• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Duchess

Om du tittar på brudöverlämningens historia och hur den används i många delar i världen än idag så handlar det inte om att pappan "följer" dottern till altaret. Brudöverlämningen symboliserar för många kvinnor en konkret verklighet där de är underordnade män - först sin far och sedan sin make.

Jag ser ingenting vackert i det, och förstår inte poängen med att försöka göra detta till en svensk vigselsed. Jag tycker nämligen inte att man kan blunda, varken för det historiska eller det som sker i andra delar av världen.

Bambi76 skrev 2009-03-27 10:24:41 följande:
    Nej. det är inte det jag säger!Det jag menar är att (och nu pratar jag bara om pappa -följer -dotter-till -altaret) om vi som vill att pappa ska följa en till altaret gör det av den enkla anledningen till att vi vill och inte för att det symboliserar mer än just det!JAg tror att ju fler som gör det desto mer kommer den fula stämpeln på det att försvinna!Och JO jag kan veta att alla våra gäster inte skulle tycka det kändes otäckt eller konstigt om min pappa hade gått med mig upp till altaret .
  • Bambi76

Nej, Du ser inget vackert i det men Vi som gör det då??
    Vi som inte ser det som något fult och inte ser det som att vi inte "klarar" oss själva utan måste först bli omhändertagen av pappa och sen vår man måste ju får tycka det lika väl som att du inte tycker det....

Duchess skrev 2009-03-27 10:46:09 följande:
    Om du tittar på brudöverlämningens historia och hur den används i många delar i världen än idag så handlar det inte om att pappan "följer" dottern till altaret. Brudöverlämningen symboliserar för många kvinnor en konkret verklighet där de är underordnade män - först sin far och sedan sin make. Jag ser ingenting vackert i det, och förstår inte poängen med att försöka göra detta till en svensk vigselsed. Jag tycker nämligen inte att man kan blunda, varken för det historiska eller det som sker i andra delar av världen.
  • Tindragull

Skillnaden där tror jag mer ligger i att 99,9% av världens befolkning numera ser hakkorset som nåt väldigt negativt.
    Den siffran komer man nog inte i närheten av när det gäller en brud som går med sin pappa på altargången...

Duchess skrev 2009-03-27 10:00:06 följande:
    Nu förstår jag inte logiken. Menar du att om jag t ex går på stan med ett hakkors på tröjan så säner jag inte ut en dålig signal om jag själv ser hakkorset som en solsymbol och inte som en nazistsymbol? Det låter som om du menar att jag själv väljer hur omgivningen ska uppfatta mina handlingar.
  • BelleA

"om vi som vill att pappa ska följa en till altaret gör det av den enkla anledningen till att vi vill..."

Förlåt men jag var tvungen att lyfta fram det. Dem som är emot brudöverlämning har en massa olika skäl till det, men så får man motargumentet "för att vi vill". Hur ska man kunna argumentera med det?

Jag efterlyser GODA skäl till att vilja bli ledd fram av sin pappa, inte "för att jag vill" eller "jag tycker inte att det betyder nåt särskilt".

Det måste ju betyda något positiv och fint för er, annars hade ni väl inte velat ha det? Så tänk efter, VAD är det ni tycker är fint i att bli ledda fram till altaret?

• Bambi76

För min del är det en symbol av att två familjer förenas inte att pappa går fram till altaret med mig för att lämna över mig till min man som något han ska "ta hand" om för att jag inte skulle klara det själv.. (tyvärr kommer han inte att göra det men det är en annan historia)

BelleA skrev 2009-03-27 10:56:13 följande:
    "om vi som vill att pappa ska följa en till altaret gör det av den enkla anledningen till att vi vill..."Förlåt men jag var tvungen att lyfta fram det. Dem som är emot brudöverlämning har en massa olika skäl till det, men så får man motargumentet "för att vi vill". Hur ska man kunna argumentera med det?Jag efterlyser GODA skäl till att vilja bli ledd fram av sin pappa, inte "för att jag vill" eller "jag tycker inte att det betyder nåt särskilt". Det måste ju betyda något positiv och fint för er, annars hade ni väl inte velat ha det? Så tänk efter, VAD är det ni tycker är fint i att bli ledda fram till altaret?
  • Duchess

Man kan naturligtvis välja att själv blunda för sedens historia och användning i andra delar av världen, men det gör det likväl inte till en objektivt vacker handling.

