• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • feministbrud

Men det är ju det jag menar kommer att påverka jämställdhetsklimatet negativt. Om alla överlämnas = sämre jämställdhet i stort. Kolla bara på de länder som praktiserar överlämning (USA och England tex), där ligger vi långt före med jämställdheten!

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:37:51 följande:
    dock tror jag tvärtom.. Visst har du rätt i att våra handlingar påverkar andra, men OM nu detta skulle bli en rend och fler och fler går in med sin pappa så kommer ju säkerligen våra barn och barnbarn göra detta också, men då kommer dom säkert göra det med en positiv syn.Blää jag och mitt dåliga sätt att formulera mig.
  • Linadesign
    Fanasis skrev 2009-03-25 13:31:05 följande:
    Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)
    Ok, jag förstår att brudöverlämningen inte har någon symbolik för dig. Men du bör ändå vara medveten om att många andra förknippar den med kvinnoförtryck.
    Skulle det vara OK om en person går runt med ett hakkors på armen trots att den personen hävdar att den inte alls ser nån symbolik i det, att den bara bär det för att den tycker det har snygg design? Jag tycker inte det, för den symbolen är förstörd.
    Likaså tycker jag att brudöverlämningen är förstört i dess syfte.
  • feministbrud

Jag vet det och även om jag lider med dig och tycker att det är för jävligt att du inte har kontakt med din pappa, så tycker jag att det är bra att du inte överlämnas.

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:39:50 följande:
    Jo, jag vet att du har det :)Nä, jag har inte någon överlämning nu tyvärr men jag skulle gärna ha velat att min pappa gick med mig till altaret den dagen vi gifter oss
  • feministbrud

Oj, missade att du hade skrivit ett inlägg till.

Jag vet att om jag får en dotter så kommer min man aldrig att släpa henne till altaret och det gör mig trygg! Och jag skulle anklaga din dotter för att sabba för jämställdheten precis som jag anklagar TS

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:38:26 följande:
    Men någonstans måste man ju få bestämma själv om hur man vill göra. Om jag och min m2b bestämmer oss för att skaffa barn och får en tjej och den dagen hon ska gifta sig vill att hennes pappa ska leda henne fram till altaret så måste hon ju kunna ha den möjligheten (om prästen går med på det) utan att bli "anklagad" för att förstöra jämnställdheten.Vill bara poängtera att jag inte säger att du (eller någon annan) har hoppat på mig i denna fråga!
  • MulleNuh

Jo fast det blir ju ändå inte så.. Allt i vår värld här hemma blir ju mer och mer jämnställt. Även om jag nu tex tar min mans efternamn för att jag tycker "det hör till att gifta sig" så är jag ändå lika mycket värd och har samma rättigheter som han har.

Så jag tror att det automatiskt blir en "vanlig" grej bara, detta med "överlämningen". Hoppas dock det byter "namn"..

Jag tror inte så många kommer se det negativa i det som vissa gör nu. (nu pratar jag alltså lååångt fram i tiden)

Men detta är ju bara min lilla tolkning!!

feministbrud skrev 2009-03-25 14:40:01 följande:
    Men det är ju det jag menar kommer att påverka jämställdhetsklimatet negativt. Om alla överlämnas = sämre jämställdhet i stort. Kolla bara på de länder som praktiserar överlämning (USA och England tex), där ligger vi långt före med jämställdheten!
  • MulleNuh

Fast även om min sambo vill att jag går in med pappa så kommer ju han aldrig dra vår dotter till altaret.. Och jag är HELT övertygad om att min pappa inte kommer dra mig fram heller.

Jag känner ju dessa karlar och vet hur dom ser på saker och ting.

feministbrud skrev 2009-03-25 14:43:54 följande:
    Oj, missade att du hade skrivit ett inlägg till.Jag vet att om jag får en dotter så kommer min man aldrig att släpa henne till altaret och det gör mig trygg! Och jag skulle anklaga din dotter för att sabba för jämställdheten precis som jag anklagar TS
  • Bambi76

Inte lätt att hålla reda på alla mina inlägg *S*
    Nu hoppas jag ju att min dotters pappa inte "släpar" henne till altaret utan att hon vill att pappa ska gå brevid henne:)
    Vi kommer nog aldrig att enas men det är roligt att det är ett sånt hett ämne här på BT.. från båda sidorna :D

feministbrud skrev 2009-03-25 14:43:54 följande:
    Oj, missade att du hade skrivit ett inlägg till.Jag vet att om jag får en dotter så kommer min man aldrig att släpa henne till altaret och det gör mig trygg! Och jag skulle anklaga din dotter för att sabba för jämställdheten precis som jag anklagar TS
  • norgejente

Norge anser jag vara jämställt på lik linje med Sverige och där har de överlämning.. Men vi skall inte ha det, gifter oss i sverige med de svenska traditionerna i kyrkan.

feministbrud skrev 2009-03-25 14:40:01 följande:
    Kolla bara på de länder som praktiserar överlämning (USA och England tex), där ligger vi långt före med jämställdheten!
  • feministbrud

Ska du gå fram med pappa trots allt. Men Mulle....???

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:46:13 följande:
    Fast även om min sambo vill att jag går in med pappa så kommer ju han aldrig dra vår dotter till altaret.. Och jag är HELT övertygad om att min pappa inte kommer dra mig fram heller.Jag känner ju dessa karlar och vet hur dom ser på saker och ting.
  • MulleNuh

haha näää jag är fortfarande kvar i min "jag vet inte ännu"-fas.

feministbrud skrev 2009-03-25 14:50:18 följande:
    Ska du gå fram med pappa trots allt. Men Mulle....???
Svar på tråden Vem ska leda mig?!