• karolina78

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

hej!
    jag vet inte riktigt vad gränsen går för hur stor budgeten skall vara för att räknas som stor men är det någon som känner sig träffad?
    vi har en budget på 150 000 exkl bröllopsresa och brudklänning... är det såå mycket?
    min svägerska gifte sig i sommras och hennes bröllop gick på ca 370 000....

• Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?
  • msbine

Visst har alla råd att spara ihop till sitt drömbröllop, det handlar bara om hur lång tid man vill spara. Vissa kanske får spara flera år, medan vissa kanske det räcker med ett par månader.
    Å jag/min m2b prioriterar vårt bröllop framför allt annat just nu eftersom vi vill ha ett ganska stort bröllop.
    Att få det bröllop man vill ha behöver inte betyda att det kostar en massa, medans det ibland (som i mitt fall) kostar det en del. Tyvärr har vi inte råd att få exakt det bröllopet vi vill ha, så då får man prioritera bort vissa saker för att komma undan lite billigare. Tex göra alla trycksaker själv, inte ha rådjurssadel till middag osv kanske. Jag och min m2b har satt en lista över vad vi verkligen vill ha och sen prioriterar man efter den. Jag har drömt om mitt bröllop sen jag var 8år, så jag tycker att det är värt varenda krona det kommer att kosta, skulle gärna lagt mer :)

• Valli

Hehe, om man får ut 6000 efter skatt så får man nog spara tills man är 65 om man vill ha ett bröllop för 150 000:-.

• E+P

Valli:
    Den som väntar på något gott...sägs det ju Fast 65 är ju liiite länge!

• LillaHjärtat

Vår budget ligger på 145 000 utan resan.

Middag 80 pers, 80 000
    Klänning, slöja & underkläder, 10 000
    Ringar, 17 000
    Hår, smink för brud, tärna & toastm, 5 000
    Kläder brudgum & bestman, 7 000
    Kläder tärna, 1 500
    Trycksaker, 3 000
    Fest-påse utanför kyrkan, 3 000
    Transport gäster, 2 000
    Transport brudpar, 3 000
    Skor brud & brudgum, 2 000
    DJ, 6 000
    Taxi, 500
    Hotellfrukost brud, tärna & toastm., 1 000
    Lunch Brudgum & Bestman, 1 000
    Blommor, 3 000

= 145 000

Mina föräldrar står för middagen, så vi lägger 65 000 för festen och sen betalar vi resan.

Vi tyckte det var svårt att få det billigare och inte tumma på det vi tyckte var viktigt. Vi ville ha middag på restaurang, så alla bestyr kring middagen tas omhand av någon annan än familjen. Ringarna skulle vi kunna fixa billigare, men de ska man bära hela livet, och då tycker vi att man verkligen ta det man vill ha.

Vi tycker det är värt vart enda öre...

• Ofelily

Lilla Hjärtat:

Blir så himla nyfiken på vad din "fest-påse" utanför kyrkan innehåller... Om du har lust att avslöja...

• Smajl

Använder Smajl hemma istället för LillaHjärtat....

Det är en liten skumpaflaska med sugrör, ris, en festlig tuta eller liknande och gelehjärtan.

Tänkte att det är trevligt att alla gäster får varsin påse på kyrkbacken....

• biancablanca

msbine:

Naivt av dig att tro att alla har råd med sitt "drömbröllop". Det finns dem som vänder ut och in på varje krona för att ha råd med mat varje månad.

• Lillpysch

Jag vet inte...men jag har svårt att förstå att man kan lägga så mycket pengar på en fest. Även om jag hade pengarna så är jag ganska tveksam till att jag skulle haft en budget på drygt 100 000 kr. Det finns ju så himla mycket annat som man kan lägga dom pengarna på, och att vissa bestämmer sig att "bli luspanka" efter själva bröllopet förstår jag verkligen inte. Tror inte att det är en särskilt bra start på ett äktenskap. Men det är bara vad jag tycker! :) Hoppas att ni som lägger en förmögenhet på bröllopet får valuta för pengarna! ;)

• AnelP

Vi kommer att lägga ca 75.000kr på festen blir 56 gäster.Och allt som allt blir detväl en budget på 100.000kr.Det kommer vara värt varenda öre.

• EL1

valli - OCH??!! Vem bryr sig om din uppfattning? För du kan väl inte hävda att ditt inlägg besvarade frågan som karolina78 ställde?

Enligt min mening är det otroligt vanligt bland människor med vad du säger är "din politiska uppfattning" att göra taffliga försök att omvända människor. Tror du verkligen att någon av oss andra som läser och kommenterar tråden uti,från frågan, ändrar oss bara för Du fördömt materialismen?

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?