• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • MulleNuh

Jag tycker alla har bra synpunkter, men vissa blir jag fan asarg på!!!!!

VARFÖR ska ni gnälla och säga: jag kan inte förstå, och det finns ingen logik i vissa saker som någons man har sagt.. GHAAA!

MÅSTE ni säga sådana saker???

Känner ni er bättre då? ELler vad är det frågan om!????

JA jag vet att ni känner er bättre då så det behöver nmi inte ens svara på..

FY va irri jag blev!!

• Ore

Fast det ÄR ju väldigt okonsekventa argument.

JAG VILL är ett argument som säkert räcker till för den som vill ha överlämning. Men för att försvara, eller ens förklara fenomenet kommer man inte långt med det...

Och det är väldigt ologiskt med argumentet att överlämningen skulle "symbolisera att två familjer förenas". Bruden och brudgummen kan väl själva representera sina familjer, och bröllopet förenar ju dem högst påtagligt. Varför ska brudens pappa vara med för att representera familjeförening?

Ett annat ologiskt argument är om man säger "vi är gammaldags, och vill ha det så här". Men det vet ju du, Mulle Nuh, att i Sverige som helhet (vissa lokala undantag) har det varit tradition att brudparet går in tillsammans sedan 1300-talet, innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick sedan in i kyrkan för att fira mässa tillsammans.

Ologiska argument kan också handla om att man säger emot sig själv. T.ex. "Jag vill att pappa ska gå in med mig för han betyder så mycket för mig". Jaha, betyder inte din mamma mycket? "Jo, men jag vill inte gå in med henne, jag vill ha manligt sällskap." Jaha, kan du inte gå in med din man då "Nej, han är så blyg". ???

• JustMeAndMyLove

Jag har själv lite svårt att se hetsen i det här ämnet.
    Har aldrig varit på ett bröllöp där bruden letts fram av någon alls. Men det verkar som om många önskar att ha det så. Sen om seden är utländsk eller inte borde ju inte spela någon roll, vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Min egen religion tex är en salig blandning av kristendom, buddism etc. Är väldigt tacksam att jag bor i ett samhälle där jag kn varak och välja fritt ur mängder av information.
    Har själv blivit ordentligt utskälld för att jag "Niar" folk. Riktigt ORDENTLIGT utskälld!
    Tyvär så är jag själv uppfostrad så, man visar respekt för äldre genom att säga Ni istället för du. Det lever kvar på Island.

Självklart ska man respektera (och känna stolthet i) vilken kamp och slit förra generationers kvinnor har lagt på att INTE bli bortgift av sina föräldrar. Jag tror alla här inne på BT delar den uppfattningen. Att tvångsgiftermål är FEL.

Det ni inte delar är uppfattningen om VAD symboliken i att bli ledd till altaret står för idag. Varför kan inte den tolkningen få vara personlig? Precis som religion och tankar annars är?

• JustMeAndMyLove

Det där tycker jag är fult, att hacka på andras val och argument. Du kan inte på allvar påstå att andras åsikter ä "fel"?
    Vi går in båda två tillsamans med våra egna familjer, jag har bara en mamma så jag går med henne, M går med sin mamma och pappa.
    Vi går inte upp för "mittgången" utan kommer in från sidorna till vigselbågen (detta för att skilja ut oss från det vanliga överlämnandet" och vi gör det för att symbolisera att vi blir en enad familj.

Ore skrev 2009-03-27 13:00:30 följande:
    Fast det ÄR ju väldigt okonsekventa argument. JAG VILL är ett argument som säkert räcker till för den som vill ha överlämning. Men för att försvara, eller ens förklara fenomenet kommer man inte långt med det... Och det är väldigt ologiskt med argumentet att överlämningen skulle "symbolisera att två familjer förenas". Bruden och brudgummen kan väl själva representera sina familjer, och bröllopet förenar ju dem högst påtagligt. Varför ska brudens pappa vara med för att representera familjeförening? Ett annat ologiskt argument är om man säger "vi är gammaldags, och vill ha det så här". Men det vet ju du, Mulle Nuh, att i Sverige som helhet (vissa lokala undantag) har det varit tradition att brudparet går in tillsammans sedan 1300-talet, innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick sedan in i kyrkan för att fira mässa tillsammans. Ologiska argument kan också handla om att man säger emot sig själv. T.ex. "Jag vill att pappa ska gå in med mig för han betyder så mycket för mig". Jaha, betyder inte din mamma mycket? "Jo, men jag vill inte gå in med henne, jag vill ha manligt sällskap." Jaha, kan du inte gå in med din man då "Nej, han är så blyg". ???
  • Tindragull

Jag vill alltid ha ärliga åsikter, annars vore ju en diskussion helt värdelös.
    Jag förnekar alls inte att seden i ursprunget var otrevlig och att den brukas på det sättet på andra ställen i världen. Jag menar bara att den inte är det NU HÄR och därför skickar vi inte ut såna signaler. Sen är det ju alltid olika hur folk uppfattar saker & ting. Vi (och nu pratar jag om vi som jag och min m2b och de flesta jag känner) som jämnställda, tar inte in signalen att det är nåt ojämnställt, medan den som faktiskt blev bortgift och överlämnad får den signalen. Men så är det ju med allt här i världen. Ens personliga erfarenheter gör att man tolkar olika handlingar på olika sätt.
    Att omtolka till att hedra sin pappa...ja, så kan man se det. Absolut.

