyckte om. Och att vi även hade en timmes live-musik.
* Att vi inte la så mycket pengar på blommor.
* Att vi la ner mycket tid på att beskriva alla gäster i festprogrammet. Alla hade något att prata om.
Ångrar:
* Att jag inte förklarade för frisören hur jag ville ha mitt hår, utan nöjde mig med hans idé.
* Att jag inte tog med mig smink, och piffade till mig under kvällen. Har världen mest glänsande panna på alla kvällsbilder...
* Att vi inte planerade (och annonserade) att vi skulle skära tårtan. Nu var endast hälften av gästerna närvarande, och tallrikarna var ännu inte på plats.
* Att vi inte hade bättre kommunikation med serveringspersonalen. Nu kom dessertvin försent, och all konjak placerades i baren, istället för att serveras till kaffet.
* Att jag inte gav den engelske organisten ett band på hur de svenska psalmerna skulle låta. Det var hopplöst att sjunga med!
* Att vi inte tog fler kort på gästerna!
* Att vi inte hade en lokal där vi fick stanna längre.
Sedan var det kanske inte heller helt lyckat att min nya svåger och hans fru började bråka efter att de lämnat festen, och båda blev arresterade av polisen, men det är en helt annan story...
Men efteråt bryr man sig inte om dessa små saker ändå. Det var den bästa dag jag kunde tänka mig!!!
Lycka till!
Jag skulle:
Investerat i en dyrare ring, den ska man ju trots allt ha kvar, eller i mitt fall sälja!
Gift mig med en annan man.
jättebra tråd..
puffar
Pixie29, vilket annorlunda inlägg, uppfriskande. Lycka till med att hitta en annan (bättre?) man!
Jättenyttigt med tips -- keep it coming girls!
Det jag skulle ändrat på skulle vara att börjat göra alla trycksaker tidigare. Hade gjort designen på dem över ett år innan vi gifte oss men det tog längre att göra dem än beräknat, så det blir rätt stressigt på slutet med alla inbjudningar.
Livet på min klänning var dessutom väldigt tajt när man satt ner (som att ha en väldigt åtsnörd korsett) så jag kunde inte riktigt njuta av middagen. Men när man stod upp så var det inga problem, och det var inte direkt något man tänkte på när jag var och provade ut den.
Det var nog det enda tror jag...
Jenca:
Då ska man testa att sitta ner när man provar klänningar då? Hade3 jag inte tänkt på.
Jenca: Tack för tipset! inget som jag hade tänkt på annars iaf.
Var tvungen att tänka igenom allt, men såhär i efterhand så är det faktiskt ingenting vi hade velat ändra på! ALLT var magiskt, perfekt och underbart! Det var dyrt (om man ser till vår budget, ca 70000 för 100 gäster), men det var det värt! Det enda jag velat ändra på var tiden före bröllopet, då jag var orolig för alla detaljer, i efterhand är inte detaljerna viktiga!
Jag ångrar att jag inte såg riktigt klok ut när jag kom in i kyrkan. En blandning av att vara glad, nervös, spänd och rörd blev till en jättekonstig min som nu finns på bilder hos hela släkten. Jag storgrät när jag såg korten. Inte så mycket att göra åt nu men det är nog bra att försöka att slappna av om man kan...
Är också lite missnöjd med prästen som läste gamla versionen av "Fader vår" när jag skrivit den nya i programmet och att han inte använde alla våra namn när han ställde frågorna. Å andra sidan höll han ett jättebra och personligt vigseltal men det kan nog vara bra att gå igenom detaljerna med prästen mer noggrant.
Vi missade, som en del andra, också detta med att "trycka på" om gästboken vilket gjorde att många glömde skriva.
I övrigt är jag jättenöjd. Fint väder, god mat och en rolig fest. Är nöjd med att vi öppnade presenterna dagen efter bara jag och min man. Det var jättemysigt och roligt att ha något kvar till dagen efter. Lätt att det blir stressigt om man gör det på festen.
Gifte mej i lördags, och hittills har jag inte kommit på något som var "fel", som jag har velat göra om. I både kyrkan och på festen var vi så avslappnade och allting flöt på så bra.
Tänk på att ta en toasmaster/madame som inte är blyg att prata och bjuda på sej själv lite inför andra, vår var underbar! Provsatte oxå med klänningen på före, och det var bra, annars skulle det nog blivit tajt!
Levande musik gör festen mer levande.
Ja, jag kan räkna upp mycket för allt var så bra för oss!
(det ändå då skulle vara att ha börjat med trycksakerna lite tidigare, blev klara på torsdagkväll.)
Lycka till ni som har er stora dag framför er! Det kommer att bli hur bra som helst, slappna av bara, allt flyter nog på. Se till att ha bra kontakt med toastmaster/madamen, så sköter han/hon det mesta!