• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • MulleNuh

Men gud.. Nu sitter jag bara o läser och ni skriver ju exakt samma sak HELA tiden!

• Duchess

Tja.. det kan ju bero på att det är svårt att få svar på en del frågor. Tycker jag iaf.

Jag väntar fortfarande på att få höra om en man som blir överlämnad av sin mor eller far, eller en man som går själv in i kyrkan medan bruden står och väntar där framme.

MulleNuh skrev 2009-03-27 11:49:47 följande:
    Men gud.. Nu sitter jag bara o läser och ni skriver ju exakt samma sak HELA tiden!
  • MulleNuh

mjo men det tror jag tyvärr du får vänta läääänge på faktiskt..

Duchess skrev 2009-03-27 12:03:23 följande:
    Tja.. det kan ju bero på att det är svårt att få svar på en del frågor. Tycker jag iaf. Jag väntar fortfarande på att få höra om en man som blir överlämnad av sin mor eller far, eller en man som går själv in i kyrkan medan bruden står och väntar där framme.
  • Duchess

Jepp. Jag har väntat flera år nu, men jag är tålmodig

MulleNuh skrev 2009-03-27 12:06:50 följande:
    mjo men det tror jag tyvärr du får vänta läääänge på faktiskt..
  • MulleNuh

haha ja fy skam den som ger sig!!!

Duchess skrev 2009-03-27 12:08:13 följande:
    Jepp. Jag har väntat flera år nu, men jag är tålmodig
  • Tindragull

Eftersom jag inte anser det som en ojämnställd handling så tolkar du min mening fel...
    Det jag menar är att de där hemska signalerna som ni pratar om... (de som jag inte anser finns) i så fall skulle vara 5 minuter av en hel livstid. Därför anser jag det vara en småsak jämfört med vardagen.
    Säg t.ex att det skulle vara så (nu är det INTE så detta är bara ett exempel) att jag blir bortgift och överlämnad i den bemärkelsen på riktigt. Men jag är fullkomligt jämställd i vardagen och i övrigt. Då är det knappast de 5 minuterna som formar mina barns syn på jämställdhet. Förstår du nu hur jag menar?

Min blivande man blir inte "överlämnad" för att han inte vill det. Han har en annan plan. Han ska lyssna på ett musikstycke i kyrkan och samla sig en stund där framme vid altaret innan jag kommer in.
    Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar uppmärksamhet och vill gärna att folk ska titta på mig när jag går uppför altargången. Men jag vill ha sällskap, annars kommer jag säkert snubbla eller nåt annat roligt...
    Min blivande är inte alls som jag och trivs bättre med att så där framme.

Duchess skrev 2009-03-27 11:47:17 följande:
    Så eftersom det bara görs en gång är det OK med lite ojämställdhet på bröllopsdagen?Varför lämnas inte din man över av sin mor/far om ni är så jämställda? Återigen: jag har aldrig någonsin hört talas om att män behöver överlämnas av en förälder. Den dag det (Gud förbjude) blir lika vanligt som att kvinnan överlämnas så tycker jag iaf att det börjar kännas hyggligt rättvist...
  • Tindragull

Jag tror... och det betyder inte att det är en sanning...
    att det är så att tjejer vill synas mer på sin bröllopsdag och att det ofta inte är lika viktigt för mannen... Enda dagen att riktigt leva ut sina prinsessdrömmar kanske...
    I vårt fall är det i alla fall så. Jag gillar att synas och vara i centrum, medan min m2b inte så gärna gör det.

Vore ju trist att tvinga honom, som inte vill, gå altargången upp medan alla stirrar. Och så får jag stå i skymundan fast jag älskar uppmärksamhet.

Duchess skrev 2009-03-27 12:03:23 följande:
    Tja.. det kan ju bero på att det är svårt att få svar på en del frågor. Tycker jag iaf. Jag väntar fortfarande på att få höra om en man som blir överlämnad av sin mor eller far, eller en man som går själv in i kyrkan medan bruden står och väntar där framme.
  • Duchess

Om du vill ha min ärliga och spontana åsikt (och det är antagligen de du vill) så undrar jag hur du kan anse att de hemska signalerna inte finns? De flesta jag samtalat med genom åren som vill överlämnas av sin pappa erkänner i alla fall att seden med brudöverlämning har ett ursprung som är otrevligt, och att det faktiskt finns kvinnor som överlämnas både bildligt och bokstavligt på många ställen i världen än idag. Däremot menar de att det är möjligt att bortse från ursprung och kontext, och istället omtolka innebörden till att man hedrar sin pappa.