Det där med jämnställdhet ser jag inte som att båda måste ha lika mycket ansvar om exakt samma saker. Däremot ser jag det som att två i ett förhållande tar lika stor del i allt arbete som familj, förhållande och så innebär. Sen att det är jag som tvättar bilarna och han som diskar... Ja, så är det här hemma.
    Vi är faktiskt inte såna som förväntar oss att jag ska göra "kvinnogörorna" och han "karlsgörorna". Väldigt ofta tvärtom här hemma, men oftast hjälps vi åt och den som har tid tar tag i det som behövs göras just nu. Sen om det är disken eller att fylla på pellets till pannan är oväsentligt...

Helt 100% jämnställda kanske man inte kan vara. Beror kanske på ens definition av jämnställdhet?
    Jag tycker t.ex att det är roligt att komma ihåg födelsedagar (som exempel) och ordna med present och kort och så. Det tycker inte min m2b. Därför gör jag det. Hade vi båda tyckt det var trist så hade vi fått dela på det ansvaret.
    Samma sak med inköp av kläder till familjen.
    Däremot tycker jag det är aptrist att handla mat. Sambon gillar det så då är det han som håller reda på vad som behövs och när vi behöver handla.
    De "tråkiga" arbetsuppgifterna som vi båda helst hade sluppit, delar vi lika så gott det går. Ibland gör jag mer, ibland han. Beror lite på hur mycket tid vi har...
    Det är jämnlikhet för mig i alla fall.

Duchess skrev 2009-03-27 12:27:00 följande:
    Om du vill ha min ärliga och spontana åsikt (och det är antagligen de du vill) så undrar jag hur du kan anse att de hemska signalerna inte finns? De flesta jag samtalat med genom åren som vill överlämnas av sin pappa erkänner i alla fall att seden med brudöverlämning har ett ursprung som är otrevligt, och att det faktiskt finns kvinnor som överlämnas både bildligt och bokstavligt på många ställen i världen än idag. Däremot menar de att det är möjligt att bortse från ursprung och kontext, och istället omtolka innebörden till att man hedrar sin pappa. Om jag tolkar dig rätt så menar du att de hemska signalerna inte alls finns? Hur resonerar du då? Jag undrar också vad du menar när du säger att du är fullständigt jämställd i övriga vardagen? Jag tror nämligen inte att någon av oss är fullständigt jämställd, däremot tror jag att de flesta av oss strävar efter jämställdhet. Hemma hos oss har vi t ex nyligen haft en diskussion om varför det förväntas att just jag ska komma ihåg födelsedagar och dessutom köpa presenter till de som fyller år. Jag menar inte att det är ojämställt att vara den som köper presenter, men det är ojämställd att utgå från att det är kvinnan som ska komma ihåg födelsedagar och köpa presenter. För övrigt ger jag dig cred för att du erkänner att du gillar att stå i rampljuset. Bättre det än att dra någon vals med bortförklaringar. Jag tycker inte likadant som du i det avseendet, men för mig är det en mindre fråga.
  • Morr

Ore: jo jag håller helt med att det är ett märkligt argument, jag menade bara att det kanske är därifrån det kommer med att många brudar säger "på MITT bröllop är det JAG som står i centrum..." och hela tiden fokus på jag, mej och mitt istället för på vi, oss och vårt. Fortfarande ser jag inte att det skulle "berättiga" att tycka det är OK med brudöverlämning eller detta ständiga fokus på bruden (för mej då menar jag)

Tar man till sig den historiken jag redogjorde för i förra inlägget går man ju per automatik också med på att alla andra dagar är mannens. liksom. Nu kanske det blev lite OT, men ändå.

Jag tycker inte illa om enskilda brudpar som väljer lösningen brudöverlämning men FENOMENET är jag starkt emot. och för att svara på TS fråga, för har man ställt en fråga får man faktiskt stå ut med ett svar: Nej jag tycker inte att du ska gå in med din son. Jag tycker inte det är fint någonstans utan bara gör dej till en mes. Om du var helt säker så skulle du inte frågat på ett sånt här forum, men eftersom frågan är ställd får du också ta de svar som kommer.

