• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Cesium

Precis när jag blev medlem och ville slänga in min syn på det hela känner jag att stämningen i tråden blev lite otrevlig för första gången. Nu verkar det lugna sig, men jag blir feg ändå eftersom jag inte gillar bråk . Istället för det jag först skrev skriver jag det jag ville säga utifrån mig själv, bara .

* Att symbolisera att två familjer förenas.
    Jag tycker det är fint att förena två familjer genom en vigsel. Det är fint att alla sitter tillsammans i kyrkan/lokalen/platsen, på varsin sida, och ser på när de blivande makarna skrider in sida vid sida. Familj och vänner sluter gemensamt upp bakom sin kära i hans/hennes egna beslut genom att vara där och vara glada. Sen på festen placerar man familjerna mixat så att de verkligen får förenas. Brudens far bredvid brudgummens mor och brudens mor bredvid brudgummens far enligt traditionell bordsplacering. Två familjer är sammanförda. (Jag har dock inte bestämt mig för hur jag ställer mig till traditionell bordsplacering, men jag vill hur som helst mixa släkterna.)

* Att hedra relationer.
    Jag tycker det är tråkigt när den enda relationen som manifesteras förutom brudparets är den mellan bruden och hennes far. Jag tror brudgummar inte hedrar (alltså går in med) en förälder för att de aldrig har sett detta samt att de skulle tycka det var skumt att följas av en förälder. Män har en historia av att stå på egna ben och inte behöva hjälp med att ta sig fram. Det har inte kvinnor, även om det nu har börjat luckras upp.

* Att brudgummar inte vill stå i centrum.
    Jag gillar heller inte att ha all uppmärksamhet på mig, men om jag någon gång gifter mig så kommer jag att gå in tillsammans med mitt största stöd i livet och bland människor jag valt att ha närvarande. Det kommer jag att klara! Om det ändå skulle vara ett problem för mig så kan jag vigas med enbart vittnen så är problemet mindre. För i centrum kommer jag vara oavsett under vigseln.

Det var alltså tre saker som har tagits upp som anledningar till att bruden går in med sin far. Som ni kanske förstår så har jag problem med att förstå varför denna "brudöverlämning" skulle vara det bästa sättet att genomföra början av vigseln, när det finns så bra alternativ och när den seden faktiskt har en väldigt sorglig bakgrund. Jag börjar tro att jag faktiskt aldrig kan fullt ut förstå hur ni förespråkare tänker, men jag förstår att er övertygelse är lika stark som min. Jag tror inte att det bara handlar om synen på just brudöverlämningar utan att detta speglar två helt olika förhållningssätt till allt möjligt. Och så tror jag att denna diskussion är jätteviktig, den får alla som tar del av den att tänka till var de står och i alla fall få reda på hur andra kan se på en enkel handling.

• Ore
    Cesium skrev 2009-03-27 14:02:14 följande:
    Precis när jag blev medlem och ville slänga in min syn på det hela känner jag att stämningen i tråden blev lite otrevlig för första gången. Nu verkar det lugna sig, men jag blir feg ändå eftersom jag inte gillar bråk . Istället för det jag först skrev skriver jag det jag ville säga utifrån mig själv, bara .* Att symbolisera att två familjer förenas.Jag tycker det är fint att förena två familjer genom en vigsel. Det är fint att alla sitter tillsammans i kyrkan/lokalen/platsen, på varsin sida, och ser på när de blivande makarna skrider in sida vid sida. Familj och vänner sluter gemensamt upp bakom sin kära i hans/hennes egna beslut genom att vara där och vara glada. Sen på festen placerar man familjerna mixat så att de verkligen får förenas. Brudens far bredvid brudgummens mor och brudens mor bredvid brudgummens far enligt traditionell bordsplacering. Två familjer är sammanförda. (Jag har dock inte bestämt mig för hur jag ställer mig till traditionell bordsplacering, men jag vill hur som helst mixa släkterna.)* Att hedra relationer.Jag tycker det är tråkigt när den enda relationen som manifesteras förutom brudparets är den mellan bruden och hennes far. Jag tror brudgummar inte hedrar (alltså går in med) en förälder för att de aldrig har sett detta samt att de skulle tycka det var skumt att följas av en förälder. Män har en historia av att stå på egna ben och inte behöva hjälp med att ta sig fram. Det har inte kvinnor, även om det nu har börjat luckras upp.* Att brudgummar inte vill stå i centrum.Jag gillar heller inte att ha all uppmärksamhet på mig, men om jag någon gång gifter mig så kommer jag att gå in tillsammans med mitt största stöd i livet och bland människor jag valt att ha närvarande. Det kommer jag att klara! Om det ändå skulle vara ett problem för mig så kan jag vigas med enbart vittnen så är problemet mindre. För i centrum kommer jag vara oavsett under vigseln.Det var alltså tre saker som har tagits upp som anledningar till att bruden går in med sin far. Som ni kanske förstår så har jag problem med att förstå varför denna "brudöverlämning" skulle vara det bästa sättet att genomföra början av vigseln, när det finns så bra alternativ och när den seden faktiskt har en väldigt sorglig bakgrund. Jag börjar tro att jag faktiskt aldrig kan fullt ut förstå hur ni förespråkare tänker, men jag förstår att er övertygelse är lika stark som min. Jag tror inte att det bara handlar om synen på just brudöverlämningar utan att detta speglar två helt olika förhållningssätt till allt möjligt. Och så tror jag att denna diskussion är jätteviktig, den får alla som tar del av den att tänka till var de står och i alla fall få reda på hur andra kan se på en enkel handling.
    Jättebra skrivet! Glad att du kom med din syn på det hela
  • Morr

