För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
förhoppning - om det är den jag menar så är det precis vid Humlan.
Hej vänner! Sitter i det vackra ljuset (kan inte komma över hur skandinaviskt solen silas in genom de spröjsade fönstren, åt tre väderstreck) i vårt vardagsrum medan lillmonstret chillar i mitt knä; iförd pyamas i nästa storlek. Japp, nu har hon vuxit ut 1-3 månaderskläderna, däribland den adorable lilla randiga merino-dressen och ensemblen med grodor. Nu har hon fin heldräkt i crème med gröna djungeldjur och bruna kanter vilket inte är fy skam det heller. Framför allt är den dunmjuk och praktisk med knappar överallt.
Fashion update #2: Manhattanväninnan är på ingång, yes! Har saknat hennes härliga humör. Tänk att jag en gång störde mig på amerikanernas solighet och tyckte att den var falsk; nu inser jag ju att det oftast bara handlar om en social kompetens som snobbiga europeer saknar. Hur som helst har hon shoppat ett juicyställ åt mig; högst på önskelistan fanns ett blågrönt men byxorna var slut så hon skaffade istället nummer två; ett mörkblått i velour. super eftersom jag lever i juicy numera (plus morgonrocken från Vera Velour). Har tre hela ställ plus ett par byxor (jackan gav jag bort till en fattig väninna en gång när jag var salongsberusad - är det bara jag som blir extra generös när jag druckit?) och en udda jacka som jag har på mig just nu; grön jacka plus ljusblå byxor är sådär snyggt. Men monstret är för ung för att förstå det och innan jag ger mig iväg med vagnen för att fika med en ny fransk väninna, Cecile, och hennes lille son Victor på chokladkaféet Whisk, lär jag byta till något schysstare. Apropå lika många klädbyten som Britney så måste jag erkänna att jag blir jätteglad de få gånger som monstret kissat på sig så att jag får använda lite fler kläder ur hennes väldiga garderob. Jag har nog köpt ungefär fyra gånger mer än vad som behövs; de nya blöjorna är superabsorberande så oftast kan de ha samma plagg flera dagar i rad till min stora förtret.
Amelle: Min enda sant originella klänning köpte jag på Old Touch vid odenplan; en handsydd tjugotalsklänning i muslin. Har du varit där?
Zua: Instämmer i de andra tjejernas kör: Wowee, vilken generös brud! Mina stackars tärnor fick kinaklänningar, visserligen måttbeställda men ändå. Det som kallas "siden" här är typ aldrig det, om det inte kostar skjortan här precis som hemma. Har alltid så himla roligt åt de där tjejerna som beställer kinaklänningar i tron att de är lika fina som originalet från Jim Hjelm / Vera Wang / Pronovias bla bla samt "skräddarsydda" och gjorda av "siden" med äkta "spets" och så får de syntetsatin med syntetspets och skräddarsytt kan det ju knappast vara om man inte varit på plats. Ja, förutom att de sytts av skräddare såklart. Fast det är nog inte det som åsyftas. Jaja, bara de är nöjda.
Förhoppningsis; Jag har i egenskap av god mor skurit ner chokladkonsumtionen från fyra rutor till en. Idag blir det en dark chocolate granita på Whisk och ingen ruta. Jordgubbarna skippar jag helt. Tror i allmänhet inte på sånt där men eftersom mamma, forskare i biokemi och inbiten skeptiker, faktiskt hävdar att min bror fick utslag av just choklad och jordgubbar måste jag ju obey.
Idag står sömn åter överst på to do listan. Visserligen fick jag sju timmar i natt men uppstyckat. Monstret byter personlighet varje dag (det är inge överdrift att de utvecklas fort), men det ärdessvärre ingen linjär utveckling utan en kringelikrokig. På sistone har hon blivit helt speedad under sitt bad vilket genererat den fruktade och mytomspunna kvällskoliken. Är helt säker på att det handlar om starka känslor som leder till skrik som leder till svald luft som leder till magont och mer smärtor. Hittills funkar som vanligt Anna Wahlgrens tips bättre än de myriader av andra påstådda kurer, inklusive medicin (!). Alltså - lugna bebis fort och lägg henne att nappa (platt på mage mot magont tycks funka bäst), sen vaknar hon med osviklig precision, exakt innan middagen ska serveras. Då är hon lugn och kan äta sig mätt. Sen väcker jag henne vid midnatt och proppar i henne mat. Dessvärre vaknar hon sedan vid fem på morgonen och nu till det jobbigaste - hon VÄRGRAR äta från flaska om det är mannen som matar! Om jag håller flaskan så går det OK men då missar man ju själva poängen, att jag ska få sova / träna / shoppa / whatever. Ikväll ska jag åter på tjejmiddag och mannen ska babysitta. Blir spännande att se hur det går.
