• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Lapinette

Tillbaka efter att ha kikat på min väninnas fantastiska hus i Djursholm samt pratat med den forna ägarinnan av Ulriksdals Wärdshus. En väldigt vaken dam i sina bästa år (86 år). Det var faktiskt en släktmiddag och så grannen (den 86 åriga damen) och så vi. Kändes lite udda men det var jättetrevligt!

Hur har era helger varit?

• Izunia

va princesstårta!? Jag älskar alla bakelser!

Amelle, tyvärr ska mannen stanna kvar 2 veckor till innan han ska hem. Men det ska bli sååå skönt med semester. Och träffa mannen såklart!

Igår hade jag fullt upp med babyshopping! Köpte spjälsäng och sängkläder, skötbord, blommor och massa småsaker! Dessutom var vi tvungna att flytta runt lite då gästrummet skulle flyttas till annat rum för att göra plats åt barnrummet. Tur att man hade flytthjälp som kunde flytta sängar och allt annat! Så skönt att ha det gjort!

Nu är det snart tv dags igen med lite choklad..

• Izunia

va princesstårta!? Jag älskar alla bakelser!

Amelle, tyvärr ska mannen stanna kvar 2 veckor till innan han ska hem. Men det ska bli sååå skönt med semester. Och träffa mannen såklart!

Igår hade jag fullt upp med babyshopping! Köpte spjälsäng och sängkläder, skötbord, blommor och massa småsaker! Dessutom var vi tvungna att flytta runt lite då gästrummet skulle flyttas till annat rum för att göra plats åt barnrummet. Tur att man hade flytthjälp som kunde flytta sängar och allt annat! Så skönt att ha det gjort!

Nu är det snart tv dags igen med lite choklad..

• Gemma

Kära chicks! Hur mår ni? Skriver i all hast medan monstret har sitt morgonsprattel på skötbordet och pratar och gläfser med sina vänner (Tummen, kossan och pandan). Äter fruktfat och omelettsmörgås och njuter av solen som silas så vackert genom spröjsade fönster, i tre väderstreck.

Tog en liten paus nu; det blir ju så numera - frakturerat. Har alltid typ fem projekt på gång, bara ett lager lack på naglarna (Chanel's Rouge Noir, samma som på bröllopet), hälften av tvätten är vikt medan resten ännu är i maskinen (fast det där börjar bli så mycket lättare nu när ayin kommer TRE dagar i veckan, vilket innebär att hon även kan ta hand om den mesta tvätten).

Vet inte hur mycket jag berättat så med risk för att upprepa mig: Förra veckan hade jag i vanlig ordning en massa lunchdater inbokade. Träffar mest mina vänner på dagen eftersom jag är så trött på kvällarna. Lillmonstret var dessutom lite ur fas; mannen jobbade mycket så hon ville absolut inte bli flaskmatad av honom, bara av mig, vilket ju är fullständigt poänglöst. Men nu har det rättat till sig så mannen kan ta nattmatningen igen (vi la ner vagningsprojektet för hon tyckte alldeles för mycket om det...)

I torsdags träffade jag en urtrevlig dansk designertjej och hennes sjuveckors pojke. Han var adorable men äter varannan timme hela dygnet, verkar jobbigt, i synnerhet som hon driver eget företag med massa anställda, över flera länder. På kvällen hade jag mitt vanliga torsdagsmys med väninnorna. Mannen kommer hem tidigare en kväll i veckan så att jag kan gå ut ensam. Det är fantastiskt! Vi gick till en jättemysig tapasrestaurang i en gammal villa här i området, ni vet en av typ tusen likadana men trevliga.

På fredagen hade jag ånyo date med en skönt bohemisk fransyska, Cecile, och hennes tvåmånaders pojke. Vi åt chokladtårta och pratade en massa; hon har bott hela sitt liv i sydostasien, först med föräldrarna och sedan med sin man. Cecile är lite kär i Maxine och vill hålla i henne hela tiden och jag blir en smula sotis för monstret är lika kär i Cecile och ler som en besatt. Läste att 75% av alla fransyskor som får förlossningsdepression, har fått en pojke... Själv har jag ju inte ens fått nån sorts babyblues, tycker mest att det är kul eller så blir jag dödstrött och gråter och sover och sen är det bra igen.

