• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • MulleNuh

Jo så är det ju... Vi får skylla oss själva att vi bränner alla pengar!

Tindragull skrev 2009-03-31 09:03:32 följande:
    Ja, det kan nästan vara tvärtom. Har man redan dåliga inkomster så är man van vid att få det lilla att räcka.Blir nog större skillnad för höginkomsttagare.Sen har kanske höginkomsttagare större möjlighet att lägga undan en buffert för just "vara-hemma-med-bebis-tiden" än en låginkomsttagare har.För egen del är jag timanställd med väldigt varierande inkomst, så min inkomst blir stabilare när jag är hemma med barn.
  • flower75

SJÄLVKLART tycker jag att din son kan överlämna dig!!!! Jag var på ett bröllop förra året där faktiskt sonen överlämnade sin mamma. Det var kanon fint!!! Så jag tycker att din son kan få den äran att lämna över dig. Lycka till!!! Skriv gärna och berätta hur det gick. Mvh Jessica

möklintabröllop skrev 2009-03-24 06:57:25 följande:
    Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12VILL NI VETA EN SAK!?????Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16Hur orkar ni?En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.KramTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar."Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.
  • J D

Tindragull skrev 2009-03-31 09:12:52 följande:
    Tror minsann att jag återigen är benägen att hålla med Panzerfaust... Visst ska man hjälpa andra. (flyktingar & biståndsarbete) Men först ser man till att det egna folket inte går på knäna, sen hjälper man andra... Går att jämföra med att jag knappast hade skänkt pengar till grannbarnen eller bett dem flytta in här innan jag hade ordnat stadig ekonomi och mat på bordet till mina egna barn.Och flyktingpolitiken är skrämmande dålig som det ser ut nu... En massa pengar som går åt och ingen reda med nånting är det...

Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först?

Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker! En dålig flyktingpolitik som kostar en massa pengar är hursomhelst bättre än att inte göra ngt alls!

Jag vet vad fattigdom i Sverige innebär och jag vet också att man alltsomoftast kan göra ngt åt situationen själv (jag hatar att låta så cynisk men oftast går det om man kämpar). Ska du ta dig ur ett krig krävs oftast såväl pengar som smugglingskontakter och en himla massa tur. Att då göra det ännu värre genom att inte ta emot flyktingar bara för att vi ska ta hand om personer som oftast har fått väldigt goda chanser att ta hand om sig själva tycker jag känns helt absurt.

Sorry för att jag fortsatte på det OT som här har skapats. Kanske TS vill ha tillbaka tråden?

• Hannaz

Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.

Jag är av åsikten att kan man inte försörja sig själv och sin avkomma så är det inte läge att utöka familjen, då får man lägga några år på att utbilda sig inom något praktiskt eller akademiskt och sen skaffa jobb och därefter barn, det är trots allt inte så att vi lever i ett u-land. Vad som händer efter att barnen kommit till världen är en sak men att förlita sig på ett social skyddsnät för att kunna sätta barn till världen tycker jag känns snett och jag hade aldrig kunnat tänka mig att gå den vägen. Det blir knappast lättare att skaffa utilding när man har småbarn heller. Med tanke på hur många här inne som reagerade på en person som undrade om det ansågs okej att köpa ringar på avbetalning så är det intressant att läsa hur många som tycker det är ok att skaffa barn på "avbetalning".

• J D

Hannaz skrev 2009-03-31 09:36:31 följande:
    Jo men att välja biståndsarbete som exempel på vad man kan skära i för att ge de stackars svenska barnfamiljerna mer pengar när det finns massvis med olika poster som man kunde gå hårt åt istället, men nej panzerfaust väljer att ställa humanitär hjälp mot svennehjälp.
    Jag håller med om att det är en helt onödig jämförelse.

Jag bryr mig inte om människor skaffar barn de inte har råd med men jag blir stundtals förvånad över hur man kan klaga efteråt när de flesta faktiskt vet att det kommer att bli jobbigt om man inte utbildar sig till ett stabilt yrke. Ingen får något gratis men de flesta i Sverige vet trots allt vad som kan göras för att betala för det vi vill ha. 
  • Tindragull

Men som det ser ut nu, så är det inte rätt mot flyktingarna heller anser jag. De får ju inte den hjälp de behöver!
    De får flytta hit, visst. Men sen då? Då är det väl bättre att man ser till att de som bor här (och då menar jag både nya och gamla svenskar) får den hjälp de behöver först istället för att bara skyffla in mer folk som vi sen inte kan hjälpa eller bryr oss om.
    Bättre att hjälpa några ordentligt än att "hjälpa" en himla massa folk och sen bara släppa dem vind för våg...

Sen det där med att det krävs pengar, kontakter & tur att ta sig hit, det gör det absolut. Och då kan jag undra...de stackare som har det värst då? De som inga pengar har?

J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:

Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först? Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker! En dålig flyktingpolitik som kostar en massa pengar är hursomhelst bättre än att inte göra ngt alls!Jag vet vad fattigdom i Sverige innebär och jag vet också att man alltsomoftast kan göra ngt åt situationen själv (jag hatar att låta så cynisk men oftast går det om man kämpar). Ska du ta dig ur ett krig krävs oftast såväl pengar som smugglingskontakter och en himla massa tur. Att då göra det ännu värre genom att inte ta emot flyktingar bara för att vi ska ta hand om personer som oftast har fått väldigt goda chanser att ta hand om sig själva tycker jag känns helt absurt.Sorry för att jag fortsatte på det OT som här har skapats. Kanske TS vill ha tillbaka tråden?
  • Tindragull

Det finns naturligtvis säkerligen en hel del annat man skulle kunna skära i.

