• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • sweetstreet

Brudsommar,

Du måste stå på dig! Var "jobbig"! Kräv! Har hört talas om detta tidigare. En kompis som ville göra nupp-test men som inte fick det. Hon ville även göra ett ultraljud för att kolla fostret eftersom hon tyckte det kändes annorlunda och var orolig för att något hänt. Men hur mycket hon än "tjatade" så gick det inte. Och hon berättade ändå att anledningen till att hon var så orolig var att hon haft 2 missfall tidigare och därför var orolig vilket ju inte alls är konstigt. Men inte förrän efter att hon kontaktat en läkare som hon kände som i sin tur kände en annan läkare så fixade det sig så hon fick ett ultraljud. Tyvärr visade det ultraljudet precis det som hon misstänkt (alltså det som var anledningen till att hon ville göra ultraljudet) att hon hade fått missfall.
    Som tur var så har hon nu fått en liten och allt gick bra denna gången, men ändå! Man undrar ju!!!!

• sweetstreet

Koko,
    vad jobbigt... :(
    Sälv väntar jag fortfarande på att blodet ska börja droppa. Men har fått lite svagt rosa-aktiga flytningar vilket brukar vara förvarningen till röda floden, så jag har mist allt hopp om grav denna månaden....

FAN! Varför går det aldrig att få till det???????!!!!!!!!
    Tror jag också snor till mig en del av den där deppmanteln om det är ok?! Finns kanske lite plats kvar där under?

• A.M.

CicciL:
    Grattis igen! Jo - blodprovet hör ju till NUPP-testet (tillsammans har jag för mig att de kallas KUB-test). På MamaMia lämnar man blodprov en vecka innan man går dit och gör nupp-testet (ultraljud) så får man risksiffrorna för kromosomavvikelser sammanräknade på en gång. Nu är ju du så ung så du har inte så hög risk ändå men man gör som man känner!

Tycker du ska ge MamaMia en chans - jag har inget annat än gott att säga om dem. Min barnmorska är super, gyn Jan-Åke finns ju där och man gör ultraljud/nupp/provtagningar på plats - på ett o samma ställe. Och det ligger geografiskt bra till!

Storasystern:
    Jo bet börjar VERKLIGEN bli dags nu. Tycker alla inblandade, utom möjligen Baby B. Ska imorgon gå på ultraljud för att kolla att bebin mår bra därinne i lyxsviten. Om inget händer så får de plocka ut den om en vecka ...

• BrudSommar2006

Jag tänkte ta med mig VUL-bilden som bekräftar datumet till KS på onsdag och hoppas att jag får träffa en vettig människa så finns det ju fortfarande tid att ta blodprov när jag är där till nästa vecka.

I övrigt förstår jag inte heller att det ska vara så orättvist att det tar hur lång tid som helst för vissa att få till det. Men ni är så många som håller på och försöker nu att det bara måste börja droppa in fler och fler plus nu de närmsta månaderna så ge inte upp!

• Jessie76

Ursäkta men vad fan är ett Nupptest? Trodde det var det vi gjorde varannan dag för att FÅ en bebis....
    Dålig humor - sorry, det är måndag och jag är trött trött trött
    Men allvarligt - vad är det för nåt? Hur är förfarandet nuförtiden under en grav?

• Snart så....

Jag har riktigt MENSONT nu och den enda som har kommit är beiga flytningar. Nu börjar jag tro att det är något mer allvarligt :(
    Men visst har vissa fått som mensont trots att de fått pluss senare?
    Någon som vet om testerna man kan göra på MVC är känligare än CB? Tänkte om det var värt att gå dit och testa?

Sweetstreet: Då får plats brevid mig under manteln.

• A.M.

Jessie76:
    NUPP-test - genom att mäta en vätskespalt i nacken på fostret samt titta på lite annat (typ näsbenet) så kan man beräkna risken för kromosomavvikelser. Man utgår från mammans ålder. Är du född 76 som ditt nick hintar om så har du en väldigt låg åldersrisk till att börja med ... Om man är över 35 så är testet gratis, är man under 35 kostar det 1500 (beroende på var man går i o f s)
    NUPP-testet ger en säkerhet på 80%, men kombinarar man det med ett blodprov så blir säkerheten 90%. Men det är ändå bara en risksiffra man får, inga klara besked ...

• viktualia

....smygläsaren kliver in... tänk vad man lär sig nya saker i den här tråden... tack Jessie för att du frågade.. jag ides inte...

...smygläsaren skuttar iväg och passar på att önska A.M. avlastning från magen med behaglig leverans!

• Snart så....

A.M: I vilken vecka ska man göra Nupptestet?

• sweetstreet

Jessie,

HAha! Nupptest för att vi nuppar! Ja, det är klart att det låter konstigt med att göra nupptest EFTER att man blivit med bulle...! :D

Iallafall så handlar detta om att man gör ett ultraljud ganska tidigt i graviditeten och då mäter de nackpsalten (alltså typ nacken) på fostret. Om den är bredare än normalt så har det visat sig att detta kan vara korrelerat till kromosomskador hos fostret, typ Downs syndrom. Man kan då göra fostervattensprov för att kolla.
    Detta är ett sätt att på ett tidigt stadium försöka se ifall fostret är ok eller om det ev. har kromosomskador. Detta är ju helt riskfritt för fostret så man minskar riskerna med fostervattensprov för de fall där det visar sig att nacken inte är bredare än vanligt, eftersom man då troligetvis inte har ökad risk för kromosomskador.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???