Hejsan svejsan
Kul att hitta en link om lite mer extravaganta brollop. Sjalv har vi en budget pa runt 130,000 SEK (bor i London sa raknar pa 10,000 pund). Da ingar inte resan eller forlovnings ringen som ligger pa 20,000 och 65,000. Gasterna kommer att ligga pa ca 110-130 pers de flesta fran utlandet. Faktumet att de flesta gasterna behover resa till brollopet och kommer att spendera per person ca 5000 SEK sa kanner jag att man inte vill snylta alltfor mycket pa mat och dryck utan den kommar att flyta till smatimmarna.
Vi har sparat pa en hel del, vi har catering istallet for hotell och koper all spriten i Tyskland. Vi har ocksa inte ett dyrt hotell for brollops natten. Daremot har jag budgeterat ca 15,000-20,000 SEK pa klanning eftersom jag vill ha akta silke i flera lager som jag sedan kommer att farga och anvanda som festblasa! Har ocksa budgeterat ca 15,000 pa min vigseltring som ar en Tiffany ring som passar min forlovningsring. Sedan eftersom min blivande ar engelsk har vi aven betalat hans foraldrars och systerbarns flyg och boende eftersom det annars kan bli valdigt dyrt for deras del. Faktumet att det ar manga utlanska gaster betuder ocksa att vi hyr buss till kyrkan etc - allt kostar ju. Vi ska aven ha importerad champagne med egna "labels" sa att gasterna kan ta med en tomflaska som minne...
Jag tycker att det kan vara en fraga om prioritering i den mån att man kan tex valja att bjuda farre om man har en mindre budget och aven smekmanad kan ju vara bade taltsemester eller maldiverna.. Sjalva aker vi till Kiruna och Narvik for att se midnattssol och aka kanot!
Vi har raknat med att kopa hus ca 6-8 manader senare for att vi har lagt ner sa pass mycket pa brollop men tycker att just ring ar vart det eftersom det ar hela livet. Hade jag haft en mindre budget hade jag kopt billig klanning (second hand) och kanske haft en mindre buffe tillstallning med mousserande vin istallet for champagne. Man kan spara pa mycket utan att forsaka mycket i stil.