Hannaz skrev 2009-03-31 09:36:31 följande:
  • J D

Tindragull skrev 2009-03-31 09:47:22 följande:
    Men som det ser ut nu, så är det inte rätt mot flyktingarna heller anser jag. De får ju inte den hjälp de behöver!De får flytta hit, visst. Men sen då? Då är det väl bättre att man ser till att de som bor här (och då menar jag både nya och gamla svenskar) får den hjälp de behöver först istället för att bara skyffla in mer folk som vi sen inte kan hjälpa eller bryr oss om.Bättre att hjälpa några ordentligt än att "hjälpa" en himla massa folk och sen bara släppa dem vind för våg...Sen det där med att det krävs pengar, kontakter & tur att ta sig hit, det gör det absolut. Och då kan jag undra...de stackare som har det värst då? De som inga pengar har?J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:

Jag tror ändå att det är bättre att få kass hjälp än ingen hjälp alls. Det finns inte direkt ngt land som är heaven on earth när det gäller flyktinghjälp som skulle ta emot dem annars. Alternativet för dem är liksom att dö. Och ja, de som är flytkingar som inga pengar har som är kvar i länderna är det naturligtvis allra mest "synd om". Alltså tycker jag att vi ska ha en ännu mer generös flyktingpolitik (egentligen tycker jag att hela nationalstatstanken ska skrotas men det är ju på god väg) så att man inte behöver varken pengar, kontakter eller tur för att slippa dö.

• Panzerfaust

J D skrev 2009-03-31 09:26:21 följande:

Så ni menar seriöst att bara för att man har konstruerat en form som går under benämningen nationalstaten så existerar ett begrepp som heter det egna folket och därmed bör man se till det först? Kan vi inom vår lilla hittepågräns ta emot flyktingar och ge dem bättre levnadsnivå än vad de kan få i sina egna länder (dvs. oftast att slippa dö, vilket vi förhoppningsvis kan undvika att de gör hos "oss") tycker jag att det är självklart att vi försöker!
    Jag menar absolut det och ett avskaffande av nationalstaterna är inte ett alternativ. På vilket sätt gynnar det någon att vi tar emot folk vi inte kan göra något vettigare med än stapla dem på hög i ghetton? och detta samtidigt som det råder en global kris? Det är orätt gentemot skattebetalare och gynnar inget annat än rasism och främlingsfientlighet att ta in folk en masse och ösa pengar på dem när läget är som det är. Vi ska spara på precis allt i Sverige idag, vården lider, skolan säger upp lärare, äldrevården är en katastrof, vi har ingen psykvård och försvaret är snart en farbror med ett luftgevär. Ska vi då lägga 8miljarder per år på nyanlända flyktingar som i många fall inte ens är flyktingar från krig och elände utan från "sämre länder" som vill få ett bättre liv?

Det pratas enormt mycket om exempelvis ensamkommande flyktingbarn men väldigt sällan sägs det att de som kommer som sådana är unga män mellan 15-17 som inte har några pass eller annat som visar att de verkligen är så gamla. 1400 ensamkommande barn kom förra året 80% var ur den kategorin. Om man ger dessa påstådda barn uppehållstillstånd öppnas dörren för anhöriginvandring eftersom enligt genevekonventionen måste barn tillåtas återförenas med sina familjer, därför kallas dessa "barn" ankarbarn. Jag har mött många av dessa ensamkommande flyktingbarn och är de 17år är jag en bra bit över 100år. Nej i kristider måste vi se om vårt eget hus och ingen kan säga att Sverige gjort mer än sin beskärda del när det kommer till flyktingmotagande, nu får någon annan ta över stafettpinnen medan vi integrerar de vi tagit emot. Titta bara hur det är för somalierna i GBG och hur illa integrationen gått där, helt enkelt för att Sverige som det världsamvete det är tar emot åt helvete för många och sedan dumpas de och glöms bort.

När det kommer till bistånd så är även det en katastrof, pengar som Sverige skickat till Afrika för byggen av reningsverk har stuvats in i diktatorers palats, för svenska biståndspengar har det byggts en pappersmassafabrik som står och förfaller för att ingen driver den, det var inte billigt. Mycket bistånd är pengar i sjön eller ännu värre pengar rakt ned i fickan på avskum. Sverige ger också mest bistånd sett till folkmängd i världen så där finns utrymme för nedskärningar, svenska folket är också det folk som ger mest på frivillig basis och det är så bistånd bör fungera.
  • Panzerfaust

J D skrev 2009-03-31 13:20:45 följande:

Jag tror ändå att det är bättre att få kass hjälp än ingen hjälp alls. Det finns inte direkt ngt land som är heaven on earth när det gäller flyktinghjälp som skulle ta emot dem annars. Alternativet för dem är liksom att dö. Och ja, de som är flytkingar som inga pengar har som är kvar i länderna är det naturligtvis allra mest "synd om". Alltså tycker jag att vi ska ha en ännu mer generös flyktingpolitik (egentligen tycker jag att hela nationalstatstanken ska skrotas men det är ju på god väg) så att man inte behöver varken pengar, kontakter eller tur för att slippa dö.
    Så alla de tusentals ryssar som söker asyl här gör det för att slippa dö? Det finns vad hur många länder som helst i världen som är klart otrevliga att bo i ska vi helt enkelt ta hit allihopa och låta dem leva på svenskarnas skatter? Vad blir Sverige för U-Land om det skulle hända? Om vi tar hit 100miljoner kineser så upphör Sverige ganska snart med att vara Sverige och blir Kina II istället.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!