Muggles & Izzie - jo, det är ju absolut sant att man kan ha nytta av profylaxandningen i alla möjliga och omöjliga sammanhang, så jag tycker verkligen att det var värt att gå kursen. Fast jag känner ännu mer nu att jag verkligen vill få användning av den där andningen under själva förlossningen, och inte bara i andra sammanhang.
Angående när beslut fattas om det blir snitt eller vaginal förlossning för min del så hänger det ihop med två saker. Det första är hur barnen ligger. Huvudsaken är att "ettan" ligger med huvudet nedåt, för sen finns det gott om plats att vända på "tvåan" om den ligger i annat läge, eller så låter man den komma ut med fötterna först, därför att "ettan" redan har banat väg. Oftast är det ju så att "tvåan" kommer ut bara några minuter efteråt. Det andra som påverkar är när i graviditeten barnen föds. En tvillinggraviditet är ju i snitt 37 veckor, så många föds ju betydligt tidigare än så, och då finns risken att barnen är för svaga för att orka med en vaginal förlossning, och då blir det snitt oavsett hur de ligger.
Det är också så att det är mycket större sannolikhet att "ettan" inte ligger med huvudet ner, jämfört med en enling, och sen går det inte att göra något vändningsförsök när man bär på två. Jag ska göra nästa UL om 2.5 veckor, i slutet av v. 28, och det ska bli spännande att se hur de ligger då. På förra ULet i v. 20 låg "ettan" med huvudet ner och "tvåan" med huvudet upp, så jag hoppas att de ligger så nu också, eller i alla fall att "ettan" ligger med huvudet ner. Utifrån hur jag känner rörelser i magen tror jag att det är så.
Profylaxkursen ja; vi gick ju intensivkurs fredag kväll och lördag förmiddag, och vi är mycket nöjda, både maken och jag. Vi tyckte båda att man fick lära sig mycket om förlossningen och även om hur mycket man faktiskt kan påverka smärtan mha andningen. Sen tyckte jag att det här med krystteknik också var väldigt intressant; att det faktiskt inte alls är som att "göra nr. 2", om man ska krysta effektivt. Häftigt att prova båda typerna av krystning, och känna skillnaden i vilka muskler man använder. Och så gillade jag förlossningsfilmen, fast lättrörda jag gillade inte att sex andra par satt runtomkring, när jag själv satt där med tårarna rinnande, otroligt gripen av kraften i en förlossning. Jag kände verkligen att jag vill få vara med om en vaginal förlossning.
Hela helgen har vi haft superväder här i Lund, och det har jag utnyttjat till max. Igår lunchfikade vi först på balkongen, och sen satt vi där i bara shorts och t-shirt och läste i ett par timmar, och idag har vi gjort i princip detsamma, och så avslutade vi eftermiddagen med en långpromenad. Så himla härligt att våren är här!
Mrs B - jag tycker att det verkligen syns att Malte och Max är syskon. Dessutom tycker jag att de är lika dig, men jag har ju å andra sidan inte sett din man, så jag kan inte avgöra om de kanske har ännu mer framträdande drag ifrån honom. Jättefin bild!
Piggelin - härlig bild på Amanda också! Och hon har definitivt dina ögon, tycker jag.
MSW - grattis på födelsedagen, så här en dag i efterskott!