• Joji

Bila i USA

Jag tänkte jag skulle starta en tråd för oss som ska bila i USA på bröllopsresan!

Jag och han som då är min MAN åker den 12 Juli. Startar några dagar i i San Fransisco, sedan kör vi mot Los Angeles via Monterey och Santa Barbara.

Efter Los Angeles är det Las Vegas. Sedan San Diego.

Sedan, den 28 eller 29 Juli flyger vi till Hawaii - Maui. (ska boka bestämt innan helgen)

Men här tänkte jag vi kunde dela med oss av tankar och tips. Hur man tänkt köra, var man tänkt bo, vad man tänkt göra... Ni som gjort en dylik resa: alla tips mottages tacksamt när det gäller hotell, tourer, restauranger etc etc.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 13:51
    Detta är mest en tråd för oss som ska bila på Västkusten! Jag borde skrivit det i rubriken, men missade det...

• Svar på tråden Bila i USA
  • Pumpkin

Fröken Strössel: Kul att ni också ska ge er ut på den här resan Hur länge har ni tänkt vara borta?

Vi flög t/r Los Angeles. Från Los Angeles åkte vi till Yosemite, sen till San Francisco och ner längs kusten (med några övernattningsstopp) till Santa Monica och körde sen ner för att avsluta i San Diego. Från San Diego till LA tar det inte så lång tid längs motorvägen, så det var inte alls jobbigt att åka tillbaka till LA och flyga därifrån. Och vi tjänade ju en hel del pengar på att inte flyga hem från en annan flygplats...

Ni skulle ju kunna flyga till LA, åka upp till San Francisco, sen till Las Vegas och avsluta i San Diego. Och sen flyga hem från LA igen. Blir en ganska "naturlig" rutt liksom

• Ninnispinnis

Vi flög till LA och hem från SF. Vi körde sedan LA - Yosemite - Las Vegas - Santa Barbara - Hw1 norrut till SF.

Med facit i hand hade vi nog flygit till och från samma flygplats och kört "runt" istället som Pumpkin beskriver. Det blir ju en hel del timmar i bilen, och även om det är en del av själva resan så kan det vara skönt att spara in lite bilåkande

• Joji
    Leeeloo skrev 2009-03-13 12:14:38 följande:
    Men det är ju mycket som man hör och läser om. Det är ju bara de negativa sakerna som dom skriver om i tidningar och så. Man ska inte lyssna allt för mycket på sånt. Men man behöver ju inte springa naken genom downtown mitt i natten för det. =)
    Ja, tidningar kan ju verkligen blåsa upp saker och ting. Fast jag tänkte mer på saker jag läst på nätet. Och, utifrån sånt vi hört från andra som varit därm två olika damer i resebranchen etc.

Men det kanske är som du säger Pumpkin - att LA är säkrare nu för tiden...
  • Joji

Givetvis kan det stå blaj på nätet också... Måste ju förtydligas! Så jag hänvisar bara till dem jag talat med som varit där istället!

• Pumpkin

Såg en dokumentär på Travel Channel inför vår resa, och där följde de med en polispatrull i LA under en dag/kväll och diskuterade just det där med brottsligheten. Och brottsstatistiken har tydligen sjunkit väldigt mycket på senare år, enligt polisen.

• Fröken Strössel

Tack Pumpkin och Ninnispinnis.

Vi planerar att vara borta 3 eller 4 veckor. Har inte kommit jättelångt i planeringen drömmer mest nu :)

Men skönt att det inte ställer till det om man vill flyga till och från samma stad!

• Anna13

Missa inte ett besök i Napa och Sonoma Valley. Ett av resans höjdpunkter definitivt!!

• Kampi

Nu har vi äntligen bokat några till hotell till vår resa i juli. Wellington i NYC och Luxor i Vegas är klara sedan tidigare. Idag bokade vi Comfort Inn i Mariposa vid södra delen av Yosemite, Larkspur Hotel i San Francisco samt Hollywood City Inn i LA (Tack Pumpkin för tipset!).

Längs kusten i övrigt så blir det nog boende i två av följande orter: Carmel, Pismo och/eller Santa Barbara. Efter att ha lusläst denna tråden så låter det som bra stopp.

Vi flyger sedan hem från San Diego där vi kommer att besöka släktingar i tre dagar.

Har vi missat något? Tips?
    Hur går det för er andra?

• Pumpkin

Jag borde få någon slags provision av Hollywood City Inn

Kampi: Har ni tänkt vandra i Yosemite när ni bor på hotellet i Mariposa? Varning för att det kommer att bli en hel del tid i bilen för er då...

Svar på tråden Bila i USA