• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Scalibregma

Bambi 76: Håller helt med dig... Jag är för att pappan följer bruden in, inte ÖVERLÄMNAR utan FÖLJER! Två helt olika saker..

• Ida o Mille

Jag tycker de är en fin gest att låta din son gå brevid dig.
    Tycker inte du ska påverkas av all negativitet, utan stå för de du tycker Och de som känns rätt för dig!
    Själv ska jag gå "in"(utomhus) själv med mitt följe, men min m2b ska också gå in till en egen trudilutt

Tycker inte att man behöver se de så negativt, utan istället att man går från en familj till att starta sin egen.
    Tycker inte om ordet överlämning..har blivit ett väldigt negativt ord här på bt, och tycker inte detta är något negativt.
    Kanske de ska vara vägledning istället,
    så de inte blir en run-a-way-bride skämtåsido..

Och tycker att vissa har väldigt svårt att respektera andras värderingar och tankar..
    Jag respekterar att andra inte tycker som jag, och då tycker jag att man kan ge samma respekt tillbaka.

Hoppas ni får en underbar dag, med många goda minnen

• valkyriana

Bambi:
    Man kan inte enas om att tycka olika om symboliken i handlingen i sig.
    Man kan enas om att tycka olika i det att du vet om symboliken (läs en miljard inlägg bland annat i denna tråd), men väljer att strunta i den.
    Man kan enas om hur mycket värde man lägger i den symboliken, men kan kan inte ta bort den.
    Som sagt jag orkar egentligen inte diskutera detta mer, har gjort det i 1 1/2 år... och det finns de som säger det jag vill få fram fast 1000 gånger bättre.
    Jag bara hoppas att brudar lyssnar och inte tar det personligt, för det som sägs är inte för att förstöra någons bröllopsdag utan för att säkra våra döttrars framtid (och söners, för hela samhället mår bra av att vara jämnlikt)

Dessutom kan jag bara säga att stunden innan portarna slogs upp in till kyrkogången och stegen med min blivande man vid min sida var en den mest minnesvärda stunden i mitt liv. Vi var så närvarnade i den där vi gick mot vår framtid tillsammans. rekmomenderas varmt

• valkyriana
    passionsblomman skrev 2009-03-26 20:53:46 följande:
    PUSS!
    Puss.
    ASG jag såg just att jag börjar med Hag istället för Jag.
    Haag har nog ingen direkt åsikt i detta ämne för tillfället.

Stark inledning...
  • valkyriana
    MulleNuh skrev 2009-03-26 21:03:37 följande:
    Men det är väl bara jag som sitter här och "pratar emot" nu?!?
    Just nu ja.
  • MulleNuh

ja. Men jag ska ju inte gå in med pappa.. Jag tycker bara dessa trådar är så roliga!!

valkyriana skrev 2009-03-26 21:52:01 följande:
    Just nu ja.
  • Aleta
    Tack
    valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • Luucie

Det jag säger handlar också om att trygga allas döttrars och söners framtid!

Jag tror inte ett dugg på att man bara kan säga nej och lämna det vid det när det är ett sånt omtvistat ämne.
    Att bara säga nej har aldrig någonsin funkat. Man måste alltid jobba för att förändra synsett för att få till en varaktig förändring. Inte minst hos motståndarsidan. Och med motståndarsidan menar jag i det här fallet de som förespråkar den ofrivilliga typen av detta ämne.

Man kan börja som några här inne föreslår att inte kalla det för överlämning och absolut inte för att "ledas" fram.
    Pappan eller vem det nu gäller ingår i brudföljet, eskorterar eller följer eller går tillsammans med bruden till exempel.

Om fler människor gör det av "rätt" anledning kommer gammal symbolik att försvinna tillslut.

Någon drog upp hakkorset som exempel och det är alldeles utmärkt, i omvänd bemärkelse.
    Tänk att man kunde ta något som var en positiv symbol i så många kulturer och göra det så vansinnigt fult...
    Kanske kan man faktiskt göra tvärtom också..?

• Tindragull

Tänk att det bara är vi som är för överlämning som ska läsa och ta till oss det andra skriver... Goes both ways...säger jag bara...

valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • Tindragull

Luucie:
    Du är klok som en bok och jag bara håller med!
    Det går ju faktiskt att vända negativa saker till positivt! :D

Svar på tråden Vem ska leda mig?!