• Joji

Bila i USA

Jag tänkte jag skulle starta en tråd för oss som ska bila i USA på bröllopsresan!

Jag och han som då är min MAN åker den 12 Juli. Startar några dagar i i San Fransisco, sedan kör vi mot Los Angeles via Monterey och Santa Barbara.

Efter Los Angeles är det Las Vegas. Sedan San Diego.

Sedan, den 28 eller 29 Juli flyger vi till Hawaii - Maui. (ska boka bestämt innan helgen)

Men här tänkte jag vi kunde dela med oss av tankar och tips. Hur man tänkt köra, var man tänkt bo, vad man tänkt göra... Ni som gjort en dylik resa: alla tips mottages tacksamt när det gäller hotell, tourer, restauranger etc etc.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 13:51
    Detta är mest en tråd för oss som ska bila på Västkusten! Jag borde skrivit det i rubriken, men missade det...

• Svar på tråden Bila i USA
  • Pumpkin
    Kampi skrev 2009-02-23 09:53:21 följande:
    En väninna till mig och hennes pojkvän gjorde en roadtrip förra året på västkusten och hon tog körkort precis innan resan, väl där fick hon reda på att man måste ha haft körkort i ett år för att få köra hyrbil. Jag vet inte om det verkligen stämmer men det kan ju vara värt att kolla upp...
    Just det, nu när du säger det så ringer det faktiskt en klocka om att någon sådan regel finns...
  • Sommarpar

oj, det e ju bra att veta, det sa dom ingenting om när vi hyrde bilen, det enda var att man skulle vara över 25år. Ska genast kolla upp det, är ju taskigt om man blir stoppad o det e helt fel...

• Sommarpar

oj, va längesedan jag var här inne...

pumpkin moderator: jag kommer inte ihåg vilka vi bokade bilen i o hittar tyvärr inte lappen men vi ska ha en pontiac G6.

fick tips igår att om man ska ta en tur till alcatraz så ska man åka dit på kvällen när det börjar skymma o bli lite läskigt, då skulle det tydligen bli jättebra stämning...

• Sommarpar

jo en sak tilll, jag har blivit berättad för att man ska ha internationellt körkort när man kör i USA. stämmer detta o vart fixar man det isf?

• I love NY

Internationellt körkort kan fixas hos Motormännens riksförbund.

Vi har inte haft internationellt körkort när vi hyrt bil i USA, det har gått bra ändå, biluthyrningsfirmorna har inte frågat efter det men det kanske är olika vem man hyr ifrån?

• Pumpkin

De nya svenska körkorten ska gälla internationellt vad jag förstår, vi har inte fått någon annan information i alla fall och vi fick ju visa upp körkortet när vi hämtade ut bilen.

• Ninnispinnis

Vi hade också bara våra vanliga svenska körtkort, och det var inga problem.

Svar på tråden Bila i USA