Helgen var blandad, kan man säga. I söndags jobbade jag! Mannen jobbade i lördags förmiddags och jag hade återbesök på sjukhuset för att kolla hur jag läkt ihop. Det såg väldigt bra ut sa barnmorskan (hjältinnan som masserade mig i fem timmar under förlossningen), men jag har slarvat med mina knipövningar till förmån för "roligare" övningar vilket ju som ni vet gett häpnadsväckande resultat på utsidan, medan jag ibland kissar på mig när jag nyser. Platt mage tappar liksom sin skönhet om den kombineras med blöt fläck i baken (oki, så långt har det inte gått än men ja, ni hajar). Så nu får jag skärpa mig en smula.

På eftermiddagen gick vi en barnvagnspromenad i solen, bort till chokladkaféet Whisk. Aaaah, vill ta med er dit! Fyrasidig meny med bara choklad (fast det mesta är såklart lite för sött). Där träffade mannen en trevlig italienare som han diskuterade lösa affärsplaner med, medan jag slurpade "dark chocolate truffle granita" och konverserade på kinesiska med hans flickvän (mannen drack varm choklad men jag har av någon anledning aldrig gillat konceptet). På kvällen lagade vi grillad lax med en snabb guacamole (kesella gourmet + en mosad avocado + juice från en citron + nymalen svartpeppar + salt). Till förrätt, sallad med rostade frön och fikonbalsamico-vinegrett, plus chevretoast med TRYFFELHONUNG, mums!!!

söndag var ingen höjdare. Monstret befann sig i sin sexveckors-växtspurt och var skitsur hela dagen, spelade ingen roll vad man gjorde så gormade hon ilsket. Hon skriker inte mycket men när hon blir arg så blir hon JÄTTEarg, och hon har värsta rösten, som en bebisbaryton.

På kvällen hade mannen date med sin arkitektkompis. De gick ut och käkade tapas och sen följde en Björk-konsert som tydligen var superbra. Under tiden gick monstret och jag på bio och såg Ett Öga Rött, med hela den unga, svenska communityn. Som alltid när man går ut betedde hon sig som en liten ängel. Sov en kvart så att jag kunde krama om alla mina kompisar - det känns som om man inte träffat dem på ett år! - sen åt hon under hela filmen och efteråt charmade hon alla totalt genom att ligga på ett bord och le mot allt och alla medan hon utstötte de sötaste små ljud. Filmen var sådär; har ju läst boken och älskat den men kände inte igen så mycket.

Nu sover monstret sitt korta morgonpass på mage, jag har passat på att måla det andra lagret på naglarna och ska snart ge mig in i duschen. Sen ska vi promenera bort genom det ljuvliga vårvädret till The Coffee Tree, för lunch på en liten solig innergård tillsammans med tre väninnor (utan barn). Resten av veckan blir fortsatt social, i morgon lunch med mitt lilla sköna mammagäng (som växer stadigt!), på onsdag pedikyr med manhattanväninnan aka Juicy Couture-designern Heather och hennes Charlotte (H har f.ö. Precis kommit tillbaka från NY med ett juicyställ i marinblå velour till mig, jaaa!); på torsdag ska vi på babydate i förorten hos en annan väninna och i helgen ska vi laga massa crepes åt oss själva + två andra supertrevliga par med bebisar. fredag kväll är vi bjudna på födelsedagsfest hos några franska nyblivna föräldrar men jag misstänker att vi sover då.

Tack sötisar för att ni säger så snälla saker om mitt hår! Fast nu liknar det mest en stor volme. Ska klippa det sen... när jag orkar.

förhoppningsis: Tycker att jag haft enorm nytta av dina tips!! Du har prickat rätt i nästan alla fall plus att du gör att jag någon gång tillåter mig att erkänna att det är SKITJOBBIGT, trots att jag av naturen undviker sådant in i det längsta. En del grejer håller jag i efterhand inte med om, gäller mest amningsskydd och att man blir sådär dödstrött, men det beror ju uppenbarligen på att jag bor i en annan kultur än dina väninnor. En kultur där man ska ta det på tok för lugnt under sin graviditet (där var jag utpräglat "svensk") plus att de vill snitta en eller i alla fall spruta en full med olika sorters skit vid förlossningen, MEN där man får kalasfin hjälp med amningsteknik från starten plus inte förespråkar samsovning och "demand-feeding", tack och lov... Fördelen med olika kulturer är att man kan plocka det bästa ur allt, nackdelen är att man lätt blir förvirrad. Där kommer det sunda förnuftet väl till pass.

Zua, när du kommer hit ska du få bästa bästa guidningen, lovar!