funderar allvarligt på att sätta hårt mot hårt i helgen och jobba bort det där arla morgonpasset som förvandlar oss båda från lyckliga föräldrar till risiga spöken (plus att små monster behöver sin sömn och inte mår bra av att skrika så mycket). Hon är ju i alla fall inte hungrig då. Nu gäller bara att välja någon av de miljoner sova hela natten-metoder och bita ihop och köra stenhårt i tre nätter, sen brukar det lösa sig. Vilket bara gör det ännu värre om vårt monster fortsätter att blåvägra...
Misstänker att ni kommer att ägna er åt lite roligare aktiviteter än så, i helgen? Själva har vi inga direkta planer vilket passar bra med tanke på att vi kommer att gå omkring som spillror av våra forna jag.
Kram, G
Zua: Fick precis foton från min bästa väninnas frackbröllop som var allt annat än konservativt! Överallt coola juvelfärgade vintageklänningar; bäst var den med ving-ärmar i rosa och orange brokad och - håll i er nu! - ett stort hål utskuret runt naveln, som pryddes av ett blingigt smycke.
Bruden hade pälskantad vintage-brudklänning med blingiga Loboutinskor.
Gemma
Snabbtips innan jag rusar till jobbet och sen inte kommer ha en dator på ett par dagar då vi flyttar på lördag och sover hos mannens föräldrar sista natten.
Ta en tröja du har haft på dig länge så den luktar riktigt mycket du, svep in henne i den när mannen matar med flaska, det kan funka.
Hej girls!
Jag ska till Lars Wallin på tisdag för att ta mina mått.Vi kommer att vara 5 tärnor.Brunetterna och jag som är färgad kommer att ha en silverfärgad klänning i blank siden.Blondinerna kommer att ha en klänning i någon lila nyans.
Amelle-De är precis den butiken jag syftade på.
För vintage, kolla även in Beyond Retro på Åsögatan och deras butik inne på Top shop drottninggatan.Om jag hittar någon bild på mig från något frackbröllop så mailar jag gärna dig den.Sen kanske vi inte har samma stil men bara för att få ett hum eller nåt.
Gemma-Vad underbart vacker din väninna måste ha varit.Mina tärnor hade inte heller något i närheten av så dyra klänningar.De va klänningar från Dvf kommer inte ihåg namnet på modellen.Men de passade vårat sommarbröllop med tema mörkkostym.Vissa av er har ju sett bilderna.
Förhoppningsis- Du kommer att bli en riktigt dröm mamma.Sitter inne med värsta mamma tipsen.Lycka till med flytten!
Själv kommer det att bli en ganksa lugn helg.
Imorgon ska jag och min kära mammi ha en heldag ihop och sedan gå ut och äta middag.På lördag är det födelsedagsdrink hemma hos en kompis och för dom som orkar blir det säkert utgång.
Varför blir det alltid blått när jag skriver
Zua - du glömmer ibland att göra blanksteg efter punkt och då tror BT att det är en webadress du vill ange.
Lapinett - Tack!
Oj, oj, oj om jag vore klok så skulle jag inte vara här inne just nu ...men det är jag ju inte . Har varit ute och ätit och tagit en bar på vägen med maken... m a o något yr i mössan. Från början bestämt att vi skulle besöka Koh Pagnan och sen Skrapans nya bar men då t-banan stod still gick vi upp och åkte till en av våra favoritrestauranger på Kungsholmen, Spisa hos Helena. Det blev ett glas champagne med räkor och mango och sedan deras bookmaker och till det ett rekommenderat "supemjukt" chilenskt vin. Jag som inte verkar tåla något längre blev bara mer och mer "italiensk" ju mer vi fick i oss...och vi hade italienska gäster vid sidan om oss som var betydligt mer diskreta. Nåja, jag talade från hjärtat.
www.spisahoshelena.se/varmratter.html
Sen ville maken gå hem men jag tyckte det var kasst då vi tidigare pratat om bar-runda så jag stannade på en Kubanskbar där jag druckit rom tidigare med en väninna, på Scheelegatan. Väl där så ville han dricka öl.Öl???!!! Ursäkta, vad är det? Jag beställde två mojito. De var sååååå goda att jag hann beställa två till innan vi skulle lulla hemmåt. Tror ni inte på fn att baren dessutom var full av fransmän. Jag som varit så upptagen med maken hade inte uppfattat detta men förstod/hörde när vi skulle gå. Blev lite sur för jag tyckte att han skulle ha pratat med dem. Det hade jag ABSOLUT gjort (jag menar om jag hittat svenskar på Rivieran)! Nåja, han sa hejdå på franska och urskuldrade sig med att han hellre pratade med MIG.. pourquoi?
