• Buslinna

Cambridgekuren - tråd nr 7

Tråd nummer sex är stängd så här kommer tråd nummer sju! :)

Länkar till tidigare Cambridgetrådar:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html
    Tråd nr 6: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2202889-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 7
  • Buslinna

Nu är jag tillbaka i ketosen igen ... Tror inte att jag kan hålla mig till rent i veckan, även om det är mycket, mycket frestande.

Hur märker ni att ni är i ketos? Vad är annorlunda? Jag märker att jag är lite speedad, glad, ömsom har jag svårt att somna, vaknar tidigt och kan inte somna om, ömsom sover jag som en stock hur länge som helst (om jag kan) och så kan jag i början känna mig lite darrig och matt innan jag fått i mig frukosten.

bambi1,
    Härligt att se sådana resultat! På vilken nivå ska kroppsfettet ligga?

• Buslinna

Förresten, angående ketostecken - jag blir jättevarm också. Har hört att andra fryser, men jag svettas ...

Sedan det här med lightläsk. Jag dricker själv sprite zero som innehåller i princip noll kalorier. Jag känner heller ingen som har fallit ur ketosen pga lightläsk så jag börjar undra om detta är en myt. Jag kan inte riktigt se sambandet - hur kan något som inte innehåller kolhydrater/kalorier rubba ketosen? Jag kan möjligen köpa att sötman kan göra att man blir mer sugen på mat, vilket försvårar att låta bli. Vad tror ni?

• PijtPalt

Sötman i lightdrickan kan lura kroppen att den ska få kalorier eller nått sånt. Ärligt talat vet jag inte direkt heller varför man inte bör dricka light-läsk. För mig är de däremot inget problem då jag föredrar vanligt kranvatten eller en ramlösa framför cola,sprite,fanta,pepsi... tycker att sånt bara gör att man får en äcklig beläggning i munnen... så där har man ju tur.

Främsta tecknet jag fick när jag kom in i ketosen var då att hungern dämpades rejält.. kvar fanns bara suget som försvann så fort man hade annat att tänka på än just mat.

Köp Keto-Diastix annars... då får du det bekräftat. På Apokteket. Tror en förpackning med 50 stickor kostade 91 kr här hemma i min "by".

• bambi1

Buslinna: det ska ligga mellan 20-30% för tjejer...

• PijtPalt

Ähh... så hann bambi före medan jag letade källhänvisning =)

• Buslinna

PijtPalt,
    Jag tvivlar inte på att jag är i ketos, är däremot nyfiken på hur andra upplever ketos. Jag tycker att det är intressant exempelvis att jag blir varm medan andra jag känner blivit frusna.

Jag har för övrigt hört att kolsyra över huvud taget ska vara dåligt - det har varit ett argument för varför man inte ska dricka lightläsk och mineralvatten. Men jag ser inte logiken i det, heller.

Bambi1,
    Vad kul - då är du ju hemma på den fronten! :) Grattis!!

• PijtPalt

Ja kolsyran känns då verkligen långsökt...
    Med tanke på att min "konsulent" (hon på sammet.se) sa nej till light-dricka men ja till mineralvatten så är de ju ännu skummare..

• Buslinna

De flesta som jag har pratat med och som enligt egen utsago ska veta vad de pratar om säger "du kan ju prova, det är olika". Men jag har som sagt inte träffat någon som halkat ur ketosen på grund av att de druckit lightläsk.

Angående andra rekommendationer:
    Jag har till och med fått mycket, mycket bättre resultat under den första veckan när jag har tillfört lite fett genom att till exempel mumsa på lite ost. Då fullkomligt rasar jag, under den första veckan. Jag har däremot inte kunnat avgöra effekten på följande veckor eftersom jag inte har velat chansa. :)

• PijtPalt

Ja de med osten lät otroligt tilltalande =) Men jag törs inte... vill INTE hamna ur ketos igen. Jag är rätt nöjd med min viktminskning ändå =)

Svar på tråden Cambridgekuren - tråd nr 7