• karolina78

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

hej!
    jag vet inte riktigt vad gränsen går för hur stor budgeten skall vara för att räknas som stor men är det någon som känner sig träffad?
    vi har en budget på 150 000 exkl bröllopsresa och brudklänning... är det såå mycket?
    min svägerska gifte sig i sommras och hennes bröllop gick på ca 370 000....

• Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?
  • Beachy

Gemma och Lapinett, vårt bröllop blir också av den lite lyxigare kategorin.

Vi bjuder inte på resa och boende, men vi har ordnat rabatter för gästerna. Själva bröllopet blir inte så himla dyrt, även om vi verkligen bestämt precis hur och vad vi vill ha extra som inte fanns med i grundpaketet. Vi kommer avsluta helkvällen med ett fyrverkeri över havet som vi hoppas alla kommer uppskatta.

Det jag tycker vi spenderar mest på är ringarna och resorna/boende under hela tiden (Aruba, Miami, kryssning). Vi vill inte snåla på något när det gäller vårt bröllop som är "once in a lifetime" (även om jag varit gift förut, men det räknas liksom inte...)

• Izunia

Beachy: Vi hade ocksa tänkt kryssning karribien. Vet ni mer exakt var ni ska? När är bäst att aka dit? Vi tänkte liksom vänta nan manad/er innan vi tar smekmanaden o gifter oss 12 aug.

Gemma: What är Adobe GoLIve? Blev nyfiken!

• Gemma

Beachy, låter helskönt med fyrverkeri över havet! Vi ska ta vår bröllpsresa vid senare tillfälle. De flesta gäster valde att ge oss ett resebidrag i present (vilket vi verkligen inte väntat oss eftersom de redan hade utgifter för sina egna resor i samband med vårt bröllop). Så nu är det bara att välja vart vi ska, och skapa en lucka i våra scheman.

Izunia: Jag är också väldigt nyfiken på hur Adobe GoLive funkar... Min smarta väninna ska hjälpa mig i morgon. Det är i alla fall ett program för att snickra hemsidor. Lika bra att lära sig det, en gång för alla.

• Lapinette

Mmm....Valrhônamousse låter inte helt fel. Vår tårta blir dock simplare. En idé jag fick redan dagen efter friet. Vi ska ha Scwharzwald. Min blivandes släkt bjuder alltid på den när vi är där. Är lite av en familjetårta och de bor nära Scwharzwald, gränsen till Tyskland.

Menyn har vi inte bestämt än utan ska diskutera fram den med kökschefen. Har antecknat ned saker som vi tycker om att äta så som gåslever, fikon, truffel, parmesan, pilgrimsmusslor, anka.... sen får vi se vad han sätter ihop. Gällande vinerna är vi två vinfantaser som har en hel del dyrgripar liggande i vår bar. Brukar köpa direkt hos producenter eller på vinmässan som är utanför Nice två gånger om året. Tyvärr får vi inte ta med eget vin till restaurangen ...och i Sverige kostar det! Bara champagnen kostar 640 kr/flaskan för något oäkta bubbel är det inte tal om.

I vår budget räknar vi inte med någon resa. Dessa (vi tänkte göra 2) lägger vi utanför. Den första blir en lyxig men kortare variant i Europa 2 dagar efter bröllopet. Den andra blir i höst och då längre bort (troligen Asien). Karibien var vi i våras (Guadeloupe) så det känner vi inte alls för.

Jag bor i Cannes för att min blivande bor här. Jag jobbar på ett svensk företag och gör det 2 veckor i månaden på distans. Lyckades övertala min chef!

Lycka till med hemsidan Gemma! Är också nyfiken på att få se dina bilder.

• Izunia

aha! Vad smidigt. Jag har själv gjort nagra hemsidor pa angelfire, men vi valde att göra var bröllopssida pa Bröllopshemsida..(orkade inte själv! och vi slapp all reklam).

Vi kommer antagligen inte ha fyrverkerier da vi inte kommer att ha ett speciellt "slut" pa var fest... Men det hade varit häftigt!

• Izunia

Lapinette: Schwarzwald är en av mina favoriter! Gud sa gott... Vi ska ha en ganska hög tarta och da gar det inte med grädde..Sa det blir antagligen choklad, mousse och passion...

• Lapinette

Izunia - kruxet med Schwarzwald har varit att hitta ett ställe som gör den. Alla "trendiga" konditorier som gör bröllopstårtor gör inte denna. Dessutom så måste den göras och ätas upp samma dag..men det ska ju inte bli något problem.

Ingen hemsida för oss! Vi orkar helt enkelt inte lägga ned tid på det också. Har båda arbeten som kräver en hel del oc så allt bröllopsplanerande. Det räcker!

• Beachy

Gemma och Izunia:

Vi åker på kryssning i en vecka, för de längre passade inte in med datumen.

Vi åker från Miami den 21 jan och åker till Labadee (Hispaniola), Jamaica, Grand Cayman Island och Mexico. Vi har bokat in utflykter på alla ställen så behöver vi inte oroa oss för att det är fullt på de som vi vill åka på. På Jamaica skall vi simma med delfiner bla.

Den sämsta tiden att åka till karibien och Florida är juli-nov då det är orkansäsong. Övriga året är bra, men Florida är bäst i maj.

Skall bli så skönt med en resa på egen hand efter att ha varit på Aruba. Det kommer vara full fart där i 2½ v! Förutom bröllopet och kringarrangemang så fyller en bekant 45 år, min mamma fyller 60 år och så fyller lillebror 28! Vi kommer som sagt inte har ngra problem att få tiden att gå....

Vad gott det låter med alla tårtor etc. Vi har inte valt restaurang efter hur maten är (även om den är jättegod), utan pga läget. Vi gifter oss barfota på stranden och efter champagne, solnedgång, fotografering etc så åker vi till en annan strand där restaurangen ligger. Borden står ute i sanden precis i vattenbrynet och vi skall ha ett steel-band som spelar under middagen. Dansar gör vi sedan i sanden också. Hela alltet andas karibien och strand!

• Lapinette

Beachy - det låter helt uuuunderbart!!! Nu förstår jag med att era pengar mestadels kommer att gå till resan. Har nog inte läst hela tråden för att förstå att bröllopet skulle ske på Aruba.

Hade jag inte drömt om ett bröllop i kyrkan där vi har vårt landställe sen jag var liten så hade ett utomlands bröllop absolut varit intressant.

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?