Amelle, förkylningarna satt i länge för att vi aldrig riktigt får sova ut. Men nu är min peppar peppar borta och mannens på avfärd.

Izunia, babyshopping så tidigt! Jättesmart att sätta igång innan man blir för trött / busy / glömsk, själva fick vi grejerna en månad innan beräknat datum för jag förträngde allt som hade med själva bebisen att göra... kändes så läskigt. Barnrum låter lyxigt, vi får ha henne i nån sorts "skarv" mellan matrum och kök eftersom vi bara har ett sovrum. Resten av dagen flyttar vi runt vaggan till det rum där vi inte råkar befinna oss. Har ni målat om eller gjort nåt annat? Vi har typ... satt upp en mobil. C'est tout. Men hon ÄLSKAR att sitta i sin baby björn sitter och titta på sig själv i spegeln, och vifta med armar och ben.

Oops, det var visst bara jag som dissade prinsesstårta, verkar ensam om min inställning- att det är det läbbigaste som finns, tillsammans med fastlagsbullar.

Nu - dusch. Kram, G

• zua

Gemma - Om jag hinner till Kina innan ni har flyttat hem. Vore det fantasiskt att bli guidad av dig. Du är inte den enda som dissar prinsesstårtan, hela min familj ogillar den!
    Även om du är trött på dagarna, så tycker jag att du lever ett mer spännande och aktivt liv en vad de flesta singlar gör. Och då är du både gift och har ett litet monster.

Lapinette - När man träffar härliga damer över 80 sträcket, då vet man att det finns hopp för en själv. Hur var middagen hos din bror?

Förhoppningsis - Hur har de första nätterna i den nya lägenhet varit?

Jag loggar aldrig ut från BT, måste se ut som om jag är inne hela tiden. Kalla mig bekväm men jag tycker att det är så jobbigt att logga ut/in ;) Och alla dessa olika lösenord som man ska ha till allt. Det var därför jag fick ändra mitt nick från Zea till Zua för att jag hade glömt mitt lösen.

Idag blir det lunch på Sturehof med en gammal kollega. Ska ha ett möte angående ett projekt.
    Jag var för trött för en tennis igår. Det blir att spela tennis idag med en killkompis. Vi har inte setts på ett tag, så det kommer att bli kul.

Har ni några nära killkompisar ?

• Lapinette

Zea - har svårt för nya namn . Jag behöver aldrig logga in med lösenord på min egen dator så ibland hoppar jag ut numera för att folk inte ska tro att jag sitter här hela tiden. Annars gör jag gärna som dig, låter sidan ligga uppe hela dagen.

Önskar jag hade några killkompisar kvar. När jag var yngre fanns det definitivt en drös, många dansare bl a. Nu när folk fått familj och en del flyttat över Atlanten så är det inte så mycket mer kontakt än när någon gifter sig etc. Trist tycker jag men det är väl så det går... även med tjejkompisar. Många har inte tid längre .

Middagen hos min bror var supergod. En älgkalv som var så mör och fin och så hade de gjort en spännande potatisblandning till med lite nötter, västerbottenost, spenat (tror jag det var) m.m. Vi hade allihop skramlat till en elgitarr till födelsedagsbarnet. Han blev lyrisk och satt och kramade den hela kvällen.

Gemma - till dig säger jag "kniiiiiiiiiiip". Finns det ingen så där mammagymnastik på gymet där du går? Där man får ligga och göra olika knipövningar och träna upp kroppen igen. Har för mig att jag har väninnor som gått på SATS och gjort detta.

Igår bokade vi vår Kinatripp och vi ändrade oss IGEN! Har aldrig varit så jäkla velig när jag kollat på resor förut. Förstår inte varför men Kina känns så stort och ogreppbart. Maken fick lägga den slutgiltliga rösten och då det regnat hela helgen och han verkar trött och utarbetad så blev det den bekvämaste lösningen - vi åker till Hainan! M a o det blir sol, bad och några små utflykter förutom 4 dagar i ett hetsigt Hong kong.

• förhoppningsis

God morgon!

Här skrivs det för fullt ser jag! Verkar som era helger har varit bra, klart lugnare än min.

