• Neon

Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...

Hallåj,

Min kille har haft ca 15 tjejer innan mig. Inga seriösa förhållanden, men mkt one night stands.
    Jag själv har gjort det seriöst med 3 personer! Är faktiskt lite svartsjuk på de "gamla" tjejerna. Vad hände, vad gjorde dem? Är det normalt att tänka så?
    Ändå tycker min kille att 15 är ingenting när man snart är 30 år. Hans kompisar ligger runt ett hundratal.... Hur många har ni gjort det med?

• Svar på tråden Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...
  • Malin22

jepp, det är för j*vligt... speciellt när man fick diagnosen och var tvungen att acceptera sjukdomen, jag var helt övertygad om att jag aldrig skulle kunna få barn och grät hysteriskt hela nätterna. Konstgjord befruktning osv fanns inte alls i min tankegång.
    Men jag är faktiskt så gott som frisk nu (tror jag nämde det i ett tidigare inlägg). Helt säker kan jag ju förstås inte vara förrän jag provat att ha haft sex (med samlag ) och jag är singel för tillfället... men jag är tillräckligt bra för att ha som mål att bli helt frisk innan sommaren är över! Eftersom mitt problem beror på kroniskt torra slemhinnor kommer jag väl förmodligen alltid riskera återfall, men bara jag vet att jag blir bättre igen så känns det inte lika farligt.

• pickolina

Mmmm, det är faktiskt därför jag är så intresserad av vestibulit och vill lära mig om det... Jag lider inte av det men av extremt torra slemhinnor (som självklart ger en hel del besvär) och vet att jag ligger i riskzonen. Därför känner jag att det är bra att läsa sig, vara medveten om orsak och verkan liksom så man kan undvika det...

• pickolina

Får jag fråga dig en sak till?!..

I en annan tråd så pratade jag med "tattar-Emma" om menskopp och då nämnde jag att mina slemhinnor är så torra och känsliga att jag ofta får irritation och sveda tom av toapapper och måste smörja för att det kan bli väldigt irriterat och göra så ont, länge... Förstod på hennes reaktion att det kanske inte är så "normalt".. *s* Upplever du samma sak???

• Malin22

ja, men inte jätteofta... kanske en gång om dan bara. jag smörjer ju 2-3ggr/dag så nu är mina slemhinnor rätt okej. har tyvärr ingen lösning på det förutom att göra som du gör nu, smörja in. skulle väl vara att smörja in dig både morgon och kväll även om du inte har ont, i förebyggande syfte.

• pickolina

Ja jag får nog bli lite bättre på att smörja. Det är ju jobbigt självklart men jag lider oftast inte så jätte mycket av det.. Smörjer ju vid minsta besvär och lärt mig att undvika div saker som orsakar problem. Att det blev problem nu var för att min nyinskaffade menskopp irriterade + att jag försökte börja med p-piller. Jag blev bara nyfiken då jag bara accepterat att jag är känslig... Det var pga att menskoppen (som ska vara ett skonsammare alternativ) irriterade så + reaktionen "att det kanske inte är så vanligt att få besvär av en sådan sak som att torka sig med toapapper" som gjorde att jag började fundera lite....

Skönt för dig att du kommit så långt nu i alla fall, efter så många år... Hoppas det kommer gå bra med själva samlaget när det är dax oxå... :)

• pickolina

Det jobbiga är dock när det blir som nu... Varit röd, irriterad och haft ont i flera dagar nu.... :( Visste inte om det var svamp eller ej men ellen-tamponger och vitt vaselin har underlättat lite så...men är fortfarande inte bra... :(

Måste nog bli ÄNNU bättre på att sköta om slemhinnorna....

• Malin22

hittade tråden du pratade om (är BT-beroende ) och jag håller med om att det kan vara bra att låta bli att raka. skulle det vara svamp så låt bli salvor och vagitatorier, de är rena döden för torra och känsliga slemhinnor! be istället läkaren skriva ut tabletter mot svamp som du sväljer. När det svider på mig tycker jag att acos intimgel lindrar underbart, har hört att en del använder aloe vera gel också.

• Lena+Mattias=sant

Om även meskopp irriterar. Du har inte funderat på tygbindor? Man tvättar dem mellan gångerna. Jag tycker det låter väldigt skonsamt och bra och har väl tänkt testa bara jag får tummen ur.

Här kan du läsa mera (inte där jag hittade det förut men iaf)
    www.satsumo.se/index.php&link=07-4

• pickolina

Malin22

Jag anv intimgel innan besvären kom men nu när de väl blommade ut ordentligt så var den inte tillräckligt...vaselinet hjälpte bättre... Det var ett tips jag fick av min gynekolog för många år sedan då jag hade klippkort där pga mina konstant återkommande problem med svamp och dåliga bakterier... :( Det var hon som informerade mig om att jag har väldigt torra slemhinnor. Då hade jag haft problem i många år och gått på massvis med behandlingar utan att bli bra.. Hon behandlade mig några få ggr sedan frös hon min livmodertapp och efter det + efter jag börjat smörja på hennes inrådan så har jag hållt mig ifrån de värsta problemen.. :) Vilken skillnad det gjorde att byta gyn.

Eftersom jag lyckats undvika svamp i många år nu (förutom några få ggr) så tänkte jag att jag skulle slippa gå till gyn och istället anv receptfria medel... Det kan ju vara OK att anv sådana om man gör det väldigt sällan. Men kände att jag inte ville utsätta mig för det i onödan så jag bestämde att vänta ut det och se om det verkligen var svamp eller ej, vilket det inte verkar vara...om problemen inte försvinner så får jag ringa gyn nästa vecka...

Mmmm, det är väl nog så "illa" att jag måste testa att sluta raka.... Vill ju verkligen inte men man "måste" kanske tänka om... Är en inbiten "rakare" så det känns faktiskt inge kul men vad gör man...måste väl i alla fall testa....hälsan måste ju komma först ändå.... :(

• pickolina

Lena+Mattias=sant

Tack för tipset... Jag kan dock anv ellen-tamponger, vilket jag är tacksam för... :) Bindor ger problem, vanliga tamponger ger problem och menskoppen gav ju problem...men jag hoppas att den inte kommer göra det i framtiden...men som sagt, som tur är så kan jag ha ellen-tamponger utan problem... :)

Svar på tråden Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...