• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Panzerfaust
    Hannaz skrev 2009-03-31 09:36:31 följande:
    Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.
    Svennehjälp? ska jag då kalla hjälp som går till invandrare och till bistånd för "blattehjälp"? Det är ungefär lika osnyggt och korkat.
  • J D

1. Avskaffande av nationalstaterna är ett reellt alternativ. Den diskurs som förs inom internationella relationer ser ett maktskifte från Pax Americana vilket troligen kommer att äga rum kring 2020. Indikationer på nationalstatens minskade betydelse är den ökade regionaliseringen (EU!, men även ASEAN, NAFTA etc. som intensifierar samarbetet). Det kan såklart vara svårt att inse att en ny paradigm är förutstående men det insåg nog inte folk när man gick från Pax Romana hela vägen till Pax Americana heller. 

2. Sverige är fine. Anledningen till att vi har en finanskris beror till stora delar på att vi inte har ställt om vår industri till framtidens kunskapssamhälle. Gör vi det inte nu kommer det att intensifieras. Protektionism är inte vägen till framgång i kunskapssamhället, globaliseringsprocesserna är för starka och bör istället utnyttjas genom att bygga en nätverksekonomi. Återigen, vi befinner oss i en brytningsperiod.

3. Varför tar alla upp dåliga exempel på integration? Två av mina bästa kompisar när jag växte upp är och var från Somalia och de pratar perfekt svenska, är helt integrerade och en av dem läser nu till psykolog. Dessutom är den en ganska wide spread i begreppet flyktingar, vissa kommer faktiskt från länder där utbildning är bra mkt viktigare i Sverige vilket definitivt märks på alla universitetsutbildningar jag har tagit där "de" funnits i flertal.

4. Bistånd är ofta poänglöst, jag tror inte på bistånd, jag tror på strukturell omvandling som kommer inifrån. Rätt svårt att uppnå men ett tips är ju att man låter de mer progressiva global studies-forskarnas verk vara vägledande. Anyways, bortkastade pengar på bistånd är bara en droppe i havet av allt som vi tjänar på att utnyttja dessa länders underlägsna ställning. Om de ska klara sig utan oss kanske vi ska ta och klara oss utan dem eller börja göra affärer utan tullhinder- det tycker jag vore mer än fair!

• J D

Panzerfaust skrev 2009-03-31 13:30:15 följande:
    J D skrev 2009-03-31 13:20:45 följande: Så alla de tusentals ryssar som söker asyl här gör det för att slippa dö? Det finns vad hur många länder som helst i världen som är klart otrevliga att bo i ska vi helt enkelt ta hit allihopa och låta dem leva på svenskarnas skatter? Vad blir Sverige för U-Land om det skulle hända? Om vi tar hit 100miljoner kineser så upphör Sverige ganska snart med att vara Sverige och blir Kina II istället.

Ja, mer eller mindre så flyr man inte från sitt land om man kan leva drägligt där. Och jag kan lova att alla svenskar KAN leva drägligt i Sverige. Självklart finns det undantag som har hamnat mellan två system men det finns det i alla länder oavsett hur lite man spenderar på flyktinghjälp.

Det är väl inte bara "svenskarna" som betalar skatt, jag känner då sjukt många "invandrare" som betalar mer skatt än vad många "svenskar" gör.

Jag tar gärna in 100 miljoner kineser, de är sjukt arbetssamma eftersom de kommer straight från en diktatur och själv pratar jag kinesiska så bring them in! . Kina är inte så dumt att bo i för övrigt, speciellt inte u-landsstaden Shanghai...

• Tindragull

Och var ska du stapla alla dem?

J D skrev 2009-03-31 13:41:31 följande:

Jag tar gärna in 100 miljoner kineser, de är sjukt arbetssamma eftersom de kommer straight från en diktatur och själv pratar jag kinesiska så bring them in! . Kina är inte så dumt att bo i för övrigt, speciellt inte u-landsstaden Shanghai...
  • Hannaz

Ja med tanke på att Japan som är ungefär ika stort som norge har yckas knöka ihop ca 130 milj människor så borde det få plats 120 milj människor i sverige.

• Hannaz

kan tillägga att bara 25% av Japans yta är bebolig...

• Tindragull

Ja, det är klart, vad ska vi med skog och jordbruk till...

Hannaz skrev 2009-03-31 14:50:02 följande:
    Ja med tanke på att Japan som är ungefär lika stort som norge har lyckats knöka ihop ca 130 milj människor så borde det få plats 120 milj människor i sverige.
  • Hannaz

läste på en annan sida att japans beboliga yta är ungefär lika stor som södra sverige, stockholm och söderut alltså. Rätt mkt plats över alltså.

• Tindragull

Eh, jo och jag har läst nånstans att om man inte har nån skog på jorden så blir det heller inget syre.
    De bor vad jag har fårstått ganska trångt i japan. Staplade på höjden och jag vet inte men jag gillar min lilla trädgård.

Hannaz skrev 2009-03-31 15:03:32 följande:
    läste på en annan sida att japans beboliga yta är ungefär lika stor som södra sverige, stockholm och söderut alltså. Rätt mkt plats över alltså.
  • Hannaz

Jo men sverige är rätt mkt mer än den södra delen.... Även om stora delar skog får vara kvar.

• Morr

Finns det inte syrgastuber vi kan använda oss av istället? Eller sånna masker somfälls ned i flygplan? Kunde ju vara en bra idé om vi ska få plats med så många som möjligt?

• FelizLane

Jag tycker att din son kan överlämna dig. Annars kan du väl gå själv? Det tycker jag kan vara fint. Speciellt om du har varit gift en gång och blivit överlämnad :)

• Panzerfaust

J D skrev 2009-03-31 13:41:31 följande:

Det är väl inte bara "svenskarna" som betalar skatt, jag känner då sjukt många "invandrare" som betalar mer skatt än vad många "svenskar" gör.Jag tar gärna in 100 miljoner kineser, de är sjukt arbetssamma eftersom de kommer straight från en diktatur och själv pratar jag kinesiska så bring them in! . Kina är inte så dumt att bo i för övrigt, speciellt inte u-landsstaden Shanghai...
    Shanghai är liksom Hong kong gamla kolonialstäder, dessa funkar något bättre än Kina i övrigt. Naturligtvis innefattas de nya svenskarna i Sverige och räknas med när jag talar om skattebetalare. Att dumpa 100miljoner kineser i Sverige skulle vara en katastrof för oss som redan bor här.

Avskaffandet av nationalstaten är en utopi oavsett hur mycket det diskuteras i flummiga tankesmedjor.

Det finns betydligt fler exempel på misslyckad integration än på lyckad, den somaliska integrationen har ju funkat så dåligt att t om tidningarna börjat skriva följetänger om den. Bara det att vi överhuvudtaget har det som så poppigt döpts till utanförskapsområden och ändå vill ha hit mer folk som vi inte integrerar är dårskap och kommer enbart leda till mandat för SD och vips har vi ett politiskt kaos i Sverige.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!