• Bebbsen05

Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??

Ni som redan gift er! Om ni fick ändra på saker, vad skulle det då vara??

• Svar på tråden Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??
  • Blommis

astrid2: var i barcelona gifte ni er och vart hade ni bröllopsmiddag/fest? Vi funderar starkt på att åka till Barcelona och gifta oss men vi funderar om det inte är för jobbigt att planera allt från Sverige...

• Kanadensisk brud

Det enda jag skulle andrat ar att jag skulle oroat mig mindre for detaljerna!
    Lycka till med det!

• Maria

Ofelity, vi skickade ut inbjudningar ca 2 månader i förväg, men några adresser var tyvärr fel (folk som flyttat), de kom i retur och vi fick skicka ut en gång till, då cirka en månad före.

Jo pooldoppet var kul :) Det var så skönt att plötsligt släppa allt det formella och slänga sig i vattnet - lite tungt att simma i jättestor klänning och höga klackar men det gick det med :) Det är väl inte så värst många brudpar som provat något sådant...de flesta skulle nog inte våga!

Nej precis vilken lokal det var vågar jag inte tala om eftersom de egentligen inte får låna ut den till sådant här, men vi fick den genom en "insidekontakt". Den tillhör ett företag kan jag säga.

• Min-Ah

Vi skulle definitivt ha anlitat en proffessionell fotograf till att ha tagit bröllopsbilderna!!!!

Ångrar detta SÅ OTROLIGT MYCKET, för våra bilder blev inta alls bra...
    Inte alls så som vi hoppats på eller tänkt oss!! Är jätteledsen för detta!!

Vi har ju knappt några bilder till tackkorten, ens...

Och så hade vi fått sova hemma på bröllopsnatten, som vi själva tänkt oss!

Maken ville inte sova borta. Vi hade t.o.m. städat och fixat nya gardiner i vårt sovrum!

Vi fick i stort sett inga toalettsaker med oss alls till hotellet vi hamnade på. (Våra släktingar hade inte alls tänkt på att vi kanske skulle behöva mer än tandborste och tandkräm...).
    Inga linsgrejer (fick sova med linserna i), inga p-piller (vill inte bli gravid ännu! Fick ju bli total avhållsamhet )
    Dessutom var tvålbehållaren i badrummet totalt slut!! Så vi kunde inte tvätta oss när vi kom dit mitt i natten, svettiga och dana! Fick ju knappt bort sminket...

Annars var allting perfekt på vår dag!
    Underbart i kyrkan och en hellyckad fest!
    Tur är ju det!

• Lina & Gustav

Mer tips tack! Gärna också vilka detaljer som ni är glada att ni la ner tid och pengar på!

• Stockholmsbrud i Dalarna

Jag är glad över att vi höll oss inom budget. Faktiskt! Vi skapade det bröllop vi ville ha inom ramen för vad vi och våra familjer hade råd med.

Jag är till exempel nöjd med dukningen, som vi fixade med vita dukar, mellanblå löpare tillverkade av dunis dunicel-duk, vilda blommor plockade i området, satta i lånade vaser... Och att vi hyrde in ett folkdanslag som dansade med alla gäster och oss. De var verkligen värda varenda krona - eller mer, för de var inte alls dyra. Dvs lite levande underhållning, inte alls fel.

Vi hade också turen att känna vår vigselförrättare, så han kom hem till oss innan och vi pratade mycket om vigseln och hur vi ville ha det - och den blev verkligen ett minne för livet. Som inga pengar i världen kan köpa...
    Ögonblicket då jag och min man gav våra vigsellöften till varandra kommer jag att minnas för alltid.

• Swedie

Ååååh, denna tråd får mig att längta såååå!! 17 juni, kom snabbare!!

• Fenomena

Så nöjd med:
    Att vi tog oss råd med viktiga saker, men ändå höll vår budget = behövde ingen hjälp av föräldrar även om vi fick bidrag i efterhand.

Proffsfotograf, värd alla pengar. Hon fotograferade med Hasselblads-kamera, och tog bara runt 36 bilder. Vi köpte ca 20 av dem, och ville köpa ännu fler (för resten skulle hon inte behålla negativen på). Så fina bilder!

Vi lade pengar på det som består: fina vigselringar till båda och fotografier. Jag sålde en del av mina gamla smycken för att få drömringen. I gengäld sparade vi in på de vi tyckte var lite onödigt; köpte fina skor på Wedins för 149 kr.

