• pasia

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tänkte att det skulle vara skönt med en tråd där man kan vända sig till när man känner sig svag när det hemska sötsuget sätter sig in.

Samtidigt kan man berätta hur viktnedgången går, vad ens mål är osv.

Dessutom välkomnas starkt tips, både hur man ska få motivationen, energin och bota sötsuget!

• Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!
  • l i s a

Carma, lita på måttband! Skitsamma liksom om man väger 68 eller 58 om man har samma mått! Själv "gick jag upp" typ 4 kg när vi köpte en ny digitalvåg... Jag ångrar bittert att jag slängde den förra för det hade varit bra att ha kvar den som "referens" liksom. Just nu tror jag tex att jag skulle ha vägt 59 på vår förra våg medans jag väger kring 62 på den vi har nu. Dessutom så kan man ju stå stilla i vikt på en våg medans mått alltid är att lita på! Det är ju som sagt egentligen helt ovidkommande att man går upp i vikt om man minskar i "omkrets". Eller ovidkommande är väl fel... det är ju positivt eftersom det torde betyda att man fått mer muskler. I alla fall är det något positivt!

• Carma

l i s a,

Håller helt med dig. Ska gå och köpa ordentligt måttband idag.

Men sen undrar jag, hur vet man att man mäter precis samma stället på kroppen varje gång man ska mäta. Midjan är väl inte så svårt att hitta, men lår, rumpan, etc?

Ska man förlita sig på fett % istället?

• Carma

Snowsee,

Hur är det med dig? Du har inte varit inne här på ett tag ;)

• MissGalbadia

Jag måste åxå köpa ett måttband... vart köper man det?

• l i s a

Jag tror jag köpte mitt måttband på ICA faktiskt. Vår icabutik har en liten hörna med sytillbehör och sånt jox. Annars finns det helt säkert på Åhlens, varje tygbutik, stormarknader etc.

Hur vet man att man mäter på exakt samma ställe? Tja.. det gör man väl egentligen inte. Fast jag upplever att det går bra med olika "riktmärken". När jag mäter midjan går jag efter revbenen, när jag mäter "kärlekshandtagen" så mäter jag med överkanten på måttbandet precis under naveln, på överarmen har jag två födelsemärken jag använder som riktmärke.... osv. osv. Ganska snabbt så lär man sig att känna vart man brukar mäta. Det är faktiskt inte krångligt alls. Och mycket bättre än att gå på vikt. Storlek sitter ju i cm inte i kg

Personligen tycker jag det är mer konkret att mäta med måttband också. Vågen kan stå stilla eller gå upp om man börjar träna tex och det kan ju vara vansinnigt frustrerande men mäter man ser man om det verkligen hänt något!

Ja... ni märker väl att jag verkligen förespråkar måttband framför våg! Ett stussmått påverkas ju liksom inte av om man nyss har kissat eller inte

Fettprocent? Måste man inte mäta ändå för att kunna räkna ut det?

• l i s a

pasia! Härlig känsla med klänningen Men du skriver att du inte känner dig "speciellt fet" och du väger 53 kg? Hur lång är du?

• Snowsee

Carma:
    Nej, jag har inte varit inne här på ett tag pga en rad olika saker. Har nått dåligt de senaste veckorna och konstaterat att jag lider av hetsätningsattacker. Hetsäter det som finns hemma på kvällarna när sambon inte är hemma.. Har gått upp 3 kg på grund av det och nu har jag försökt att ta tag i det. Har berättat för sambon om det och Prio 1 för mig just nu är att klara av att stoppa attackerna när de kommer, prio 2 får bli att gå ner det jag gått upp och prio 3 att nå målvikten så småning om. Klarade iaf gårdagen utan attack. Har dock bestämt att jag fram till 1/6 ska låta bli vågen helt och hållet. Och fram till semestern v 30 ska jag vara godisfri, inget godis alls under dessa veckor och inga sötsaker över huvudtaget de första 2 veckorna nu...

Hur går det för dig?

• Vickan78

l i s a
    Lade in Paulo Coehlos "Alkemisten". Har läst en annan av hans böcker och har nu förväntningar på denna! Vilken bok lyssnar du på?

Orkade dock inte gå upp idag för att gå morgonpromenad, men siktar på imorgon bitti.

Pasia
    Vad skönt att du kände dig fin i din klänning! När är det dags för bröllopet?

• AggaP

Hjälp, jag har kunnat tvinga mig själv ut i alla väder för att antingen springa en runda eller gå en runda. Har jag inte gjort det så har jag hasat mig till gymet.

Jag vet att jag tycker att det är kul och skönt när jag väl är där, men de senaste veckorna har jag helt lagt av min energi på detta området.

Hur ska jag få tillbaka viljan för träningen, någon som har några bra tips? Jag känner mig bara så trött, och tröttare blir jag ju mindre jag tränar.

För övrigt har jag däremot lagt energi på att äta rätt,lagom och ofta. Har gått bra än så länge. Jag ska kämpa vidare...

Vägning på lördag, jag mäter mig också, eller de gör det på gymet när jag är där. De gör det bara en gång i månaden, det känns ganska lagom. De har också en våg så att man kan kolla hur mycket av kroppen som är fett, vatten, muskler osv. Jättekul att se nya resultat från månad till månad.

Snowsee
    Hoppas allt går bra för dig, jag tycker att det låter som om du har en bra plan.

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!