• karolina78

nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?

hej!
    jag vet inte riktigt vad gränsen går för hur stor budgeten skall vara för att räknas som stor men är det någon som känner sig träffad?
    vi har en budget på 150 000 exkl bröllopsresa och brudklänning... är det såå mycket?
    min svägerska gifte sig i sommras och hennes bröllop gick på ca 370 000....

• Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?
  • Beachy

Brud-05
    Bra gjort! Själv spricker budget hela tiden för det är en massa saker jag lägger till hela tiden...

• sibylle

150 000 kr är väl ganska stor budget tycker jag. Vi har ca 80-90 gäster och har en budget på 200 000 kr. Bröllopet ståndar i Stockholm (kan förklara höga priser). Exkl bröllopsresa. Bara 100 000 går åt till middagen...vi får nog önska oss en resa...

• Gemma

Hej på er! Vet ej var gränsen för stor budget går. Verkar som om folk generellt lägger mycket mindre i Sverige än vad man ofta gör utomlands. Vårt gick på runt 350 - 400.000 skulle jag tippa på. Inklusive resor, kläder och ringar. Vi hade sjuttio gäster och gjorde ganska mycket själva, typ inbjudningar och program. Men mat, kläder, foto, blommor och transporter gick naturligtvis loss på en del. Det viktigaste var i alla fall att stämningen var varm och familjär. Sånt handlar till en väldigt liten del om pengar. Har varit på väldigt stela tillställningar som säkert kostat dubbelt så mycket som vårt bröllop, och ännu stelare middagar som hållits i folks vardagsrum. Jag skulle nog vilja säga att den enskilt viktigaste stämingshöjaren är bordsplaceringen. Och att man själv är avslappnad och inställd på att bara njuta.

• Gemma

...exklusive bröllopsresa. Den tar vi senare...

• Gemma

Ännu ett tillägg: Jag gjorde hår och smink själv och vinerna köpte vi direkt hos odlarna. Bilen fick vi låna gratis av en vän. Tärnornas och marskalkarnas kläder kostade typ ingenting för dem sydde vi upp i Kina. I gengäld hade fotografen tagit alla sina "finbilder" med en Hasselbladare - varje kopia kostar typ 60 spänn!!! Så utgifterna fortsätter att rulla på.

• Lapinette

Antar att ni (Gemma) betalade boende och resor för en del av era gäster och att det var därför kostnaden för ert bröllop ligger så pass högt. För enligt svenska normer är detta ett påkostat bröllop. En del tycker att jag är tokig när jag talar om vad vi lägger ned på vårt bröllop och då är det ändå en bråkdel mot era kostnader.

Vi kommer att ha många som behöver resa och boende till vårt bröllop (gifter mig i Stockholm med fransman) men de får stå för de kostnaderna själva. Däremot hjälper vi till med att hitta billigt boende etc.

• Gemma

Lapinette - folk kommer alltid att tycka att man är tokig när man betalar mer än de. Att tjäna och spendera pengar är typ det största tabu som finns här i Sverige.
    Vi pröjsade inte gästernas rum men vi subventionerade dem genom att många fick bo på slottet (ungefär 40 - 50 pers flög ju från Sverige så då ville vi vara extra generösa).
    En stor utgift var min klänning, den gick på runt 100.000 tillsammans med skor, hårgrej, svandunsbolero o s v.
    Det som är så coolt med bröllop är att det verkligen varar hela livet. För alla inblandade!
    När gifter du dig?

• Bröllopstokiig

Gemma - Här inne handlar det mest om vem som har den lägsta budgeten till sitt bröllop så det är intressant att även höra om det motsatta.

Så en stor kostnad för er del var klänning och acessoarer. För mig så blir den biten väldigt billig då min mor är sömmerska och den klänningen jag vill ha inte finns att köpa.

Vår stora kostnad blir middagen (som för de flesta). Tyvärr har vi lagt till med väldigt dyra vanor så det är verkligen bara superkvalitet som gäller. Hade jag varit yngre hade jag definitvt resonerat annorlunda.

Vi gifter oss den 20 maj utanför Stockholm. Valde mellan Stockholm och Cannes (där vi bor/jag halvtid) men faktum är att jag alltid sagt att jag ska gifta mig där vi har vårt landställe....och så blir det!

• Izunia

Du har ingen bild pa din klänning!?

Vi kommer ocksa att lägga ner mest pa mat da vi blir sa pass manga..men jag har valt att lyxa till det när det gäller dekoration. Hatar själv när det blir superstelt utan nat extra i fula lokaler sa det blir stolsöverdrag, tyll, lampor etc.

• Gemma

Lapinette, mmmm-maten! Vad får era lyckliga gäster äta då? Vår bröllopstårta bestod av ren Valrhônamousse, mörk och ljus... mmm. En hel våning blev över och den skänkte jag till en chokladgalen väninna. Hon berättade att hon satt med den lilla kartongen i knät på flyget hela vägen hem till Sverige.
    Vinerna var däremot relativt enkla MEN helt igenom lokala - mycket uppskattat. Det är lite svårare i Stockholm... å andra sidan finns ju så otroligt mycket god vilt, fisk och skaldjur, rotfrukter, bär et c i Sverige.
    Lyxigt med en mamma som är sömmerska! Min väninna ritade själv sin klänning och lät sy upp den, det var nog den snyggaste klänning jag sett, tillsammans med min ;) Själv lät jag som sagt sy upp tärnornas klänningar i Kina, det kostade 200:- per klänning inkl. material. Blev helt OK. De blev i alla fall glada. Och min makes outfit syddes upp i Kina respektive Paris. Vilket resulterade i att skjortan blev lika dyr som hela kostymen. Han är också en liten lyxlirare. Och jag (ochf loristen) gav honom en grymt cool minibukett att nåla fast på kavajslaget!
    Vad gör du i Cannes..?

Izunia - sitter och svettas med Adobe GoLive så snart har vi nog nån sorts album på hemsidan. Sen visar jag gärna.

Svar på tråden nyfiken...någon med "stor" budget till sitt bröllop?