• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Telemarkgrrl

September, hoppas att nästa UL är lugnande! Även om man inte tror att det är något så är det ju skönt att få det bekräftat.

Piggelin, tre bilar kan ju vara lite väl mycket. Jag är väldigt avundsjuk på er Cooper. Vi försökte hyra en i helgen som gick men alla var uthyrda så det blev en vanlig trist Golf istället, inte riktigt samma sak.

Men min bilönskan fick sig en liten knäck i helgen, på släktträffen berättade mina kusiner att deras bilar kostar ungefär 5000 kr i månaden (alltså per styck). Vi skulle nog få lägga om våra vanor ganska rejält om vi hade både barn och bil!

• BrudSommar2006

September, jag tycker att det är H&M som är små i storlekarna, alla andra, PoP, Lindex, KappAhl mfl ligger ungefär lika.

• Telemarkgrrl

Men allra mest avundsjuk är jag på er som är sjukskrivna och mammalediga. Jag förstår inte varför samhället ska diskriminera oss som inte kan få barn så mycket. Varför ska vi behöva gå till jobbet varenda dag och sitta inlåsta under dygnets ljusa timmar, räcker det inte med barnlösheten som straff? Jag vill också sitta på altaner i solen och fika!

• BrudSommar2006

Iris var förresten för stor för storlek 50 redan när hon föddes, vi pressade på henne ett plagg, det enda vi hade som tur var, en gång för att ta ett kort eftersom det var en sådan söt body och det var det. Har för mig att vi fick åka och köpa större storlek från 56 till 62 under semestern och då är hon född i juni. Ett tag bytte vi storlek ungefär varannan vecka kändes det som men nu är vi tack och lov uppe i varannan, var tredje månad.

• muggles

piggelin: miss x är väl inte så glad och Vänners man satt i kö härom dagen. Jag är också glad över att jag kan ta båten över älven bara, aldrig köer där

Förresten är det väl inte tillrådligt för Nenne att åka till NY i v24 bara för att du mådde bra. Jag menar hon är ju värsta skogsmullen (till skillnad från dig) och kommer antagligen att få värsta chocken i NYC, och det kan ju aldrig vara bra för barnet... Vad SYND att du inte bokade med avbest.skydd Nenne!

Telis: visst är det orättvist. Hoppas du kan sitta på en solig altan typ nästa vår...!

Förresten tycker jag att folk är så fantasilösa när de ger bort saker till spädisar. Bara kläder. Det finns ju massor av andra saker man behöver så småningom; hoppgunga, extrastol (vi har en superbra som vi köpte på Designtorget som går att vika ihop till en liten påse när den ska tas med och sedan arra på en vanlig stol så blir det en barnstol - supersmidigt), mobil, leksaker, mm.

Nä nu måste jag fixa lunch...

• Piggelin1

Jag förstår dig Telis - tänkte faktist tanken häromsistens, det är verkligen "payback-time" för vår del nu - barnbidrag, föräldraledighetspengar osv... Jag har det såååå bra & känner verkligen att jag är tacksam för detta! I Frankrike eller Belgien hade jag varit tillbaka på jobbet vid det här laget...

Men hmmm, kan du inte flexa & dra lite tidigare ngn dag, eller en långlunch kanske? Så får du njuta LITE iaf!

• Piggelin1

Muggles, precis den "stolen" från Designtorget som du beskrev fick jag av en leverantörkontakt som var här & uppvaktade före jul! Minns att jag var impad över att de hade tänkt till!! Har inte använt den ännu, men så småningom blir den kanon!
    I förra veckan när en fd kollega (till Muggles med!) var på middag här så fick vi en CD med Georg Riedel/Astrid Lindgren-sånger där diverse svenska artister sjunger visorna - Bo Kaspers, Plura, Lisa Nilsson osv. Kul! Den lär följa med i bilen när vi ska åka längre sträckor framöver...!

• Piggelin1

Angående kläder förresten, kan det inte vara så att folk tycker det är så himla ROLIGT att shoppa bebiskläder, att det finns så mkt fina/söta grejor osv, så de VILL verkligen göra detta? De får inte chansen annars osv...

• Telemarkgrrl

Piggelin, all flextid som jag lyckats skrapa ihop går åt till blodprovstagningar, ultraljud, resor till Falun och sånt där. Har liksom ingen tid kvar till sånt som är kul.

Dessutom är ju flextiden ändå sån tid som man har tvingats vara på jobbet. Jag skulle egentligen vilja jobba 80% men det finns ingen chans i världen att min arbetsgivare skulle gå med på något sånt.

Hur funkar det när man är gravid, det verkar ju vara en massa olika besök och undersökningar, får man gå på betald arbetstid eller är det också tid som ska arbetas igen?

• Telemarkgrrl

Piggelin igen, tror att du har rätt där angående kläderna. Det är ju mycket roligare att köpa en sån där liten mikroskopisk body med små krokodiler på än en stol. Hur praktisk stolen än är. Jag är så egoistisk att jag köper sånt som jag tycker är kul att köpa (och som jag tror att dom ändå har nytta av), såna där tråksaker får föräldrarna köpa själva.

Svar på tråden Barnkarusellen