Om jag tolkar dig rätt så menar du att de hemska signalerna inte alls finns? Hur resonerar du då?

Jag undrar också vad du menar när du säger att du är fullständigt jämställd i övriga vardagen? Jag tror nämligen inte att någon av oss är fullständigt jämställd, däremot tror jag att de flesta av oss strävar efter jämställdhet. Hemma hos oss har vi t ex nyligen haft en diskussion om varför det förväntas att just jag ska komma ihåg födelsedagar och dessutom köpa presenter till de som fyller år. Jag menar inte att det är ojämställt att vara den som köper presenter, men det är ojämställd att utgå från att det är kvinnan som ska komma ihåg födelsedagar och köpa presenter.

För övrigt ger jag dig cred för att du erkänner att du gillar att stå i rampljuset. Bättre det än att dra någon vals med bortförklaringar. Jag tycker inte likadant som du i det avseendet, men för mig är det en mindre fråga.

Tindragull skrev 2009-03-27 12:09:48 följande:
    Eftersom jag inte anser det som en ojämnställd handling så tolkar du min mening fel... Det jag menar är att de där hemska signalerna som ni pratar om... (de som jag inte anser finns) i så fall skulle vara 5 minuter av en hel livstid. Därför anser jag det vara en småsak jämfört med vardagen.Säg t.ex att det skulle vara så (nu är det INTE så detta är bara ett exempel) att jag blir bortgift och överlämnad i den bemärkelsen på riktigt. Men jag är fullkomligt jämställd i vardagen och i övrigt. Då är det knappast de 5 minuterna som formar mina barns syn på jämställdhet. Förstår du nu hur jag menar?Min blivande man blir inte "överlämnad" för att han inte vill det. Han har en annan plan. Han ska lyssna på ett musikstycke i kyrkan och samla sig en stund där framme vid altaret innan jag kommer in.Jag ska inte sticka under stol med att jag gillar uppmärksamhet och vill gärna att folk ska titta på mig när jag går uppför altargången. Men jag vill ha sällskap, annars kommer jag säkert snubbla eller nåt annat roligt... Min blivande är inte alls som jag och trivs bättre med att så där framme.
  • Duchess

Som sagt, cred för erkännandet att det handlar om någon form av prinsessdrömmar i ditt fall. Men visst är det märkligt att det aldrig är mannen som blir överlämnad eller går ensam fram i kyrkan? Jag vet ju med bestämdhet att alla män inte alls är blyga och vill stå i skymundan...

Tindragull skrev 2009-03-27 12:18:49 följande:
    Jag tror... och det betyder inte att det är en sanning...att det är så att tjejer vill synas mer på sin bröllopsdag och att det ofta inte är lika viktigt för mannen... Enda dagen att riktigt leva ut sina prinsessdrömmar kanske... I vårt fall är det i alla fall så. Jag gillar att synas och vara i centrum, medan min m2b inte så gärna gör det. Vore ju trist att tvinga honom, som inte vill, gå altargången upp medan alla stirrar. Och så får jag stå i skymundan fast jag älskar uppmärksamhet.
  • Morr

Duchess:

Jag tror att jag har svaret på din frågan om varför det är bruden som "ska" (enligt många brudars tycke)få mer uppmärksamhet än mannen på bröllopsdagen.

Förr i tiden var bruden den absolut högst stående personen på sin bröllopsdag, oavsett om all världens kungar och drottningar var på bröllopet så stod BRUDEN högst den dagen. och kanske var det också ENDA dagen bruden var högst i rang, resten av dagarna hade männen till sitt förfogande. Detta tror jag har bidragit till att många brudar säger "På MIN bröllopsdag ska JAG gå in själv/med pappa och min man är lite blyg och ska stå där framme..."

Jag håller helt med dej Duchess om hela frågan, men kanske är det här en del av förklaringen?!

För övrigt betyder min pappa och mamma jättemycket för mej, men den som ändå betyder mest är min blivande man. Så nej, jag kan inte för något i världen förstå detta med att gå in med sin käre far. Han får sitta breve mej på middagen och hålla ett fantastiskt tal. Min mor får också hålla ett tal såklart, lika fantastiskt! Men viktigast den dagen är Brud och Brudgum, ingen annan!

Säkert har det nämnts tidigare, men jävlar i havet vad många män som är blyga helt plötsligt... som inte vågar gå in i en kyrka ihop med sin blivande brud? Är det inte mer läskigt att stå där framme och bli betraktad LÅNGT innan själva ceremonin börjar?

Jag kanske är helt knäpp men jag ser INGEN logik i det?

Svar på tråden Vem ska leda mig?!