Hade tänkt göra bukett och coursage själv, men när jag hörde mig för hos florister så skulle materialkostnaden bli såpass hög så jag bad vår lokala florist göra dem. Man behöver inte luras och säga att det är en vanlig bukett. Det räcker med att säga vad det får kosta. Min bukett blev lösbunden men höll sig väldigt bra utan vatten, den plus två coursage kostade runt 700 kr. Och då var jag ändå inne flera gånger och pratade om röda löv och lämnade silvertråd med kristaller på. DET kan man inte göra om man påstår att det är en vanlig bukett. Det var så skönt att slippa jobbet och få så fint resultat!

Att ha lagt så pass mycket planering innan att jag kunde koppla bort allt vad kontroll heter på bröllopsdagen. Alla nyckelpersoner fick ett excel-ark med hålltider... Det gav dem en anledning att retas, men jag tror att det var skönt för dem också att veta exakt vad vi "förväntade oss" av dem.

Att vi kom iväg på en liten kort (prisvärd) bröllopsresa, vilket vi först inte hade tänkt. Det var underbart att få pusta ut i lugn och ro och prata om allt kul.

Inbjudningskorten tog rätt lång tid att göra, åka till grannstaden två gånger för att få tag på prisvärt papper i rätt nyans... Men de blev så fina och faktiskt billiga att det måste ha varit värt det? ;)

Att alla våra vänner var där, att våra vänner spelade och sjöng osv.

Missnöjd med:

Skulle ha velat ha några porträttkort (fast amatör) av oss med tärna, marskalk pch föräldrar och syskon. De var inte med under proffsfotograferingen så vi borde har ordnat tillfälle för det.

Missförstånd med kyrkvärdinnan, som släppte in oss och sa åt oss att börja gå innan kören hade börjat sjunga ingångsmarschen. Det var avtalat att hon skulle öppna dörrarna när de hade sjungat en stund. Det var nog bara jag och kören som tänkte på det, för de började genast sjunga och vi gick väldigt långsamt innan församlingen hade upptäckt oss. Men usch så förargligt att de inte hann bygga upp stämningen med sin skönsång.

Val av frisör. Fin hållbar frisyr, men ack så fientlig stämning att börja dagen med. :(

• moan

Jag är så nöjd med att vi planerade så mycket innan och att vi involverade vår toastmadame (och värdinna) i planerna i ett tidigt skede. Hon gjorde ett fantastiskt jobb. Vi har fått så mycket tack och kommentarer från våra gäster att det var den roligaste bröllopsfest de varit på. Det värmer vill jag lova.
    Var på bröllop i helgen som var och där hade inte toastmastern o toastmadamen samma koll. Tyvärr måste jag säja för det blev en del missförstånd och frågetecken under den kvällen.

Jag är också glad för att vi gjorde så mycket jobb själva. Det var värt allt arbete. Vi gjorde alla inbjudningskort själva, alla placeringskort (plockade 70 flata, vita stenar och skrev namn på i guld och svart färg), dekorerade och dukade festlokalen själva med hjälp av tärnor, marskalk, toastmadame och vår otroligt duktiga serveringspersonal som var tre duktiga 18-åringar.

Är också otroligt glad att vi tog oss råd att åka till Kos en vecka på bröllopsresa. Det behövdes en vecka för bara oss två.

Är egentligen inte missnöjd med något. Inte något stort och viktigt iallafall. Är möjligtvis lite less på hon som ansvarar för lokalen vi hyrde. Man skulle kunna tro att det är hennes hus... Dessutom hade hon kontrollerat vad vi hade i kylen och köket för övrigt när vi lämnade lokalen på fredagen. Det gör mig lite förbannad, för jag hade sagt till henne att hon gärna fick gå in i lokalen och titta på dukningen som hon gärna ville men det betydde ju inte att hon fick snoka...

• Soon to be (numera gift)

Glad att vi planerat och informerat med brufölje och toastmaster/madame redan från början. Dom var väl insatta i vad vi förväntade oss och ur vi ville ha det. På själva bröllopsdagen kändes det tryggt att släppa alt till dem och bara njuta av allt.

Dom gjorde ett fantastiskt jobb!

Otorlogt glad att vi tog dom ringar vi verkligen ville ha, även om dom spräckte budgeten. Det är dom som finns kvar nu när dagen är över. Och dom ska ju sitta på handen resten av livet.

Jag är glad att vi läste våra löften själv (Vi skrev inte våra egna löften) och inte bara läste efter prästen. Det blev så kärleksfullt och intimt när vi själva sa meningarna.

Svar på tråden Ni som är gifta - Vad skulle ni ändrat på om ni kunde??