Bambi76 skrev 2009-03-27 10:55:05 följande:
    Nej, Du ser inget vackert i det men Vi som gör det då??Vi som inte ser det som något fult och inte ser det som att vi inte "klarar" oss själva utan måste först bli omhändertagen av pappa och sen vår man måste ju får tycka det lika väl som att du inte tycker det....
  • Tooticki
    Bambi76 skrev 2009-03-27 11:01:36 följande:
    För min del är det en symbol av att två familjer förenas inte att pappa går fram till altaret med mig för att lämna över mig till min man som något han ska "ta hand" om för att jag inte skulle klara det själv.. (tyvärr kommer han inte att göra det men det är en annan historia)
    Hur kommer det sig att din far får respresentera alla era fyra föräldrar samt syskon? Varför går ni inte båda in med hela familjerna?
  • Duchess

... så om det bara är 75% som ser det som något väldigt negativt är det okej? Jag har t ex pratat med muslimska kvinnor som inte förstår hur svenska kvinnor frivilligt underkastar sig en sed som för många av dem varit en grym verklighet i sina hemländer. Jag hade inget bra svar. "För att det är så fint för dem" räcker liksom inte....

Tindragull skrev 2009-03-27 10:55:10 följande:
    Skillnaden där tror jag mer ligger i att 99,9% av världens befolkning numera ser hakkorset som nåt väldigt negativt.Den siffran komer man nog inte i närheten av när det gäller en brud som går med sin pappa på altargången...
  • MulleNuh

Fast jag tror inte det är så mycket som 75% som ser det på ett dåligt sätt..

Duchess skrev 2009-03-27 11:03:36 följande:
    ... så om det bara är 75% som ser det som något väldigt negativt är det okej? Jag har t ex pratat med muslimska kvinnor som inte förstår hur svenska kvinnor frivilligt underkastar sig en sed som för många av dem varit en grym verklighet i sina hemländer. Jag hade inget bra svar. "För att det är så fint för dem" räcker liksom inte....
  • Tindragull

Men den signal jag skickar ut till mina barn är ju att:
    JAG har valt att gå in på detta vis alltså gör jag det. Jag är vuxen och bestämmer själv hur jag vill gå uppför altargången.
    Om jag har en positiv syn på detta sätt att gå, så sänder jag ju den signalen till mina barn.
    Snarare är det "motståndarna" som skickar ut signalen att det skulle vara fult & fel... Inte vi.
    Du kan ju fråga min 4½-åriga dotter hur hon ser på det. Än så länge ser hon det som ett trevligt sätt att gå in i kyrkan. Eftersom det är så vi ser det!

Så kom inte och snacka om att det är vi som skickar ut felaktiga signaler...
    Att det är fult & fel är en signal hon aldrig nånsin kommer få från oss...

Ett barn har ett oförstört sinne och jag har inte hört talas om en enda unge som tycker att det är fel att nån går in med sin pappa...

Aleta skrev 2009-03-27 09:19:50 följande:
    Det är ingen som tror att just du, eller de här i på BT som väljer överlämning, lever i ett ojämlikt förhållande.Det vi vill göra er uppmärksamma på är vilka signaler det skickar ut till t ex de barn som sitter och ser på. Vi tror att det påverkar framtiden. Undermedvetet kommer dessa barn att se en kvinna som lämnas över från en man till en annan och i värsta fall rätta in sig i sådana roller när de växer upp. Även om många här vill att vi ska se en annan innebörd i överlämningen så ÄR det en stark och tydlig symbol som t ex ett barn kan ta åt sig.Sedan är det upp till var och en att genomföra det eller inte, men det är bra om man vet vad man gör och hur det påverkar andra.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!