• Ammo

Glitter tråden...2

Här fortsätter Glitter tråden...
    Izunia, BlueTopaz,Yllo,Victory, ett år har gått sedan vi började skriva i vår första tråd.

Nu handlar denna tråd om allt från himmel och jord och nya som gamla är självklart välkommna att titta in. Vi är ju gifta och hjälper gärna till med tips och råd till er som har det roliga framför er.

• Svar på tråden Glitter tråden...2
  • Yllo

Oj, magen bara växer och växer Jess! Byta persiensnören är ju inte det lättaste.. Jag har försökt mig på det en gång och måste erkänna att jag gav upp Rörisen var snabb också!! Annars brukar man ju alltid få vänta 100 år eller så.

Stackars Leo som inte blivit bra än.. Hoppas så att han kryar på sig snart Karin.

Härligt att din syster flyttat hem igen Vicky!

Hoppas att dom hör av sig snart Iza (ang pengarna alltså).

Jättefina kort! Ni såg ut att ha riktigt roligt på utbildningen

Jaha, så har man suttit i köket i två dagar. Igår satt jag och skulpterade kaniner (en sovande, en sittade och ätande på en morot och en klättrande), morötter och en stege. Ska göra ett två vånings tittägg i socker som jag planerat dekorera med kaniner. Tyvärr fanns ju inga kaniner att köpa så jag var tvungen att göra dom själv. I morse visade det sig att stegen jag gjort var alldeles för stor så jag fick göra en ny. Efter det satte jag igång och göra rosor till Freddans tårta. Han fyllde 15 år i går
    Efter tips här på BT skulle jag ha chokladpannacotta som ett av lagren i tårtan. Tyvärr blev det bara pannkaka av det.. Tårtbotten sög i sig alla pannacotta så nu får jag fylla den med annat istället

I skrivandets stund sitter Annica och gör tittägg i socker. Själv har jag förberett mitt två vånignsägg och ska montera ihop det i morgon. Vill låta stegen torka lite till först. Har nu gjort 4 st ägg som jag gett bort och planen är att svärfar och mina svågrar ska få varsitt ägg på söndag.

Freddan har jättekul. Han är ute och kör med Bosses moppe
    I morgon ska vi fira honom med bio och restaurangbesök + att vi även får besök från Åland.

Ha en riktigt härlig påsk tjejer!

Varma Påskkramar

• Victory

Men, Ylva, är inte pannacotta hårt liksom? Ja, inte HÅRT alltså men fast, som gelé? Det borde inte ha sugits upp av tårtbottnen. Den kanske blev för lös. Annars var det ju ett bra tips, pannacotta är sååå gott! Själv gjorde jag citronmarängpaj till efterrätt igår, men marängen stelnade inte som jag ville och citronkrämen blev lös och flöt ut. Men gott var det i alla fall! Dock har jag lagt på mig några kilon sedan bröllopet (magen putar oroväckande ) så jag försöker så gott det går att hålla igen på godsakerna. Men är det påsk så är det! Jag får ta nya tag nästa vecka!

• Izunia

hej tjejer... idag är jag helt slut. Har varit i Aten idag och det är en relativt lang flygning. Upp tidigt igen imorgon.
    Maste hitta ett par högklackade skor till. Gärna bla. Hör av er om ni hittar nagra snygga.

Karin vad skönt att Leo blir bättre. Kan tänka mig att det är jobbigt för er. Speciellt när ni själva varit sjuka!

Jess hut känns det nu? är du förberedd?

Min vännina fick en Amanda den 2a!! :) Men hon fölorade mkt blod och fick vara kvar pa sjukhuiset en tid. Men nu är de äntligen hemma och jag ska hälsa pa sa fort jag är ledig igen. Men de har sa manga vänner pa besök nu med!

Imorgon aker jag tillbaka till ryssland sa Glad pask pa er tills nästa gang!!

• Victory

Iza, jag måste få fråga en sak som jag länge undrat vad gäller flygvärdinnejobbet. Har man "vanliga" arbetstider, d.v.s. jobbar man 8 timmar dagtid med två lediga dagar per vecka eller varierar det mycket? Kan man jobba natt och är det vanligt med tidiga morgnar/sena kvällar? Kan det hända att ni måste sova borta vissa nätter? Personalvetare som man är så undrar man ju om arbetstidslagen följs... Arbetsskadad!!

