• karolina78

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

hej!
    jag vet inte riktigt vad gränsen går för hur stor budgeten skall vara för att räknas som stor men är det någon som känner sig träffad?
    vi har en budget på 150 000 exkl bröllopsresa och brudklänning... är det såå mycket?
    min svägerska gifte sig i sommras och hennes bröllop gick på ca 370 000....

• Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?
  • bröllopstjejen

Hej,

ja det verkar vara väldigt olika vad man vill lägga på sitt bröllop.

Ett traditionellt bröllop brukar ligga på ca 70-100.000:-
    Många m "utlänsk bakgrund" lägger mkt mera, har jag märkt omkring mig.
    Jag har gått på olika sorter bröllop o det dyraste var INTE roligast för det!

Själv lägger vi nog ca 80.000:- får se vad det hamnar på....

Lycka till alla blivande brudar!

• Freddans fröken

karolina78

Jag tror att de flesta här inne har en mindre budget än 150.000. Anledningen till att jag tror det är att de som är här mestadels verkar vara den typen som fixar och ordnar väldigt mycket själva, för att kunna hålla nere kostnaderna. Själv tillhör jag nog mellantinget. Jag vill hålla nere kostnaderna, men har ingen möjlighet att exempelvis laga maten själv, osv...

Vår budget är 100.000 inkl. bröllopsrea, klänning, ring och hela köret!

• Miss Niles

Våran budget ligger på 80 000:- ungefär. Får se vad de slutar på...

• Jenny i England

Framför allt har det väl att göra med hur stort bröllopet är. Hur vi än försöker kan vi inte få gästlistan under 100 personer (bara närmaste släkt och sedan cirka 10 kompisar med partner var), för tillfället är den på 130 personer men vi räknar kallt med att 30 inte kan komma (kyrkan är liten så 100 blir rätt fullt)

Vi räknar på en budget på ungefar 100 000 kr, men sedan ska vi även ha en fest här i England för alla som inte kan komma till Gotland, och den ar varken planerad eller budgeterad än.

• Lilla spöket Laban

370.000 tycker jag låter mycket, men 150.000 är nog ganska vanligt. De flesta vi känner har haft en bröllopsbudget på 100-150 tusen kronor. Vi också.

Det behöver ju inte betyda att det blir så superlyxigt. Det springer lätt iväg om man inte vill göra så mycket själva. Bara middagen på en restaurang går ju på runt tusenlappen per person.
    Trycksaker runt 5000
    Fotograf 5-10.000
    Klänning + tillbehör 10.000
    Blommor och smink/hår och tärnklänning/ar 10.000
    Redan här är man ju uppe i 100.000 för ett bröllop på 60 personer.
    Sedan tillkommer ju ringar, musik och en massa andra saker.

Vårt bröllop gick på 130.000 för 50 personer har jag för mig. Då var inte resan inräknad. Ändå tycker jag inte att det var särskilt flådigt för det. Det var god mat och fin lokal, men det var inte så att det var superlyxigt. Vi begränsade oss också. Men bara det att man inte gör så mycket själva gör ju att det springer iväg.

• marie 06

Usch ja, dyrt är det att gifta sig. Vi budgetarade med 130000 exkl resa. Det slutade något högre. Tack och lov fick vi lite hjälp från föräldrarna.

• Nonika

Min kompis gifte sig förra sommaren, det gick på 180.000:-, och det var ett riktigt påkostat och pampigt bröllop vill jag lova.

Vårt bröllop kommer förhoppningsvis landa på runt 50.000:-, då har det sjunkit från ca 70.000:-. Vi ska fixa maten med hjälp av släktingar, istället för att ha catering.

Men precis som en annan skrev här, så är det ju inte pengarna det hänger på en sån här dag. Tror inte folk orkar lägga märke till hur "flott" allt är..
    Jag tror man mer minns ett bröllop som roligt och fint, genom känslan bakom.

• msbine

Vår budget ligger på 70.000kr exkl bröllopsresa... Tycker att det är mer än tillräckligt, men usch vad dyrt allt är :)

• Ofelily

Som många säger springer det lätt iväg om man inte vill laga mat själv och göra mycket annat själv. Sedan är det nog så att det är dyrare om du bor i en storstad också.

Vi kommer att ha 70-80 gäster och har en budget på 145.000kr exkl. bröllopsresa men inkl. allt annat.

Inget jättelyxigt, men med vissa "onödiga" detaljer skulle nog flera tycka, som presenter till gästerna, kommer att köpa den klänning & den ring vi vill ha och välja ett ställe med 3-rätters osv med menypris på ca 1000kr per kuvert. Och så bor man i Sthlm, så det är priset man får betala då...

Men jag hoppas och tror att vi inte kommer att ångra oss en sekund!!

• Valli

Hm, många pratar om att de gör det bröllop de vill ha och att det är värt pengarna. Jag tycker det är lite märkligt inställning.

Jag gör ju också det bröllop jag vill ha - även om det kostar 20 000:-. Jag vill inte slösa för mycket pengar, eftersom det strider mot min politiska uppfattning. Jag är verkligen ingen materialist.

Vårt bröllop är lika vackert och genomtänkt som om det hade kostat 150 000:-Kärleken och den rolig fest ligger ju inte i pengarna.

Sen tycker jag att ordet "prioritera" är riktigt ruggigt. Alla har ju inte pengar att prioritera med.

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?