I lördags vid 18.30 la vi ner projekt flytt för dagen och åkte hem till mannens föräldrar för middag och bastu. Igår tillbringade vi nästan hela dagen i lägenheten med uppackning och städning. Tror jag berättade att de stoppade in sina saker i vardagsrummet vid flytten så vi fick stoppa in allt vårt i arbetsrum och sovrum. Idiotiskt eftersom de rummen + 2 hallar ska renoveras, så nu har vi tömt de rummen och fått ut allt i vardagsrummet. Möblerna står på sina platser och kartongerna travade längst väggen. Har fått upp nästan hela köket och kopplat in tvättmaskinen, byggt i hop soffor och fått upp lite lampor. Målaren kom i går kl 15 och vi flyttar inte in på riktigt förrän han har blivit klar. Vill gärna slippa bo i målafärgslukten, så tills dess bor vi hos mannens föräldrar med fullservice. Kan inte packa upp så mycket förrän han är klar, det dammar så hemskt så jag kommer vilja städa ur alla skåp ytterligare en gång innan jag fyller dem.

Zua
    Jag har nära killkompisar, hur så?

Gemma
    Jag är på din sida, princesstårta är faktiskt den enda sortens tårta/bakelse jag inte äter, ok inte banantårtor heller men jag äter inget med banan i.
    Följer däremot gärna med till ditt chokladställe, börjar dreggla vid tanken på 4 sidig chokladmenu! Skulle göra mitt bästa för att prova mig igenom hela.
    Kul att höra att du har haft nytta av tipsen, de har varit i all välmening även om det som du skriver är rätt stot skillnad på inställningen till olika saker i Sverige och hos dig.
    Ajabaja, inte slarva med knipövningarna, passa på varje gång du sitter i telefonen eller framför datorn. Tillslut blir det en vana och du tänker inte på det.

Izunia
    Kul med babyshopping!
    Har ni kollat på de stora väggbilderna man kan sätta upp som gör att man slipper måla rummen och sen lätt kan byta motiv?
    Tråkigt att din man ska stanna 2 veckor till, men skönt för honom!

Har inte provat Xoko tror jag, inte riktigt runt hörnet när jag ska handla sådant.
    Nu ska jag snart iväg och träna med svärmor innan det blir tillbaka till lägenheten för lite pyssel.

Lapinette
    Kul med pigga damer, jag ska bsolut bli en sån!

• zua

Lapinette - Visst det roligt att man ändå tänker så..Ska nog också börja logga ut. Eller inte.
    Maten lät helt ljuvlig. Vilken fin present!Skulle också krama om den som ett barn. Jag har fortfarande bra kontakt med vissa killar. Dem min man har blivit vän med. Lustigt va ? :)
    Tycker er Kinatripp låter perfekt.

• Gemma

förhoppningsis, haha just det bananer, minns ännu din beskrivning av Zanzibar och den gigantiska komplotten mot dig personligen. Och jag älskade hur du skrev att du hatar hur de luktar, smakar och hur det LÅTER när man äter dem. Jag skulle vilja lägga till att man omöjligt kan se värdig ut när man äter dem, man ser sjukt korkad ut, som en apa. Vet ni vem Fredrik Strage är? Superbra journalist på... minns inte var. Typ DN. I alla fall ser han ut som en apa, väldigt uppenbart. Och en gång åt han en banan i direktsändning, apropå ingenting. Är säker på att han drev med sig själv. Det såg skitkul ut i alla fall.

Lapinette, mysmys med Hainan och försök gärna ta er upp för femfingersberget, eller om det nu var trefingersberget som var det finaste, men ha INGA förväntningar på själva Sanya city för det är jättepinsamt. Finns också en autentisk by med Miao- och Li-människor som ska vara värd ett besök. Om ni nu orkar lämna hotellet (det gjorde inte vi). Vattnet är helt OK, men grumligt och inte turkost eller så. Påminner mer om franska atlantkusten eller nåt.

Lapinette: Mitt gym är numera här hemma hehe, och då kan jag ju knipa för kung och fosterland. Men jag har bara varit för lat. Ska styra upp det hela, Lapinette Lanefeldt...

Zua, har inga killkompisar, knäppt nog. Hade massa innan mannen. Jo förresten, har ett par sen innan mannen och jag träffades, mest homosexuella. Men min bror är någon sorts kompis. Tror att jag fegar helt enkelt, det känns mer "safe" med tjejkompisar. Och sen har jag ju liksom tillräckligt med "man" i mitt liv.

Nu ska jag gå och laga middag. Kram!

• zua

Förhoppningsis - Det är bara läsa Lapinettes och Gemmas svar så förstår du nog min fråga.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.