• sweet saint

för er som vill gå ner 10-15kg

hallå!

Tänkte att vi kan diskutera lite och stötta varann lite under viktnedgången,

Jag vill gå ner detta antal kg och kör SB/sunt förnuft metoden plus motion och känner att jag skarkt behöver stöd av er.

Nån som känner likadant??

• Svar på tråden för er som vill gå ner 10-15kg
  • sweet saint

Vad lustig sidan är.... Hmm..

Till fruksost började jag med ett äpple på jobbet vid 9 tiden.
    Sen åt jag :
    En smörgås med
    17%igt ost på, 3 skivor.
    En kopp varm choklad gjord på vatten.

Till lunch har jag:
    Köttfärs med tacokrydda
    Pizzasallad (vitkål,+ knorr's italienska dressing gjord på vatten och ca 1msk vatten)
    Lite majs

sen blir det mellanmål:
    en banan

Middan återkommer jag med....

• Jessie76

Joo det går väl hyfsat - men som ni säger jag skulle oxå kunna föra dagbok. Fast det känns som att jag inte ens har tid med det!
    Jag går inte efter något "system" typ GI eller nåt (ni vet - slaviskt efter faserna) men jag har tagit bort allt vete, pasta, potatis osv. När jag har gjort det så mår min annars så oroliga mage mycket mycket bättre! Jag känner som du TS att magen blir riktigt dålig av att äta "dålig" mat, och det är ju egentligen toppen!

Däremot är jag slav för tuggummi och det är ju enligt GI inte bra alls (det är väl inte bra öht enligt någon....)

Mitt problem är inte chips å godis å sånt, jag är barnsligt förtjust i mat!! I mängder!! Äter alldeles för fort och i och med det för mycket... Försöker tänka på det men det tar tiiiiiid
    Sen har jag alltid varit arbetslös med en hel massa extrajobb, och min teori nu när jag jobbar heltid "fast" att jag kommer att gå ner av det... Vad tror ni??

Julmaten är väl inte så himla farlig? Eller?

• sweet saint

Glömde..
    lunchen ca 13,00
    och smörgåsen ca 10,45

• aug06

Ohh.. frukost e superviktigt! För att sätta igång kroppen

Gör tvärt om, ät En mörk skiva bröd, osötad (mmmm va gott) med En skiva 17% ost. Annars spelar det ju ingen roll om man byter ner sig till en ost med lägre fetthalt om man äter fler :-/.
    Skipa chokladen ta en kopp te (eller kaffe) utan socker! Men med lite grön mjölk om du vill.. Chokladen e fuuuul med socker och här startar dagens sug på meeer socker?

Ta äpplet som mellanmål nr 1, jag äter bara en frukt er dag :-/
    Alternativt kan du ta en lätt keso 250g.. bra med proteiner!!

Köttfärs, hummm? jag äter så lite kött som möjligt (utom fredag och lördag )
    Varför? Kött innehåller ?onyttiga fetter? det som kroppen mer än gärna vill behålla
    Du har kyckling, kalkon, tonfisk, lax? massor av gottis att byta ut köttet mot som inehåller ?bra fetter?.

Bra att du inte äter ris, potatis, pasta? ersätt allt sånt med härliga grönsaker som avokado, gurka, paprika, ärtor, broccoli mm. Skippa Knorr, det finns massor av supergoa oljor i butiken. Välj gärna en lite dyrare, de smakar så mycket bättre. Och snååååla inte med oljan på maten. Kroppen måste ha fett för att bränna fett. Jag hade brist på intaget av fett och hamnade på en platå ? inget hände, tills jag började äta mer fett.

Mellanmål 2: ta frukten eller keso

Gillar du hasselnötter och torkade aprikoser? Köp och ha som snaks om du blir sugen mellan målen. ÄT inte hela påsarna (gjorde jag :-/ satt på toa hela nästa dag) utan två påsar, en av varje räcker till 4 dagar. Dela upp hemma och ta ej med mer än vad du ska äta idag

Ber om ursäkt fall jag trampar på tår, men???

• sweet saint

Det brukar ju vara så att man går net ett par kg när man får lite mer rutiner i livet så vi får hoppas på en liten gratis resa då eller ..
    annars låter det som om du fått en nytändning!!!! Härligt

Jag håller med om att när man väl vant av sig med de dåliga vanorna smakar det konstigt och magen slår bakut om man "unnar" sig nångång.

Från VV's synpunkt så är den vanliga julmaten lite för fet, och från gi's synvinkel måste man väl skippa rödbetssalladen, potatisen, korven, och det sötare godiset. Sen måste man skippa julgröten också...
    Men jag har köp "BåBra" tidningen igår, och det följde med en extra bilaga med lite lättare varianter på julmat. Ska prova mig fram!!
    Sen har jag bestämt att inte vräka i mig mat detta år.. kommer ihåg att jag åt för mycket förra året så man nästan mådde illa..
    ta en liten tallrik så portionen blir mindre plus att man kanske äter mindre!!

Har ni tänkt på nån strategi???

• sweet saint

Aug06:

Ha, ha, ha.. roligt det där med aprikoserna!!!!

jag har bytt ut 3 skivor fet ost till mager istället... men om man ska ta ner antalet skivor så ska jag nog börja med skinka istället!! Eller mjukost 4% kanske!!
    Har slutat helt med smör.. vi äter inte upp det innan det blir gammalt.. Så lite smak vill jag ha!
    Bra formulering dock!!!!!!!!!!!

jag föröker äta fisk 2 ggr i veckar och äter dessutom kyckling minst 2 ggr, men det blir även en del rött kött. Kommer nog inte att kunna ändra det.
    Däremot så väljer jag vegetabiliska fetter så fort jag kan.. som havregrädde, oljor osv....

keso är mycket bra alternativ som mellanmål!!! Ska köpa det idag!!

Annars då.. har du nå tips ang motion?? Hur ofta osv.... Bäst fettförbränning??

• sweet saint

Kan passa på att säga att frukosten är dagens bästa mål, men hann inte imorse,
    men får man inte frukost så känns det inte som om man kommer igång riktigt..
    Så det var undantag imorse faktiskt!!
    Det brukar hända nångång då och då bara!!
    (Så du får en korrekt bild av mig bara )

• lilla-Angelina

Mitt tipsär lättkessella!Så mycket protein!

• sweet saint

Kesella är ju suveränt att mixa med frukt!!!!!!! Speciellt om man tillsätter lite sötningsmedel!!! mumsfillibabba!! ("gud vad retro")

• tvillingsjäl

Håller med om det mesta som aug06 skriver..förutom EN sak! Köttfärs är inte alls farligt att äta, välj bara den magrare varianten på 10%, lite fett å mycke proteiner..dessutom äter man inte stora mängder om man tex käkar en massa sallad till, som jag gör när jag käkar tacos utan skal!

Är det nyttigt fett man är ute efter, då ska man hålla sig till fisk å skaldjur där du får i dig omega3 fetterna..detta finns ej i kyckling eller kalkon däremot är dessa produkter rika på protein men innehåller lite fett!

Vad gäller julmaten...he he jag äälskar julskinka å prinskorv!! Rödbetssallad är jag inte direkt förtjust i...men choklad!!! Oj oj oj..julen är såå mysig å det är lätt att gå å småäta hela tiden..får försöka tänka på det iår!!

Svar på tråden för er som vill gå ner 10-15kg