• Neon

Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...

Hallåj,

Min kille har haft ca 15 tjejer innan mig. Inga seriösa förhållanden, men mkt one night stands.
    Jag själv har gjort det seriöst med 3 personer! Är faktiskt lite svartsjuk på de "gamla" tjejerna. Vad hände, vad gjorde dem? Är det normalt att tänka så?
    Ändå tycker min kille att 15 är ingenting när man snart är 30 år. Hans kompisar ligger runt ett hundratal.... Hur många har ni gjort det med?

• Svar på tråden Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...
  • pickolina

Hmm...

Jag fick göra tester för många år sedan som visade att jag ligger (låg då i alla fall) på lägsta nivån på östrogen och högsta på testosteron, vilket ger en obalans...då frågade de om jag ville börja med vanliga p-piller eller om jag ville påbörja östrogenbehandling...så man kanske skulle testa....

• miss Nina

Pickolina,

Hej förresten, vet att vi har "pratat" för länge sedan här på BT

Tänkte fråga dig om det där med att testa sin hormonhalt. Var kan man göra det? Jag bor i stockholm, så om du också råkar göra det och har tips på var man kan testa, vore det ju toppen..

• Buslinna

Ni som vet lite om sköra slemhinnor... Här är det killen i förhållandet som har problem med sköra slemhinnor - har ni någon aning vad som kan orsaka det, lindra det eller är det bara att leva med? :) Det ska tilläggas att han inte har problem på samma nivå som vestibulit, inte alls, men han får lätt brännande skavkänslor om man är oförsiktig.

Det är mao ett mindre problem och han har ännu inte tagit upp det med läkare just därför, men jag blev nyfiken nu när jag läste att hormonhalterna påverkar slemhinnorna hos kvinnor.

• pickolina

miss Nina

Jag gick hos överläkaren på gyn som tillhörde huddinge sjukhus men låg i huddinge centrum.. Han tog reda på mina nivåer genom blodprov bara.. Jag bad om att få detta utrett igen efter många år. Vi skippade det dock, av olika anledningar men bland annat för att mina nivåer då var påverkade av p-piller.

Min mamma har oxå fått sina nivåer utredda men mera noggrant. Hon gick som dagpatient på huddinge sjukhus i en vecka eller två....

Hur som helst, om du går till din husläkare så får du en remiss dit du ska och jag tror att alla stockholms sjukhus kan göra dessa utredningar. Sedan beror det ju på hur och varför det ska utredas... Om det räcker med blodprov så kan säkert tom husläkaren göra det... Men annars så vet de var de ska skicka dig eller kan ta reda på det i alla fall... :D

• pickolina

miss Nina

Trevligt att råkas förresten! :)

• pickolina

miss Nina

Kom på en sak till.. Om det är just östrogennivån du undrar över så ska du veta att det inte är den enda nivån som spelar roll.. Det vet ju läkarna men det kan ju alltid ske missförstånd.

Mina nivåer ligger nämligen inom ramen för vad som är normalt men eftersom östrogennivån ligger på den lägsta nivån av vad som är normalt och testosteronet ligger på den högsta nivån av vad som är normalt, så ger detta en obalans som ger samma effekt som om jag skulle ha östrogenbrist....vilket jag tekniskt sett egentligen inte har om man enbart ser till östrogenet.

• Malin22

Buslinna,

Hos kvinnor kan ju brist på östrogen ge sköra slemhinnor, jag vet faktiskt inte om det är samma hos killar. De har ju normalt mindre östrogen än kvinnor utan att ha problem... hm
    Han kan ju prova intimcreme/-gel från apoteket, oftast så lindrar det ju lite om man återfuktar dem. Annars kan han ju ringa sjukvårdsupplysningen och fråga

• brudkronan

Buslinna!

Skör, torr hud på killar kan bero på att han tvättar sig med ngt för uttorkande - precis som för tjejer gäller att vatten och bara vatten är det som man bör skölja sig med i underlivet.

En del killar har känslig hud som reagerar på könsvätskor och förstås et att huden utsätts för endel friktion i samband med samlag - så för de killlarna gäller att de sköljer av sig noga efter sex och torkar sig ordentligt torr.

Torr och sprucken hud KAN också bero på svampinfektion, oftast också med kliande utslag men inte alltid - även då gäller att tvätta noga med vatten och att torka ordentligt, det det kan också vara bra att smörja in med oparfymerad barnolja - det kan man göra även om man inte misstänker svamp - oljan motverkar att det blir torrt och spricker.

OM man misstänker svamp är det viktigt att båda parterna i förhållandet behandlas, ibland hjälper extra noggrann hygien och barnolja, men man kan också behöva läkemedel mot svampen, finns receptfritt på apoteket.

• J & D

Din kille har i princip varit singel i 15 ar och haft 15 partners. Det betyder ingenting, ta det fran en som har en betydligt lengre lista! Jag leste en bok en gang, en roman som var en och samma historia fast skriven hur tjejen uppfattade en sak och hur killen uppfattade samma sak. İ den boken hade de reknat ut nagot som de kallade slampfaktorn och ner man tenker pa det sa sa e det ganska logiskt.
    Rekna ut slampfaktorn:
    Antal sexpartners/din alder-din alder ner du förlorade oskulden-antal ar i förhallanden=slampfaktor. Om jag har reknat rett sa har din kille en slampfaktor pa 1! Och bettre en sa kan det ju inte bli. Kram

• tattar-Emma

I så fall har jag en slampfaktor på hur mycket minus som helst, du har inte glömt några parenteser nånstans? =)

Svar på tråden Hur många är "normalt" att ha gjort det med? Är svartsjuk...