Hej vänner! Haha vad roligt med en lapinette som skriver inlägg på örat. spisa hos Helena har jag varit hos några gånger, det låg runt hörnet från bägge mina kungsholmslägenheter. Men bara på dagen. Jättemysigt ställe. Skickligt att få in Kuba, Thailand, Italien, Stockholm och Chile på en enda kväll. Jorden runt på tio glas, typ.
Idag var det vår! Femton grader och min petrolblå Tiger-rock fick ge vika för burberry och bruna stövlarm, härligt! Stuvade in Jordnöten och Bugaboon i en taxi (puh) och begav mig till gågateområdet Xin Tian Di för en härlig lunch i solen med en ny, urtrevlig dansk designertjej (www.stylebutler.com är hennes företag, superglamourösa siden- och cashmeretoppar) och hennes sju veckor gamla pojkbebis. Käkade mustig lammsoppa för jag är FÖRKYLD, följt av stor kycklingcaesar och TRE cappuccino. Gick sedan bort till svenska konsulatet och hämtade monstrets pass, hon ser urskojig ut, jätteilsken och omgiven av mina uppfordrande händer med långa, röda naglar. Få se om hon bilr igenomsläppt, annars får vi väl hala fram hennes franska pass som mannen var och hämtade idag. Japp, mannen är hemma för han är sjuk; ligger just nu och sover i rummet bredvid.
I övrigt njuter vi av vårt välstädade hem; ayin kommer nu tre dagar i veckan och tvättar, städar, viker ihop plagg i garderoben och skojar och stojar med lillmonstret. De är så roliga kineserna. Själv är jag liksom mjuk i rösten när jag pratar med henne, flirtar och lockar, men så stormar det in ett kinesiskt yrväder och riktigt gormar åt henne och smackar till henne på de bara små låren, och då ler hon och tycker att det är jättekul! Det är bara vi vuxna som är lite känsliga tror jag.
Måste försöka sova och bli frisk för jag har haft ont i halsen i två veckor. Men det är så SVÅRT när det finns så många trevliga nya mammakompisar att träffa. Igår var jag åter på chokladkaféet Whisk och drack en gigantisk halvfrusen dark chocolate truffle Granita med Cecile från Paris (fast liksom så många andra unga expats så växte hon upp på drift med sina expattande föräldrar, i Indonesien, filippinerna och en rad andra asiatiska länder). Och tjejen som jag träffade idag bodde 6 år i Malaysia innan hon och mannen flyttade hit. Det här att vara expat verkar onekligen beroendeframkallande. Mannen och jag är ju på väg hem som ni vet, men vi är redan eniga om att vi bara ska stanna i Sverige så länge att barnen hinner få någon sorts grundtrygghet och tillhörighet, sen ska vi dra iväg igen (schysst va..?).
Igår kväll var det middag med tre tjejkompisar på ett nytt underbart medelhavsställe instucket längst in i en liten hemlig lilong (gränd), i en fantastisk boudoirrenoverad sekelskiftsvilla. Kom inte hem förrän vid elva, då var mannen halvt desperat för lillmonstret hade vägrat flaskan igen och dessutom ylat non stop i någon sorts kolikattack. Sen sov hon djupt fram till fem när hon sin nya vana trogen vaknade och ylade men vägrade äta. Klockan åtta gick vi upp allihop; monstret på bästa humör som om ingenting hade hänt och mannen och jag hålögda och förstörda av sömnbrist. I natt ska vi sätta hårt mot hårt (orkade inte börja igår, småsjuka som vi var); nu ska hon lära sig sova åtta timmar i streck. Vi behöver det allihop. Ser fram emot en låååång natt med mycket skrik och desperation. Men allt som allt brukar det ta tre nätter att vänja dem av vid att vakna. Få se om det stämmer för vårt monster också.
Hur blir era helger? Kram, G