• pasia

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tänkte att det skulle vara skönt med en tråd där man kan vända sig till när man känner sig svag när det hemska sötsuget sätter sig in.

Samtidigt kan man berätta hur viktnedgången går, vad ens mål är osv.

Dessutom välkomnas starkt tips, både hur man ska få motivationen, energin och bota sötsuget!

• Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!
  • ladymarmelade

Hej allihop!
    Har inte varit inne på några dagar, men har nu läst ikapp alla inlägg, så nu är jag tillbaka på banan.

Denna veckan har än så länge fungerat jättebra. Morgonpromenad innan frukosten och sen 5 km promenaden på eftermiddagen.
    Nu äter jag bara pulver under dagen, och sen riktig middag som vi försöker göra nyttig. Har hoppat över ris, potatis och pasta och bara ätit sallad och kött/fisk.

Idag är jag hemma med sjukt barn på förmiddagen, så morgonpromenaden blev det inget av. Får ta en stavgång ikväll istället.

Fortsatt bra kämpat allihop! Kul att höra att stämningen fortfarande är på topp här inne :)

• l i s a

Vickan78, åh! Alkemisten! Den har jag lyssnat på. Mycket bra

• AggaP

Hej hej,

Nähä, jag hoppade över träningen idag med, jag gick visserligen en runda istället, men har varken sprungit eller varit på gymet på flera dagar nu.

Imorgon blir jag däremot tvingad, då jag är inbokad på ett pass.

ladymarmelade
    Kul att höra att det går bra för dig.

• Carma

Snowsee,

Det låter jobbigt att du inte mår bra. Ta hand om dig och försök att inte tänka på dieter och kroppen ett tag. Ta en dag i taget.

Jag tror att detblev som det blev eftersom du har bantat nu ett tag och kroppen har börjat säga ifrån sig. Det är ofta att t ex. de som har haft anorexi (bl a jag själv i tonåren) får bulimi eller andra sorts ätstörningar efteråt.

Om du försöker äta mer på dagen & äta mer proteiner så du känner dig mätt och hålla dig till frukost-mellis-lunch-mellis-middag, så kanske du kommer slippa attackerna på kvällen.

Om du känner att du behöver söka hjälp så gör det. Men jag hoppas att det är tillfälligt. Och när din kropp känner sig tillfredställd (efter några månaders bantning) efter att du fått i dig den näring din kropp är ute efter, så kommer du mår bra igen. Även om det innebär någon + på vågen. Och sen när du blivit bra igen kan du ta tag i viktminskningen igen, men inte köra för allt för hårt bara.

Kramis från mig som har haft anorexi, bulimi och ätstörningar i övrigt. Jag är frisk idag men tankarna om mat & kropp kommer nog sitta i huvudet på mig för alltid.

• Vickan78

l i s a
    Har lyssnat idag 1½ h på alkemisten! Tycker jättemycket om den! Gick en långpromenad imorse!

ladymarmalade
    schysst att höra att det funkar bra för dig! (en del kompisar till mig säger till mig att det inte funkar så bra för dem med barn och träning, att de aldrig hinner med träningen längre)

• Qozze

Blev väckt flera gånger i natt och tidigt i morse av barnen - var på uselt humör när jag steg upp (sover jag för lite blir det lätt så... ). Men sen åkte jag ivägg och tränade en timme och all surhet liksom blåste bort. Tänk att det faktiskt kan vara så skönt att komma iväg en stund!

• ladymarmelade

Nu är jag sur och arg och motivationen har fått sig en rejäl svacka!
    Vägningsdag idag, och eftersom denna veckan har gått så bra så förväntade jag mig i alla fall ett LITET minus på vågen.
    Nähä... Jag står fortfarande kvar på exakt på hg samma vikt som jag har gjort nu de två senaste vägningarna. WHY liksom?!?!
    Visst, jag kan säkert skylla några hg på att det är dags för röda faran nästa vecka, men ändå... Just nu känns det bara som att jag kämpar och sliter för ingenting, nada, zipp!

Denna veckan har jag ätit Naturdiet till frukost, mellanmål och lunch och sedan normal middag. Nyttiga middagar med sallad och kött eller fisk. Alltså inga pizzor och hamburgare.
    Nu blev jag så vansinnigt frustrerad att jag bestämt mig för att lägga om taktiken. Tänker köra enligt Aftonbladets viktklubb helt och hållet nu, och äta MASSOR istället. Ger inte det heller resultat om några veckor så ger jag upp!
    Det är precis som om min kropp bara vägrar att släppa ifrån sig något. Som om den tycker att detta är min idealvikt. Men jag vet ju att jag är mullig, så min kropp kan omöjligt ha rätt!

GRRRRR

• Vickan78

Hade vägningsdag i fredags som vanligt, ner 8 h sen veckan innan. Med de 5 hg sen vecakn innan är det alltså -1,3 kg på 2 veckor. Äntligen nedåt! Måste säga att morgonpromenader är väldigt effektivt!
    ladymarmelade
    Jobbigt! Förstår precis vad du menar med att det känns som att kroppen har bestämt sig för att den har sin idealvikt och vägrar släppa ifrån sig, fast man vet att det finns att ta av...! Men misströsta ej, efter lång tid av ansträngning för min del går det nu nedåt äntligen. Det MÅSTE ju bara släppa för dig efter vad du har skrivit här på siten, om din träning och mathållning...Kämpa på!!!

• Kristina07

Hejsan!

Nu har jag slarvat i en vecka. Orkade bara inte titta på en pulverpåse till. Vägde mig i morse och hade bara gått upp 0.9 kg.

Nu är det bara 26 dagar kvar!!!! Så nu tar jag nya tag. De närmsta 2 veckorna är ju vanliga veckor utan storhelger så det hjälper till. Sambon har lovat att hjälpa mig så att jag kommer ut och springa varje dag!
    3 kg kvar... Tveksamt om jag hinner men varje liten gnutta hjälper i nuläget. Och sen har jag ju hela sommaren på mig att njuta av min "nya" kropp, eller att ha fått tillbaka den som jag tappade bort för 2 år sen.

peppa, peppa, peppa!!!!

• l i s a

ladymarmelade.... precis som jag då! Fast jag har tom gått upp 0,5 kg jag! MEN (med stor risk att verka tjatig.. heh.. ) jag har minskat i cm TROTS att jag gått upp i vikt! Alltså, hade jag bara vägt mig hade jag varit lika tjurig som du, men med 1 cm minus i midja, över mage och överarm så tjurar jag inte vidare värst över vågen

Vickan78: Härligt! Den är verkligen bra. Jag hamnade i en mycket speciell och trevlig sinnesstämning när jag lyssnade på alkemisten...

På lördag hade jag tänkt prova ut underkläder till min brudklänning. Senast jag provade den, för drygt en månad sedan, var den lite för tajt över mage/midja. Håll tummarna för att den sitter perfekt när jag provar den på lördag!!!

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!