Celcium: Håller med Ore och såklart dej! Väldigt bra och sakligt skrivet, utan konstiga undertoner!

• feministbrud

Nej, men många gör det. Det var min poäng.

Bambi76 skrev 2009-03-27 09:37:07 följande:
    Men om man inte ser det som en dålig signal så sänder man heller inte ut att det är något dåligt...Och alla ser inte det som en dålig signal att sin pappa följer sin dotter till altaret.
  • feministbrud

Tack Cesium och Morr som kommer med nya friska åsikter!

Mulle skriver att samma åsikter kommer tillbaka om och om igen, men det som jag och andra verkar skrka för döva öron är att även om man som enskilld person inte tycker att något är negativt kan andra göra det och man ska vara medveten om vilka signaler man skciakr ut, även om amn själv tycker att signalerna är positiva.

Ett exempel som inte är lika extremt som hakkkorset är att om jag väljer att klä mig i djupt uringad top och kort snäv kjol sänder jag ut vissa signaler. På mitt jobb skulle det inte passa in och många skulle nog tro att jag inte är så värst välmöblerad i skallen om jag gick klädd så. Är det en sådan signal jag vill sända ut? Själv kanske jag tycker att den klädseln signalerar kvinnlig frigörelse, vilket är positivt, men jag kan fortfarande inte ändra på att andra inte tycker att det är så positivt.

• Tindragull

Men å andra sidan... Hur ska man nånsin kunna förändra folks syn på nånting?
    Om alla som ser krt kjol och urringat som kvinnlig frigörelse faktiskt hade satt på sig det oavsett om man skulle på jobb eller vad man skulle... Då kanske man tillslut hade fått en förändrad syn på kvinnor klädda så. Eller? Och då blir signalen du sänder ut en helt annan...
    Såklart man kan ändra andras syn på saker, men man ska inte vänta sig att man gör det över en natt. Om vi inte hade kunnat förändra...ja då kan vi likaväl lägga oss med näsan i vädret 6 fot under jord på en gång...
    Men man kan aldrig förändra genom att bromsa sig ur uppförsbackar.

Och du säger att det känns som att skrika för döva öron.
    Då säger jag "right back at ya!" för det känns ju precis likdant för oss...

feministbrud skrev 2009-03-27 14:41:52 följande:
    Tack Cesium och Morr som kommer med nya friska åsikter!Mulle skriver att samma åsikter kommer tillbaka om och om igen, men det som jag och andra verkar skrka för döva öron är att även om man som enskilld person inte tycker att något är negativt kan andra göra det och man ska vara medveten om vilka signaler man skciakr ut, även om amn själv tycker att signalerna är positiva.Ett exempel som inte är lika extremt som hakkkorset är att om jag väljer att klä mig i djupt uringad top och kort snäv kjol sänder jag ut vissa signaler. På mitt jobb skulle det inte passa in och många skulle nog tro att jag inte är så värst välmöblerad i skallen om jag gick klädd så. Är det en sådan signal jag vill sända ut? Själv kanske jag tycker att den klädseln signalerar kvinnlig frigörelse, vilket är positivt, men jag kan fortfarande inte ändra på att andra inte tycker att det är så positivt.
  • Bambi76

Bra sagt..

Tindragull skrev 2009-03-27 15:27:37 följande:
    Och du säger att det känns som att skrika för döva öron.Då säger jag "right back at ya!" för det känns ju precis likdant för oss...
  • Cesium

Tack för uppmuntran!

