• karolina78

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

hej!
    jag vet inte riktigt vad gränsen går för hur stor budgeten skall vara för att räknas som stor men är det någon som känner sig träffad?
    vi har en budget på 150 000 exkl bröllopsresa och brudklänning... är det såå mycket?
    min svägerska gifte sig i sommras och hennes bröllop gick på ca 370 000....

• Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?
  • aw76

Hejsan svejsan
    Kul att hitta en link om lite mer extravaganta brollop. Sjalv har vi en budget pa runt 130,000 SEK (bor i London sa raknar pa 10,000 pund). Da ingar inte resan eller forlovnings ringen som ligger pa 20,000 och 65,000. Gasterna kommer att ligga pa ca 110-130 pers de flesta fran utlandet. Faktumet att de flesta gasterna behover resa till brollopet och kommer att spendera per person ca 5000 SEK sa kanner jag att man inte vill snylta alltfor mycket pa mat och dryck utan den kommar att flyta till smatimmarna.

Vi har sparat pa en hel del, vi har catering istallet for hotell och koper all spriten i Tyskland. Vi har ocksa inte ett dyrt hotell for brollops natten. Daremot har jag budgeterat ca 15,000-20,000 SEK pa klanning eftersom jag vill ha akta silke i flera lager som jag sedan kommer att farga och anvanda som festblasa! Har ocksa budgeterat ca 15,000 pa min vigseltring som ar en Tiffany ring som passar min forlovningsring. Sedan eftersom min blivande ar engelsk har vi aven betalat hans foraldrars och systerbarns flyg och boende eftersom det annars kan bli valdigt dyrt for deras del. Faktumet att det ar manga utlanska gaster betuder ocksa att vi hyr buss till kyrkan etc - allt kostar ju. Vi ska aven ha importerad champagne med egna "labels" sa att gasterna kan ta med en tomflaska som minne...

Jag tycker att det kan vara en fraga om prioritering i den mån att man kan tex valja att bjuda farre om man har en mindre budget och aven smekmanad kan ju vara bade taltsemester eller maldiverna.. Sjalva aker vi till Kiruna och Narvik for att se midnattssol och aka kanot!

Vi har raknat med att kopa hus ca 6-8 manader senare for att vi har lagt ner sa pass mycket pa brollop men tycker att just ring ar vart det eftersom det ar hela livet. Hade jag haft en mindre budget hade jag kopt billig klanning (second hand) och kanske haft en mindre buffe tillstallning med mousserande vin istallet for champagne. Man kan spara pa mycket utan att forsaka mycket i stil.

• Zozo

Vi har en budget pa ca 10 000 Euro, som jag tycker är jättemycket.. vi har valt att bjuda förhållandevis få gäster (ca 35) men vi har hyrt ett litet slott i Frankrike där vi hyser alla en vecka. Visst är det jättemycket pengar men det känns som om man får mer för pengarna när det ligger på en vecka. Jag bor dessutom i Frankrike och sakna ofta hela familjen som är i Sverige, sa det ska bli jätteskönt att ha alla där.

• bride no1

Våran budget slutar på ca 40000 kr,hade räknat på 55000 kr så det är vi nöjda med, å det är etrt ganska lyxigt bröllop tycker vi!

(sen tycker jag att folk inte har med att göra om det finns dom som lånar eller inte! Ungen vet hur nån annans ekonomi eller liv ser ut!)

• Cesimón

Aah va mysigt att fa lasa lite mer om - och kika pa amelie's hemsida - lite mer pakostade brollop...

Brukar soka mej in i dom tradarna men visar sej tillslut handla om annat an jag forvantat mej... Dvs om diskussioner om avundsjuka, sloseri m.m m.m... mkt trist.

VILL ju se bilder, LASA historier, och fa IDEER OCH INSPIRATION till mitt egna brollop!

For ovrigt kommer jag varken nu eller senare att yppa mej om hur mkt pengar vi lagger ner pa varat... Vi anser inte att det handlar om prislappen, utan om de hjartan bakom - och om OSS, och att vi far VIGAS till MAN och HUSTRU!
    - Och att vi paborjar den absolut vackraste resa 2 personer kan gora... och fa bli en familj!

Ooooh Langtar!!!

Ursakta att det blev valdigt OT... Eh..

Iaf, vad som definerar ett 'stort' brollop i mina ogon ar inte priset - utan detaljerna men aven antalet gaster man bjudit in...
    Sen kan ju ett 'litet' brollop ga pa flera hundra tusen kr, och ett 'stort' hamna kring 50tkr, beror ju helt pa...

• Lapinette

Visst, vi har en bekant i Paris som endast bjöd den närmaste familjen...till en restaurang i Paris som har två stjärnor i Guide Michelin. Deras middag gick säkert på mer än vad ett "stort" bröllop med catering går på.

• adi

tycker det är mer intressant att se vad det är folk får för sina sina pengar, vilken budget-summa det nu än handlar om. bara en siffra säger oftast mig inte något bara sådär...

• tattar-Emma

Tjoho, vill inte debattera utan det här är snarare en fråga :)

Tärnklänningar?! Jag var av uppfattningen att det är en ära att få vara tärna och att tärnan pröjsar kläderna själv, hon skulle ju ändå behövt nåt att ha på sig på festen och kommer antagligen behålla klänningen efteråt. Marskalkkläder låter ännu konstigare, alla killar har väl en kostym?

Gör alla så här? Eller är det bara de par som har väldigt bestämda åsikter om hur tärnans klänning ska se ut? När jag var brudnäbb på 80-talet köpte jag (eller mina föräldrar...) klänningen själv, enda kravet från brudparet var att den inte skulle vara röd. Får intrycket av att bröllopsindustrin växt exponentiellt de senaste tio åren, är det nåt sånt som ligger bakom?

//kanske blivande tärna

• Gerda

tattar-Emma

Vi ser det som en ära att våra (ev.) tärnor o marskalker VILL vara tärnor på vårt bröllop. Tyvärr har vi inte råd att köpa allt till dem utan kommer snarare att ge dem ett bidrag på ca. 1000kr. Mer har vi inte råd med om vi har 2 tärnor och 2 marskalker.

Å andra sidan kanske vi rymmer - så då blir det inga tärnor eller marskalkkldäer att bidra till ;)

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?