• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • JustMeAndMyLove

Du verkar dela min tanke
    Just därför vi kommer ledas in båda två av våra respektive föräldrar (jag har bara mamma men hon kommer gå med sin mamma OCH pappa)
    Och inte in genom mittgången.

Jag gör det inte för att göra ett statement utan för att kunna bli ledd utan att dra tankarna till brudöverlämning och tvångsgiftermål.

J D skrev 2009-03-30 16:50:31 följande:

Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men ang. att reclaima innebörden av brudöverlämning så tycker jag att det vore lämpligt att börja med att båda i paret överlämnades. Om du är för brudöverlämning bör du alltså överväga att din man överlämnas eftersom det kan neutralisera handlingen på ett helt annat sätt än om du bara bestämmer dig för átt brudöverlämning nu är modernt och inte innebär den symbolik som den har av tradition. Reclaimande feminism är mkt intressant men den kräver ett stort mått av kommunikativ aktivism för att överhuvudtaget fungera. Man kan inte ändra symbolik genom subtil tankeöverföring.
  • Imma

"Hej alla ni kvinnor som blir bortgifta mot er vilja runt om i världen. Den handling som visar att ni blir överlämnade från en förmyndare till en annan har vi i Sverige valt att byta innebörd på. Här betyder den att pappan älskar sin dotter av hela sitt hjärta och vill visa det under vigseln just. Vi är medvetna om att det betyder något helt annat hos er, men vi hoppas att ni inte tar illa upp."

Hur kan man välja att byta innebörd på en handling som fortfarande i allra högsta grad existerar runt om i världen?

Scalibregma skrev 2009-03-27 21:20:55 följande:
    Även om jag inte ser den symboliken att pappan överlämnar ägandeskapen till nya mannen, så är det egentligen lite rart att det SKULLE kunna symbolera "här är min dotter som jag älskar av hela mitt hjärta, och jag litar på att du kommer att älska henne lika mycket som jag har gjort". Det är ju ett sätt att se det, vilket jag inte tänkt på innan. Nu känns det ÄNNU bättre med att pappa ska följa mig in mot mitt nya liv som fru.
  • Scalibregma

""Hej alla ni kvinnor som stannar hemma mot er vilja runt om i världen och föder barn efter barn och tar hand om dem och hemmet, även om även ni hade velat jobbar och känna att ni har ett annat värde än att producera avkommor. Den handling som visar att ni inte har någon talan gentemot er man och förmyndare har vi i Sverige valt att byta innebörd på. Här betyder det att man älskar sina barn och man av hela sitt hjärta och vill visa det genom att stanna hemma med barnen. Vi är medvetna om att det betyder något helt annat hos er, men vi hoppas att ni inte tar illa upp...."

• Imma

Jag kanske är trög, men den liknelsen förstår jag faktiskt inte alls. Du menar att föräldraledighet är ett tecken på kvinnoförtryck? Går inte liknelsen lite i stöpet när kvinnor och män delar på föräldraledigheten? Eller är det själva barnafödandet som är kvinnoförnedring?

Förklara gärna, jag vill verkligen förstå hur du menar!

Scalibregma skrev 2009-03-30 17:14:25 följande:
    ""Hej alla ni kvinnor som stannar hemma mot er vilja runt om i världen och föder barn efter barn och tar hand om dem och hemmet, även om även ni hade velat jobbar och känna att ni har ett annat värde än att producera avkommor. Den handling som visar att ni inte har någon talan gentemot er man och förmyndare har vi i Sverige valt att byta innebörd på. Här betyder det att man älskar sina barn och man av hela sitt hjärta och vill visa det genom att stanna hemma med barnen. Vi är medvetna om att det betyder något helt annat hos er, men vi hoppas att ni inte tar illa upp...."
  • Scalibregma

Om man tittar på antalet timma som kvinnor tar ut jämfört med antalet timmar männen tar ut så ser man en väldig skillnad. Och det är väldigt många kvinnor som inte vill att mannen ska ta ut något för att de själva vill vara hemma med barnen. Dvs. att vi stannar hemma med barnen betyder inte att vi är förtryckta och inte själva kan välja. Men att kvinnor i andra länder stannar hemma med barnen för att de måste.