• Yllo

Vicky: Pannacotta är hårt... eller rättare sagt som fast mousse när den är klar MEN den är flytande när man precis gjort den. Man kokar grädde, har i choklad och gelatinblad. Därefter häller man det i portionsskålar för att stelna i minst 2 timmar, men i o med att jag skulle ha det som fyllning i en tårta så kunde jag ju inte hälla upp det i skålar. Tror dock att jag kommit på en lösning till problemet till nästa gång. Jag ska lägga lite plastfolie på tårtbotten och sedan när tårtan är färdigfylld och man tippar upp den på fatet ja då är det bra att ta bort den översta botten och försiktigt ta bort folien

I dag har vi haft B´s släkt här på födelsedagskaffe. Tårtan vart jättegod trots fiaskot med pannacottan. Jag fyllde den med jordgubbsmousse, vaniljgrädde och färska hallon. Den översta botten (den jag försökt göra pannacottalagret på) Behöll jag och fick på så sätt en ovanlig toppbit

Vi gav även B´s bröder och pappa varsitt hemgjort tittägg i socker. Annica har lovat maila mig bilderna på äggen så att jag ska kunna lägga upp dom på min sida

Nu ska jag ta och gå och lägga mig på sängen ett par timmar. Känns som om jag bott i köket en hel vecka *pust*
    Har hållit på och gjutit tittäggen, dekorerat flera stycken, gjort rosor i sockerpasta till Freddans tårta, gjutit ännu fler ägg, lagat mat, röjt i köket, gjort kristyr o.s.v.

Igår hade jag planerat att göra det sista ägget (ett tvåvåningsägg där jag även skulpterat innehållet till) och montera ihop tårtan.. Ja vad händer då?? Jo, vi får besök från Åland Visst är det kul när man får besök.. men det var ju inte riktigt med i tidsplanen + att dom kom 3 timmar tidigare än vad vi beräknat.. Nåja, jag lyckades i alla fall få tårtan dekorerad innan vi skulle iväg på bio. Vi såg Epic movie (tror att det stavas så). Ingen film jag rekommenderar.. den var väldigt tråkig

Ha det så bra och sköt om er tjejer!

• Ammo

Ylva, kan du inte ta ett kort på dina kreationer? Det låter så avanserat så det vore roligt att se dina fina konstverk-

Vicky, trodde inte heller jag kunde varken kakla, tapetsera eller byta persiennsnören men man måste ju försöka...och det mesta är inte speciellt svårt faktiskt när man väl testat.
    MEN ang persienn snören så fick jag instruktioner av vår ena elektriker om hur man gjorde det på lättaste sätt. Han hade jobbat med sånt förut och hade han inte visat hur man gjorde så hade jag aldrig någonsin gjort det.
    Gjorde det en gång i lägenheten då jag var tvungen när ett gick sönder och jag sa som du Ylva, aldrig mer!

Men knepet är att man kliper av det gamla, smälter ihop det med det nya med en tändare och sen är det bara att dra ut det underifrån inne i fönstret, då drar man ju igenom det nya samtidigt.
    Ja, Vicky ska du göra det sen så säg till så kan jag berätta mer ingående om du inte fattade nu.
    Jag har ju bara bytt på två än så länge, men ska byta i alla fönster sen nu när jag vet att man kan göra det på ett enkelt sätt.

Iza, vad roligt med full rulle, men kan tänka mig att det blir jobbigt innan man kör på ren rutin, det tar nog ett tag innan man blir van.

Ja, magen växer och växer, känns som det räcker nu, vill inte bli större! Nu börjar det bli jobbigare för var vecka som går. Det gör ont i både ryggen och hälarna på kvällarna och att knyta skorna är inget hitt längre, amn tappar andan då.

