• karolina78

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

hej!
    jag vet inte riktigt vad gränsen går för hur stor budgeten skall vara för att räknas som stor men är det någon som känner sig träffad?
    vi har en budget på 150 000 exkl bröllopsresa och brudklänning... är det såå mycket?
    min svägerska gifte sig i sommras och hennes bröllop gick på ca 370 000....

• Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?
  • Gemma

hej Lapinette! Jag sitter där jag sitter, på en reklambyrå vid Hötorget, och min man är projektledare på ett multinationellt företag så... vi får försöka få ihop våra liv här i Stockholm.

• Lapinette

Så det blir Stockholm för er del.

Själva har vi sagt antingen Rivieran eller Stockholm. Livet på Rivieran är mycket bekvämt och behagligt men vi har inte så många vänner där (min blivande är ifrån norra Frankrike och har flyttat runt mycket de senaste åren). I Stockholm har jag alla mina vänner och familj. Han har ett mycket bra jobb nere i Sophia Antipolis/Nice och letar jobb i Stockholm (vilket inte är lätt). Jag trivs, inte han så därför är det han som söker sig hit just nu. Hittar han inget här...så blir det jag som får ge vika och packa väskan. Vi vill ju bo tillsammans på heltid!

• Christin06

Hej!!!

Vi har 200.000 som budget, men det känns som om det kommer att kosta mycket mer. Man snålar ändå känns det som om för det kostar 10 ggr mer här i Sverige med allt.

• Izunia

Christin06 allt i Sverige är dyrt.. Därför beställer jag mycket saker fran USA, emn frakten kostar ocksa.

Var ska ni gifta er?

• Lapinette

Ja, man undrar ju varför man valde att ha bröllopet i Stockholm istället för Cannes. Speciellt när jag var inne på lunchen för ett par veckor sedan och köpte champagne för 14 euro...samma champagne kostar över 500 kronor på restaurangen där vi ska ha vår middag.

• Lapinette

Christin06 - vart är det som kostar i ert bröllop? Har ni många gäster? Långväga gäster som ni betalar för? Dyr mat? Eller dyra kläder? Bara lite nyfiken och se hur andra prioriterar.

• CTS

Min m2b och min far ska åka till Tyskland och handla all sprit mm.
    Det kommer att kosta en del men det är ingenting jämnfört om vi skulle betalat till baren på stället.
    Dock fick man fixa vin och all annan dryck själv om man ville vilket gjorde att vi valde just den lokalen. Men dom ska fortfarande fixa maten och servera både mat och dryck

• Lapinette

CTS - lyllos er. Vi har en restaurang och där kan vi absolut inte ta med eget vin, champagne, sprit etc. Vi som annars kan åka direkt till vinhandlarna och köpa i Frankrike...vilket vi ofta gör, köper direkt eller på vinmässor. Sen så bor min blivandes familj nära Champagne och kan åka över dit och köpa direkt...men icke sa nicke...allt vin går genom restaurangen och kostar skjortan.

• Gemma

Hej! Nu har jag lagt upp fler bilder under "classics" på www.frogspace.se

Och lapinette... det där med droit de bouchon är en styggelse... vi valde ett ställe där man fixade mat och dryck själv. Det var å andra sidan en massa jobb.

• KCsMama

Ni som ska ha gratis bar, hur mycket kostar det egentligen??

Kramar

• heahun

Hehe...

Ser verkligen att man inte spelar i samma liga. Dock har jag aldrig heller drömt om ett stort bröllop utan ett litet. Vår budget (min far är mycket snäll och ville absolut betala) ligger på runt en 25-30.000 inklusive allt utom resa (dock 2 rätters +tårta och dryck på restaurang för 30 pers.), den får bli vid senare tillfälle. Då har vi förvisso köpt ring, skor och övriga smycken utomlands. Klänningen köpte jag begagnad av en tjej som aldrig använt den utan bestämt sig för att köpa en ny. Tur för mig då det var en Amanda Wyatt som finns i ett exemplar. =))

Det är jätteroligt tycker jag att läsa om hur alla har tänkt sig sin stora dag och hur man lägger upp budgeten. Hoppas bara att allt får det de vill ha -oavsett budget.

• Izunia

CTS vi har precis som er med lokalen! Egen sprit som vi handlar/handlat i Tyskland och Polen. Vi beställer restaurangens mat och för 25kr/pers ingar servering av sprit!! Da ska vi även ha en öppen bar i foajen där det finns en bartender.

KCsMama, vet inte exakt vad spriten kommer att kosta, men för oss blir det dyrt da vi har ca 200 gäster. Men bättre det än restaurangpriser!! Jag har prel. budget pa alkoholen som jag ska leta upp idag..

• Lilla spöket Laban

KCsMama
    Vi hade gratis bar på restaurang. Det blev inte alls så mycket pengar som vi först hade trott. All dryck till hela kvällen gick på ca 500-600 kr per person har jag för mig. Då var det champagne, vitt vin till förrätten, rött till varmrätten, dessertvin, avec, mousserande till tårtan och sen fri bar. Bara den fria baren gick på ca 200kr per person. Vi räknade ut att om vi skulle valt en lokal dit vi fick ta med oss egen dricka skulle vi ha sparat in drygt femton tusen. Så i den jämförelsen är det mycket pengar. Men så skönt att slippa fixa det själv.

• Lapinette

Vi har räknat med en mellanskillnad på ca 10-15 000 kronor om vi hade tagit festen i en hyrd lokal istället på restaurang. Men då har vi en svit i vårt pris på restaurangen. Den kostar dryga 4 000 kronor/natten.

• MinPrins

Orkar inte läsa alla 15sidor med inlägg... Men jag svarar på frågan:

Vårt bröllop kostade ca 200.000 (har inte räknat exakt, men vi fick 100.000 av mina föräldrar, 20.000 av min svärfar och så hade vi sparat ihop 60.000 själva).
    Bröllopsresan är inte inräknad i detta! Vi åker på bröllopsresa nu i februari (en 3-veckors rundresa i Malaysia) och resan kommer gå på ca 60.000kr.

Bröllopet var värt varenda krona! Bröllopsresan HOPPAS jag kommer vara värd pengarna (det får vi se i februari )

• CTS

Mina föräldrar och m2b:s föräldrar står för mat och dryck kostnaderna till 80 gäster inkl. oss själva, resten får vi betala själva.

Ang. vin mm. så är det ju sååååå svårt att beräkna ur mycket som kommer att gå åt och man vill ju inte att någon sk få stå utan det dom vill ha att dricka osv.
    Så är det någon som har bra kännedom om hur mycket vin det kan gå åt till 80 st gäster så välkommen med den informationen.

• KCsMama

CTS, det står på BT under brudpar och verktyg tror jag!

Tänk även på att man kan lämna tillbaka de flaskor som är oöppnade!

• Izunia

Jag har uträkningar pa 200 pers men det kan du ju jämföra med!

oj vänta för 150 pers har vi räknat sa här:

till maten:

40 flaskor Vitt vin
    75 fl rött vin
    36 fl champange
    10 fl vodka (snaps) Alldeles för lite till var släkt!! räkna med 20 fl.
    16 fl Avec & whiskey

Baren:
    20 fl vodka
    ..... öl
    samt bag in box- vin till baren..

Vet inte men detta kanske blir för lite?? Detta var vad som rekommenderades fran källarmästaren..

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?