Vad jag menar med detta är att vår innebörd av att stanna hemma inte betyder samma negativa sak som det gör för de kvinnor som tvingas stanna hemma. Även om det är samma handling. Så varför kan inte vi kvinnor i Sverige VÄLJA att ledas fram av någon för att det betyder annat för oss än för kvinnor som lever i ett förtryckande samhälle?

• passionsblomman

Nä, merparten av både män och kvinnor i hela världen ser nog rätt tydligt att systemet i sverige där man får BETALT för att vara hemma med sina barn, inte liknar något de någonsin hört talas om förut. Så risken att de skulle tycka att vi verkar förtryckta är sannolikt minimal.

En och annan skulle nog gärna vilja ha det likadant om de kunde.
    Vår föräldraförsäkring är väl ett exempel där vårt land är ett föredöme?

• Imma

Okej, jag förstår. Och jag håller inte med.

Det här med att kvinnor tar ut fler föräldradagar än män är ju en helt annan diskussion, men jag tycker att den sett ur ett samhällsperspektiv också är ett stort problem. Varför ser samhället ut på ett sätt som gör att det nästan alltid är kvinnorna som "väljer" att stanna hemma? Jag är fullt medveten om att det inte är någon som tvingas att stanna hemma under pistolhot, men varför är hela strukturen i samhället utformad på så sätt att det alltid är kvinnorna som gör det valet? Varför förlorar familjen mindre pengar på att ha just kvinnan hemma, varför är kvinnan den som tar hand och hem och familj i större utsträckning osv.

Bra liknelse tycker jag nu och nej, vi tycker inte lika här heller.

Scalibregma skrev 2009-03-30 17:29:44 följande:
    Om man tittar på antalet timma som kvinnor tar ut jämfört med antalet timmar männen tar ut så ser man en väldig skillnad. Och det är väldigt många kvinnor som inte vill att mannen ska ta ut något för att de själva vill vara hemma med barnen. Dvs. att vi stannar hemma med barnen betyder inte att vi är förtryckta och inte själva kan välja. Men att kvinnor i andra länder stannar hemma med barnen för att de måste. Vad jag menar med detta är att vår innebörd av att stanna hemma inte betyder samma negativa sak som det gör för de kvinnor som tvingas stanna hemma. Även om det är samma handling. Så varför kan inte vi kvinnor i Sverige VÄLJA att ledas fram av någon för att det betyder annat för oss än för kvinnor som lever i ett förtryckande samhälle?
  • Scalibregma

Jag syftade mer på det faktum att vi kvinnor VÄLJER att vara hemma, betalda eller ej, medan det finns kvinnor som inte har något val. Jag tycker inte att det är någon skillnad från att vi VÄLJER att ledas fram av någon vi håller av, medan det finns kvinnor som inte har något val. Dvs, handlingen är densamma, men innebörden är HELT olika. Och om de tittar på hur vi lever för övrigt så är nog risken minimal att de tror att vi skulle vara förtryckta.

• passionsblomman

Jag håller inte med om att handlingen är densamma. De länder där kvinnor inte får studera/jobba och överhuvudtaget vara ute i samhället-det är ju ofta där de överlämnas också, lär antagligen avundas oss utbildning och jobb, egna pengar och rösträtt osv och att vi dessutom kan pausa i jobbet och med betalning vara hemma med våra barn.

Att vi förutom det dessutom väljer om och isåfall vilken man vi vill ha vid vår sida och att han tillråga på allt inte ens får "fostra" oss genom att slåss, tror jag sskulle göra rätt många förvånade minst sagt , om de ens hade möjligheten att få veta.

• Scalibregma

Men jag menar inte att vi har det bättre än dem eller att de avundas oss för att vi har det bra. Det jag syftade på att vi väljer att stanna hemma, medan de är tvingade. Men för oss innebär det inte att vi är förtryckta utan att vi har egen vilja och har valt att vara hemma. Till skillnad från dem.. Men VI ser det inte som något negativt, medan det säkert är negativt för dem att vara hemma. Dvs att stanna hemma med barn innebär inte samma sak för oss som för dem.

Samma med att följas/ledas fram av någon annan än sin blivande. Vi vet att vi inte är tvingade, och ser det därmed inte som något negativt, medan de kanske är tvingade och tycker att det är negativt.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!