• pasia

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tänkte att det skulle vara skönt med en tråd där man kan vända sig till när man känner sig svag när det hemska sötsuget sätter sig in.

Samtidigt kan man berätta hur viktnedgången går, vad ens mål är osv.

Dessutom välkomnas starkt tips, både hur man ska få motivationen, energin och bota sötsuget!

• Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!
  • l i s a

AggaP, jag tror du fixar det innan oktober! Om du är hungrig ska du ju äta såklart... Men prova att äta en frukt och/eller en morot + ett stort glas honungsvatten eller ljummet te med en tesked honung i medan maten puttrar på spisen. Sen kan ska du ju äta dig mätt! Men gör det på sallad, frukt och grönt. Salladskål är mättande och gott tycker jag! Med en lätt vinägrett till.

Det funkar fint för mig. Och jag håller tummarna för att klänningen kommer sitta finfint!

Recept på Lisas mini-vinägrett.

1 tsk olivolja
    ½ dl vatten
    2 tsk potatismjöl
    - koka upp och låt svalna -
    blanda i en påse med färdig dressingmix i påse... Krydda på extra med det som behövs. Jag brukar spetsa med äppelcidervinäger, vitlök, salt och lite honung ibland för att få mer smak så det inte behövs så mycket.

• l i s a

Näe.. undra om jag skrev fel "recept". Alltså. I sån där påsmix med dressing ska det ju blandas i vatten och olja. Jag brukar byta all olja utom 1 tesked mot vatten. Fick för mig att det brukar bli ca 0,5 dl vatten men jag är inte helt säker. Potatismjölet är för att få upp konsistensen. Nåja.

Gudars så jag skriver här.

• rosesarered

AggaP,

igår fuskade jag med motionen och lät bli *ajabaja*
    Fick min mens igår och känner mig som en uppblåst ballong just nu. Väger mig på måndagar men kunde inte låta bli att väga mig idag och då visade vågen på 68.8:(

Jag har hållt mig till nyttig mat och låtit bli allaslags godsaker förutom kaffe;) Motionerat har jag gjort, promenerat i rask takt 1h per dag förutom igår då.
    Detdär med portionerna är jättesvårt, jag är så van att äta mycket och att sedan dra ner på portionsstorleken är inte så kul.

har börjat på mitt nya sommarjobb idag, känner mig alldeles snurrig av allt det nya. Plus är att det är ett ganska rörligt jobb så det blir lite motion på jobbet:)
    När jag blir sugen tänker jag på "One minute on the lips, a lifetime on the hips" som jag läste i en tidning häromdagen;)

• ninjan

tycker det känns lite tråkigt att det aldrig minskar nåt kilo eller nån cm :( Men däremot ser jag mera muskler nu än förr, så alltid nåt. För första gången i mitt liv känner jag att jag har ARM-MUSKLER! Det ni :)

• Qozze

Jag håller med er, det är jättesvårt att äta mindre när man är hungrig. Jag har börjat försöka lägga upp ett lass med sallad först på tallriken, då får det ju inte plats så mycket mat. Och om man fortfarande är hungrig när tallriken är tom så får man alltid äta mer sallad. Hoppas att det ska fungera. Jag tycker i alla fall att jag inte behöver äta lika mycket längre för att bli mätt.

• AggaP

Quozze
    Det där med massor av sallad eller typ ärtor på tallriken är ett supertips!!Håller helt med dig där!

l i s a
    Tack för peppningen, jag hoppas verkligen på att nå mitt mål innan oktober, men om jag tänker på att det tar så lång tid så blir jag stressad och äter bättre Jag ska uppdatera om hur klänningen sitter efter helgen, ihhhh...

rosesarered
    Fick också mens igår, trevlig värk hela dagen idag och uppblåst som en gravid flodhäst, känner jag mig. Vägde även jag in på ca68,8kg imorse. (livet är ju underbart ) Men jag kämpar på, har tänkt mig att dra mig ut en runda och gå ikväll. Ta efter Qozzes tips, vad det gäller portions-storlek, toppen.!!
    Det gör inte något att du inte rörde på dig igår, kroppen måste vila lite emellanåt också ...
    Det var en bra tanke, "one minute on.." så ska jag tänka också.

Mitt tips är att noga överväga: Vad är viktigast för mig???Tänka på mitt mål.
    Att nått min målvikt tills jag ska lägga upp klänningen, eller att äta den här tex chokladbiten (vilket det oftast är som retas med mig och vill hoppa in i munnen) Då brukar jag tänka, självklart vikten!!

Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska undvika att äta groteskt mycket till helgen??
    Jag ska åka hem till sverige (till blivande svärmor och till mamma) De kommer vilja fika, bjuda på krämiga såser, fika, fika, fika....Hur ska jag säga nej på ett bra sätt utan att vara "tråkig" Och utan att lura mig själv till att "Du kan unna dig detta nu när du är hemma" .Något bra tips???

• Qozze

AggaP: Tack! Jag tycker att det är lite lättare när tallriken inte är så tom... Tror att det är smart att "lura" ögat att man äter lika mycket. Ärtor är jättabra att ha i frysen (speciellt när man inte rkar göra sallad), då kan man bara plocka fram och tina det man ska äta.

Hade en frossarhelg förra helgen så jag vet hur svårt det är. Man vill ju så gärna vara med. Under våren har det också varit många barnkalas med med tårta och glass. Jag har för det mesta försökt att ta bara en liten bit och sedan hålla mig till att dricka te. Det funkar verkligen inte alla gånger men man kan ju alltid ha den föresatsen . Sen så känns det lite roligare om man i alla fall kan smaka lite. Se till att du inte är hungrig när fikat plockas fram och ät mer av salladen till lunch och middag och ta bara lite av den feta såsen .

• Snowsee

Länge sen jag var i denna tråden nu. Några tips till er som tycker det är svårt att äta lite eller bara ta en portion:
    - Drick ett stort glas vatten innan maten, det gör dig mindre hungrig. -
    - Tugga maten ordentligt och ät långsamt, det tar ca 20 min för magen att känna om den är mätt eller ej.
    - Ät i lugn och ro, inte framför TV:n, datorn eller liknande.
    - VÄG maten och skriv upp vad den väger och hur mkt kcal den innehåller. På så sätt får ni koll på hur mkt ni eg stoppar i er. Ögat har ibland svårt att se hur mkt det eg är. Eftersom jag är med i Viktklubb.se så har jag till varje måltid ett visst antal kcal jag ska försöka hålla mig till. Tex lunch 390 kcal, och det drar snabbt iväg med pasta/ris. Så VÄG maten för att få bättre uppfattning. På de flesta livsmedel finns det ju angivet hur många kcal det innehåller per 100 gr. Annars kan man googla på det.

Ni är jätteduktiga allihopa!

• rosesarered

Ikväll hade vi gäster hemma hos oss. Min sambo hade köpt hem chokladkex och bullar..Lyckades motstå och drack endast kaffe:)
    När gästerna hade åkt hem drog vi på en rask promenad och blev tvingad av "slavdrivaren" att gå upp för samma backe flera gånger,pust!

Det är bara att kämpa på tjejer!

• rosesarered

AggaP,

sådär försöker jag också tänka, fundera noga över vilket som är viktigare, mitt mål eller dendär chokladkakan.
    Så brukar jag tänka på vilket segerrus jag kommer att känna när jag har nått mitt mål. Den självförtroendekicken är värd så mycket mera än en futtig chokladkaka..

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!