• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Fanasis

Och jag är absolut FÖR jämställdhet, tro det eller ej :)

• Luucie

Nr 1: jag tycker att din jämförelse i din 1 är helt åt pipan.

Och jag skulle vara dölycklig om du faktiskt höll med mig...förutsatt att du faktiskt förstod något av det jag skrev

För mig känns det bara otroligt bakåtsträvande att inte vilja ändra sitt synsett till något positivt och istället fullkomligt begrava sig i den negativa betydelsen...
    Jag tror på förändring inte förnekelse men det är jag det !

• Bambi76

Men om man vänder på det då?
    Att ni som inte tycker att det är ok att bli överlämnad ändrar er uppfattning så kommer vi kanske till slut att ha fått bort den "fula"" stämpeln på att bli överlämnad.
    Du vill att vi ska ändra uppfattning så då kan vi på andra sidan säga samma sak till er :)

feministbrud skrev 2009-03-25 21:58:25 följande:
    För att förändra samhället så måste man börja med sig själv. Att låta bli att bli överlämnad är en bra start.
  • Fly by night

Kanske för att brudgummarna ser symboliken och inte ställer upp på den om det innebär att det är de själva som ska ledas och överlämnas? De förstår säkerligen att ?man kan liksom inte själv som sändare bestämma att sköldpadda betyder leverpastej och bli förbannad på att mottagaren tror att man menar ett djur med skal? (för att citera en tidigare brudöverlämningsdebattör om varför förslagen om att symboliken och innebörden i brudöverlämning kan betyda det man själv vill).

Stardusty skrev 2009-03-25 22:01:30 följande:
    Jag förstår inte varför man ens känner att någon måste "leda" en in? Era karlar ska ju uppenbarligen lyckas pallra sig fram till altaret helt själva, varför behöver inte de bli ledda in av någon? Kan det månntro ha att göra med att det ser ut så i de amerikanska filmerna...?
  • feministbrud

Läs min punkt 1 en gång till. Det handlar inte endast om en ful stämpel, hela grejen är ful för dem som ser det till vad det är utan att lägga in någonting i det. Jfr man som håller sin kvinna i koppel. Hur skulle du se på det? Skulle det betyda någonting för dig?

Bambi76 skrev 2009-03-25 22:06:06 följande:
    Men om man vänder på det då?Att ni som inte tycker att det är ok att bli överlämnad ändrar er uppfattning så kommer vi kanske till slut att ha fått bort den "fula"" stämpeln på att bli överlämnad.Du vill att vi ska ändra uppfattning så då kan vi på andra sidan säga samma sak till er :)
  • feministbrud

Varför är det åt pipan? Jag ser något som ser förtyckande ut och sedan får jag hör att jag är bakåtsträvande för att jag tycker det. För nu har vi minsann kommit så långt att vi har kommit förbi det stadiet. Hur lätt är det att veta för någon som inte har hängt med i svängarna men ändå ser det fula i handlingen?

Luucie skrev 2009-03-25 22:05:25 följande:
    Nr 1: jag tycker att din jämförelse i din 1 är helt åt pipan.Och jag skulle vara dölycklig om du faktiskt höll med mig...förutsatt att du faktiskt förstod något av det jag skrev För mig känns det bara otroligt bakåtsträvande att inte vilja ändra sitt synsett till något positivt och istället fullkomligt begrava sig i den negativa betydelsen...Jag tror på förändring inte förnekelse men det är jag det !
  • feministbrud

Som tur är har vi fått en tredje vågs feminism efter det hemska 80-talet, även om du tycks gilla det. MEN förlegade kvinnosyner har aldrig lett till något gott. Om inte annat så för att männen inte ska se oss som några som inte kan leva utan en man borde vi sluta upp med att släpas till altaret av våra farsor! Tänk på vilka signaler ni sänder ut!

Nu ska jag sluta för det där inlägget gjorde mig så arg så att jag skakar...

Fanasis skrev 2009-03-25 22:01:36 följande:
    " Exempel är USA på 80-talet när 60-talets feministers döttrar gjorde revolt och jämställdheten gick tillbaka."Förlåt att jag inte kan låta bli. Att diskutera är som en förbannelse för mig, kan inte sluta :o).Är det inte intressant att döttrarna gjorde revolt. Vad kom det sig av?Förde den med sig dåliga saker som de gjorde revolt emot? I dagens samhälle så har man inom många sektorer lyckats släppa fram kvinnorna på ett bra sätt. Jämställdhetsarbetet har hjälpt till att låta mammor att vara yrkesarbetande istället för hemarbetande. Men problemet är att den flexibilitet som medföljer innebär i de flesta fall att man jobbar mer än tidigare. Man skiljer mindre på familjetid och arbetstid. Mobila kommnikationsmedel gör att vi är uppkopplade och tillgängliga hela tiden. Nu gör kvinnorna allt hemarbete + att den flexibla arbetstiden gör att de jobbar ytterligare ett par timmar mer bara för att de har möjligheten och vill visa framfötterna..Allt arbete i jämställdhetens namn är inte enbart oss tillgodo.. Och jag lovar nu ska jag sluta, för nu är jag i helt fel forum... FÖRLÅT!!!!!
  • feministbrud

Du har tyvärr inte lyckats övertyga mig...

Fanasis skrev 2009-03-25 22:04:27 följande:
    Och jag är absolut FÖR jämställdhet, tro det eller ej :)
  • Bambi76

För mig är det HELT skillda saker att bli överlämnad av sin pappa på bröllopet och att en man skulle gå med sin fru/flickvän i koppel.. Ser ingen koppling mellan det ..sorry..

feministbrud skrev 2009-03-25 22:21:56 följande:
    Läs min punkt 1 en gång till. Det handlar inte endast om en ful stämpel, hela grejen är ful för dem som ser det till vad det är utan att lägga in någonting i det. Jfr man som håller sin kvinna i koppel. Hur skulle du se på det? Skulle det betyda någonting för dig?
  • feministbrud

Kopplingen är att jag ser en ful handling som jag, utan att veta bakgrunden, blir illa berörd av. Detta är någon som ni förespråkare verkar vilja se förbi. Mao, man måste inte veta bakgrunden och symboliken för att ogilla och bli illa berörd av brudöverlämning.

Bambi76 skrev 2009-03-25 22:34:16 följande:
    För mig är det HELT skillda saker att bli överlämnad av sin pappa på bröllopet och att en man skulle gå med sin fru/flickvän i koppel.. Ser ingen koppling mellan det ..sorry..
Svar på tråden Vem ska leda mig?!