• MulleNuh

Men ni sitter och drar upp saker som: men det är MIN dag och JAG vill göra som JAG vill!! Det är ju så larvigt av er att göra! För inga här skriver ju så!!

Det är något ni kanske sett nångång och förstätter dra upp det för att det "låter roligt" och även JAG tycker det låter skitlarvigt att nån kan ha sagt så.. Men när ni säger på det viset så får ni ALLA tjejer som tänkt gå in med sin pappa att framstå som NÖTTER!

Och det jag menade var att "klanka ner" på vissa män som nu inte vill gå in utan dom känner att dom gärna vill stå där framme. VAD är det att ens kommentera?!

Ore skrev 2009-03-27 13:00:30 följande:
    Fast det ÄR ju väldigt okonsekventa argument. JAG VILL är ett argument som säkert räcker till för den som vill ha överlämning. Men för att försvara, eller ens förklara fenomenet kommer man inte långt med det... Och det är väldigt ologiskt med argumentet att överlämningen skulle "symbolisera att två familjer förenas". Bruden och brudgummen kan väl själva representera sina familjer, och bröllopet förenar ju dem högst påtagligt. Varför ska brudens pappa vara med för att representera familjeförening? Ett annat ologiskt argument är om man säger "vi är gammaldags, och vill ha det så här". Men det vet ju du, Mulle Nuh, att i Sverige som helhet (vissa lokala undantag) har det varit tradition att brudparet går in tillsammans sedan 1300-talet, innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick sedan in i kyrkan för att fira mässa tillsammans. Ologiska argument kan också handla om att man säger emot sig själv. T.ex. "Jag vill att pappa ska gå in med mig för han betyder så mycket för mig". Jaha, betyder inte din mamma mycket? "Jo, men jag vill inte gå in med henne, jag vill ha manligt sällskap." Jaha, kan du inte gå in med din man då "Nej, han är så blyg". ???
  • JustMeAndMyLove

"en mes" ?

Morr skrev 2009-03-27 13:08:32 följande:
    Ore: jo jag håller helt med att det är ett märkligt argument, jag menade bara att det kanske är därifrån det kommer med att många brudar säger "på MITT bröllop är det JAG som står i centrum..." och hela tiden fokus på jag, mej och mitt istället för på vi, oss och vårt. Fortfarande ser jag inte att det skulle "berättiga" att tycka det är OK med brudöverlämning eller detta ständiga fokus på bruden (för mej då menar jag)Tar man till sig den historiken jag redogjorde för i förra inlägget går man ju per automatik också med på att alla andra dagar är mannens. liksom. Nu kanske det blev lite OT, men ändå. Jag tycker inte illa om enskilda brudpar som väljer lösningen brudöverlämning men FENOMENET är jag starkt emot. och för att svara på TS fråga, för har man ställt en fråga får man faktiskt stå ut med ett svar: Nej jag tycker inte att du ska gå in med din son. Jag tycker inte det är fint någonstans utan bara gör dej till en mes. Om du var helt säker så skulle du inte frågat på ett sånt här forum, men eftersom frågan är ställd får du också ta de svar som kommer.
  • Morr

MulleNuh: Bakläxa, gå in och läs trådarna på detta forum och säg till mej ärligt att det i 90% av inläggen inte står
    "Jag har äntligen bestämt temat på bröllopet och det måste vara fint väder på min dag" (självklart med viss variation.) Jag har hängt här tillräckligt länge för att kunna säga att 90% av brudarna här resonerar som att det är deras dag och inget får komma i vägen för hur de vill ha det.

Men detta blev OT och har inget med den ursprungliga diskussionen att göra, så den lämnar vi tycker jag!

• MulleNuh

Ja men det är ju "deras" dag.. Inte hennes men deras!
    Det är säkerligen den viktigaste dagen i ens liv!!! Är det så hemskt att dom skojar om att dom ska ha fint väder eller vad det nu är??!
    Seriöst!

Tänk längre än näsan växer..

För oss är den 13 juni VÅRAN dag.. Sen är det säkert många andra som ser det som vilken dag som helst, men för OSS är det vpr bröllopsdag!

Morr skrev 2009-03-27 13:14:14 följande:
    MulleNuh: Bakläxa, gå in och läs trådarna på detta forum och säg till mej ärligt att det i 90% av inläggen inte står"Jag har äntligen bestämt temat på bröllopet och det måste vara fint väder på min dag" (självklart med viss variation.) Jag har hängt här tillräckligt länge för att kunna säga att 90% av brudarna här resonerar som att det är deras dag och inget får komma i vägen för hur de vill ha det. Men detta blev OT och har inget med den ursprungliga diskussionen att göra, så den lämnar vi tycker jag!
Svar på tråden Vem ska leda mig?!