Jag är så oförberedd man kan bli tror jag, börjar bli lite nervös och små skraj. Men på onsdag ska vi först till barnmorskan, sen på föräldra utbildning och på kvällen ska vi på föreläsning på Karolinska sjukhuset om förlossning. Och på torsdag ska vi på en till föreläsning på Danderyd sjukhus. Vi vill åka på båda eftersom man inte vet vilket sjukhus man hamnar på. Vi vill efentligen till ett tredje som heter BB Stockholm men dit måste man söka (vilket vi gjort) men man får reda på om man får åka dit 4 v innan och chansen är minimal. Annars vill vi till Danderyd.
    Så i slutet av denna veckan så bör vi a mer koll på vad som komma skall.
    Vi har ju renoverat mm så det har inte funnits tid att tänka på annat.
    Barnvagnen har kommit nu så den ska vi hämta i veckan, en bit på väg...

Hoppas Leo blir bättre snart!

I morgon kommer min äldsta syster med familj ner från Dalarna och hälsar på, min andra syster, mamma mfl kommer också hit så vi har kämpat hela helgen med att få klart i köket. Tyvärr så hann vi inte få hem diskmaskinen så det blir en hel del disk i morgon om vi inte är så lata att vi tar tallrikar i papp i stället...

• Victory

Jag tror jag förstår hur du menar med persiennsnörena men jag kanske ändå rådfrågar igen när det väl är dags. Annars så kan jag be min pappa visa mig, han är duktig på det mesta!

Vad jobbigt att inte veta vilket BB ni får komma till. Man har ju hört att det ibland kan vara svårt att få plats och att man måste åka runt. Inte så kul när man är på väg att föda! Vi har inte så många att välja på, det blir väl Sunderbyn (7 mil bort) sedan de stängde BB här i Piteå. Alternativet är Skellefteå (8 mil bort).

Jag trodde att jag och D skulle få en dag tillsammans men han fick jobb idag också! Ja, det är ju bra för han tjänar ju bra då det är storhelg, men vi tycks aldrig komma igång med renoveringen. Jag tror jag ska börja lite smått att spackla igen ojämnheter i taket.

• Ammo

Håller med om att det känns jobbigt att inte veta vart man hamnar. Har råkat ut för så mycket skit i mitt liv, är ett riktigt otursbarn, så jag vill absolut inte hamna på KS om jag får välja.
    Jag förknippar KS med sjukdom och obehag och denna gånga är jag ju inte sjuk och behöver läggas in, jag ska föda barn!
    Men är det fullt på ett så får hänvisar de till nästa.
    Har jag riktigt otur så kan jag hamna söder om Stockhol också...

Börja spackla och fixa du!Tror nog du klarar av det mesta. Fast det är ju alltid skönt när man har en karl som kan göra grovjobbet

Vi har haft en dag med full rulle. Halva släkten var här, 7 vuxna och 5 barn, phu.
    Martin var så fräck att han smet iväg kl 14 för att gå på allsvenska premiären mellan AIK och Kalmar, men den sket sig då det blev 0-1 till Kalmar, f*n också.
    Men eftersom han smet så fick ha ta disken när han kom hem i stället. Skonade honom lite med att använda papptallrikar, men resten diskade han.

Fick ju en chock i morse när vi tittade ut och snön vräkte ner. Igår tog vi ut utemöblerna och grillen. Men lagom tills alla kom så var snön borta och Martin grillade korv för fösta gången i år :).
    Vi åt även jordgubbar med glass efter middagen, så gott och sommrigt!
    Nästa helg ska det tydligen bli dunder väder och varmt....längtar redan...

• Victory

Oj, har det snöat hos er?!! Här har det varit strålande sol hela dagen! Men imorgon ska det visst bli sämre, kanske erat oväder som blåser hit då?

Nu hör jag att min älskling kommer hem från jobbet! Jag ska gå och ge honom en riktig dunderkram!

• Ammo

Ja, helt sjukt. Vi har ju haft ett fantastiskt vårväder här i flera veckor. Det var ju länge sedan snön försvann.
    Men i morse var marken helt vit och det snöade i någon kostig blöt form fram till 10. Blev helt deprimerad.
    Men vid 12 var all snö borta igen, marken är ju så pass uppvärmd.
    Men så är det ju i april....

Svar på tråden Glitter tråden...2