De flesta verkar ställa upp på att brudöverlämningen har bakgrund i att kvinnan inte är myndig nog att fatta beslutet om äktenskap själv och att detta är något dåligt.

Åsikterna är olika om hur man ser på denna symbolik idag. Därmed skiljer sig åsikterna också om hur man tycker att man ska hantera seden. Man kan:

1. omvända den till något positivt
    2. begrava den

Jag vill egentligen inte diskutera vilket sätt som är bäst att hantera seden på. Den frågan är i mitt tycke för vetenskaplig (en tvärvetenskaplig grupp med beteendevetare, historiker, genusvetare, teologer, m.fl. borde utreda den). Det är svårt att tycka och tro om vad som är mest effektivt, och jag gitter inte leta upp någon bra fakta.

Jag tänker trots det jag nyss skrev vräka ur mig mina spontana tankar om det, eftersom det påverkar min ställning i frågan.

Jag tycker att förvandlingen av seden till något positivt är en sympatisk tanke. Det skulle vara bra om det gick, men det är där jag tror att problemet ligger, att det är alldeles för svårt. Just för att det alltid kommer att ha funnits en negativ symbolik i den. Det kanske inte går att ändra innebörden av handlingen eftersom (jag tycker) att symboliken i handlingen ännu är så tydlig (även om man inte vet bakgrunden) att jag tror att den inte kan falla i glömska. Det sätt som jag tror att det är möjligt att förändra är om det för varje brud som går med sin far skulle finnas en brud som gick med sin mor, en brudgum som gick med sin far, en brudgum som gick med sin mor, en brud som gick med sin son (som TS ), en brudgum som gick med sin dotter, en brud som gick med sin hund, en brudgum som gick med sin katt, en brud som gick med sin kusin o.s.v. Fast jag personligen föredrar ändå att gå in med min blivande. Jag som brukar anklaga min pojkvän för att vara för traditionell. För varje brud som går in med sin far (har dock aldrig sett någon på riktigt) ser jag en upprepning av en tradition av manliga överhuvud. Tyvärr.

Jag tror att det är svårt att också begrava seden, men eftersom det finns ett bra alternativ till den (att gå in gemensamt) som varit tradition hos oss länge så tror jag att det skulle vara lättare. Seden kanske skulle poppa upp ibland, men om kunskapen om bakgrunden till seden finns så skulle den inte få fäste. Och förhoppningsvis skulle det istället för just brudöverlämningar poppa upp "inmarscher" i massa former. Att man går in i olika konstellationer eller varför inte att de båda i brudparet står längst fram och väntar eller kommer in framifrån som på en scen (dessa tankar gäller främst borgerliga bröllop som inte har en speciell vigselordning).

Jag ska sluta med mina teorier nu, det var ju just det jag ville undvika, men jag var för karaktärssvag. Fy mig. Jag ska bara säga att jag inte känner att jag sitter och letar negativa saker eller väljer att se saker negativt. Det är en reaktion jag får. Fast jag kanske är lagd åt det hållet. Mer realistisk än romantisk. För att vara ännu lite mer negativ så tycker jag att det är lite tråkigt att vi sitter ett gäng kvinnor som egentligen vill åt samma håll (jämställdhet) men har olika åsikter om vägen att komma dit. Det känns som att vi motverkar varandra. Och jag är en del i det. Men jag ska se det positiva, det är ju vitaliserande på samma gång! Jag har lärt mig massor och jag förstår mer och mer (har perfekt syn och inga större fel på hörseln heller ).

• feministbrud

Du är så klok Cesium, och så positiv! Nu ska jag slänga in en negativ sak som en kommentar på ditt inlägg. Jag tror att många vill gå in med sin far för att de VILL känna sig lite omhändertagna. Jag kan inte förklara det på annat sätt.

Och Tindragull, ni skriker för döva öron? Ja kanske. De argument som framkommit för (och då ska jag inte försöka att göra mig lustig):

- För att blickarna ska mötas i kyrkgången och vi vill dela detta med alla.
    - (Hör ihop med det första) Vi ska inte ses förrän i altargången.
    - Pappa ska involveras i vigseln.
    - Jag är pappas flicka/vi har en speciell relation.
    - Min blivande man vill ha det så.

Eller har jag missat något?

Och eftersom jag håller med Cesium om att så länge det bara är döttrar som förs fram av sina fäder så är det svårt att begrava symboliken. Den ni förespråkare borde göra är att se till att era blivande män leds in, då kanske vi kan snacka om en förändring i betydelse!

• valkyriana

Kloka tänkvärda ord Cesium!

Svar på tråden Vem ska leda mig?!