• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Tinga

Izzie - glömde kommentera igår, men visst; ibland känns det lite jobbigt att vara så trogen sin frisör att man inte vågar gå till någon annan, men jag och min frisör umgås ganska mycket privat också, så det känns i princip omöjligt att byta. Det är klart; skulle jag bli väldigt missnöjd skulle jag ju byta, men än så länge funkar det bra. Jag provade ju som sagt en annan frisör en gång, men hon var både sämre och dyrare, så där blev det inga fler besök. Skulle vi av någon anledning flytta så att det blir längre att köra till min frisör skulle jag definitivt testa någon annan, för där går gränsen för min lojalitet. Då har man ju dessutom "alibi" för bytet.

BS - så skönt att det fungerar bättre med Iris nattsömn nu! Att sova med öronproppar kan ibland ta några nätter att vänja sig vid, men det kanske vore värt den mödan för dig, så att du får sova ordentligt? Det kan ju vara länge till att Iris ger en massa ljud ifrån sig i sömnen, och det är ju trist om du ska få din nattsömn störd "i onödan" under en längre tid framöver.

• Tinga

Telis - jag hoppas att din cysta mirakulöst har försvunnit över helgen, och att du har minst 10 fina äggblåsor på gång. er fram emot att höra din rapport senare idag.

• Nattson

Tinga, nu ser jag fram emot profylaxkursen i maj!

• Tinga

Känner mig så himla duktig - kan ni tänka er att vi deklarerade redan igår?!? Tror aldrig att vi varit ute så tidigt förut. Himla skönt att ha det avklarat.

Och så var vi iväg och köpte en bänkskiva som vi ska bygga ett skötbord av i badrummet. Tyvärr tog vi en vecka för lång tid på oss att bestämma oss för vilket träslag vi ville ha, så nu hade priset gått upp från 850.- till 1100.-, men det är smällar man får ta. Försäljaren frågade lite nyfiket vad vi skulle ha skivan till och när jag svarade att det var till ett skötbord, utbrast han: - Oj, vilket lyxskötbord era barn kommer att ligga på! Nu vet jag väl inte om det blir så lyxigt, men förhoppningsvis blir det bra. Vi har köpt ställbara ben på IKEA, så att vi ska slippa borra och skruva i den kaklade väggen i badrummet. Eftersom vi bara har duschkabin funkar det inte med ett badkarsmonterat skötbord.

• Tinga

Nattson - ni får säkert en intressant och trevlig upplevelse!

Borde inte Lappis vara på väg tillbaka till Sverige nu, förresten?

• Telemarkgrrl

God morgon!

Ingen vidare dag idag, har sovit dåligt pga att jag har ont i ryggen. Och eftersom jag har sovit dåligt har jag nu ont i huvudet. Som lök på laxen ska jag också gå en tråkig internkurs hela dagen.

Izzie, jag bryr mig också om att HV vann men inte på samma sätt som du. Som Linköpingsbo i själ och hjärta har jag nu bestämt att jag aldrig mer ska åka till Jönköping.

Tinga, deklarationen ja, jag brukar göra den så fort den kommer i brevlådan men i år är det nåt nytt tjafs om reavinstskatten vid bostadsförsäljningar som jag måste sätta mig in i först och det har jag inte orkat. Om du vet något om det så får du gärna berätta.

MSW, grattis i efterskott!!

Lappis, välkommen hem idag!! Hoppas att ni haft det underbart!

• muggles

Piggelin: vi var också på restaurang i lördags med Moa sovande i vagnen utanför fönstret. En supertrevlig restaurang på gångavstånd med extremt bra service. Vad mkt det gör för upplevelsen att servicen är bra! Och det kändes så lyxigt att få äta ifred bara vi två och dricka några glas vin. Sedan var det bara att rulla hem vagnen

Moa har en period nu när hon vaknar en gång per natt. Snabbaste sättet att få henne att somna om är nappen, det tar ingen tid alls och man får somna om själv snabbt. MEN nu vill jag ju inte springa upp en gång per natt och stoppa in nappen så jag bestämde mig för att vagna henne till sömns istället. Det tog bara 1h... Det är så konstigt, hon somnar ju på kvällen utan napp (hur lätt som helst dessutom) men sedan kan hon inte somna om utan den, jag fattar inte. Det var när hon hade diarré och ont i magen som vi använde napp några ggr för att få henne att somna och nu verkar det ha blivit en dålig vana Men jag ska köra några nätter nu så tror jag att jag får bort den vanan. Hon har ju sovit hela nätter förut.

Apropå vagning så har är Moa extremt lättvagnad nuförtiden (förutom i natt då), det är så skönt att allt slit ger utdelning. Är hon ngn gång besvärlig så tar det 2 min (!) - jag kollar alltid på kl i köket. Är hon lätt så är det 3 tag med vagnen bara för att markera "sov".

Det har varit en HÄRLIG helg, vi har varit ute jättemycket i solen och fått färg alla 3. Trots att Moa har suttit i vagnen och under parasoll har hon fått pyttelite färg i ansiktet. Själv har jag en "snygg" bränna på händer och ansikte och en bit ner på bröstet, resten är vitt haha. Igår var vi ute vid Gunnebo slott (www.gunneboslott.se/) och picknickade och Moa fick provgå sina nya skor för första gången. Det var tydligen kul

Det var även premiär för lunch på balkongen - vi fixade den i helt rätt tid mao. Härligt att sitta där ute och titta på sina penséer

Ngn av er andra med lite äldre barn som har tips på en bra vår/sommarjacka? Det är ju för varmt för overall nu tycker jag. Jag har kollat runt lite på PoP, Didrikssons mm - ngn som kan rekommendera ngt märke med bra kvalitet?

• Nattson

Telis, hoppas att huvudvärken går över under dagen trots tråkig internetkurs! Hoppas att du får bra besked idag!

Jag har inte heller sovit så bra inatt, men imorgon får jag sova lite längre så det blir nog bra! Inte behöver jag bry mig om middag heller för maken har lovat att fixa all mat till idag eftersom jag fyller år! Så jag fick önska middag

• muggles

Åh, kommer Lappis hem redan idag? Har det redan gått 2v???!!!

Telis: usch, skit med nattsömnen hos dig med alltså. När ska du undersöka blåsorna, var det inte idag?

Tinga: bygger ni dubbelskötbord så ni kan köra parallelbytning el kör ni barnen i serie? Dubbelskötbord kanske inte är så dumt... Då har man koll på barnen medan man byter. Hmmm... iaf bra så länge de ligger still

Vänner: hur var grillningen ute på Särö i lördags? Vilken fin kväll ni fick!!!

Svar på tråden Barnkarusellen