• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Ore
    Tindragull skrev 2009-03-27 11:12:06 följande:
    En liten fråga:Om jag hade valt att gå med min mamma, hade det då varit ok? (denna frågan är då riktad till de som är motståndare till att man går med sin pappa)Jag menar hon är ju min förälder hon också och det hade väl lika väl kunnat vara hon som "lämnar över mig i tvångsgifte"... Eller?Har sett på ett par ställen i såna här trådar att folk hojtar om varför man inte går med sin mamma... Vore det mer rätt... Och vilken signal är ni ute efter då? Att det "är ok att mamma tvingar dig till nåt, men din pappa får inte göra det" eller vadå?Jag förstår verkligen inte...Men som sagt. Jag har svårt att se att man i vår kultur år 2009 kan se nåt fel i det här över huvud taget.
    Nej, att gå med sin mamma tycker inte jag är mer rätt, egentligen.

Men det är ett bra argument för att ifrågasätta... (Varning, nu kommer jag generalisera många trådars svar:) Många av dem som vill bli överlämnade vill ha just sin far till detta. Och det beror ofta på att de har ett så speciellt förhållande med sin pappa (tydligen mer speciellt än det med maken, pappa är deras stora stöd etc...) Ingen brud verkar ha ett väldigt speciellt förhållande med sin mamma. Och även om de har det, verkar inte det förhållandet vara tillräckligt viktigt för att de ska bli överlämnade av sin mamma? Varför? Rent rimligtvis borde det väl finna NÅGRA brudar som tycker att överlämning är jättefint och har ett bra förhållande med sin mamma? Men det är extremt låg frekvens av sådana.

Av det kan man ana att det är med "hollywood" är det som inspirerat. De brudar som har ett bra förhållande med sin pappa tänker redan som små att "när jag gifter mig ska pappa få lämna över mig". De som kanske inte har lika bra relation till sin pappa konstaterar att "nä, jag går allra helst fram med min blivande man". Ungefär här brukar många som gillar överlämning skrika högt, för de är minsann inte påverkade av amerikanska filmer...

För övrigt, som litet kuriosa... Om man fortfarande har hollywoodbröllop som man fick inpräntat i huvudet under 80- och 90-talen som sin förebild för hur bröllopet ska läggas upp... Varför kör man inte på den klänningsstilen också???
  • Tindragull

Men snälla nån...
    Det är väl en jäkla skillnad på att göra nåt frivilligt och att bli tvingad till det?

Nu är ju Sverige ett land där vi kvinnor har ett eget värde och bestämer över oss själva. Ska vi då behöva backa tillbaka och foga oss efter andras önskemål för att det funkar så i vissa andra länder...?
    Tycker jag verkligen inte...

Duchess skrev 2009-03-27 11:03:36 följande:
    ... så om det bara är 75% som ser det som något väldigt negativt är det okej? Jag har t ex pratat med muslimska kvinnor som inte förstår hur svenska kvinnor frivilligt underkastar sig en sed som för många av dem varit en grym verklighet i sina hemländer. Jag hade inget bra svar. "För att det är så fint för dem" räcker liksom inte....
  • Bambi76

En liten fråga bara..
    tycker du att par som vill att mannen ska stå vid altaret inte heller går in med samma vilkor i äktenskapet?

Duchess skrev 2009-03-27 11:14:01 följande:
    Jag kan svara. Om din man också hade blivit överlämnad av sin far eller mor så hade jag tyckt att ni åtminstone gick in i det hela på lika villkor. För varför är det bara du som ska överlämnas?
  • Tindragull

Här hade det inneburit att stort sett alla bröllopsgästerna skulle gå med mig.... Lite jobbigt tycker jag då...

Bambi76 skrev 2009-03-27 11:08:56 följande:
    Tänk att jag visste att den frågan skulle komma upp...Mina svärföräldrar vill inte ha den "uppmärksamheten" på sig genom att gå in tillsammans med oss och om jag skulle ha hela min familj med mig fram till altaret så skulle det vara ca 12 personer som skulle gå in med mig plus mina tärnor..Nu kommer jag att gå in med mina tärnor och fram till min blivande .. Och JA! jag vet att det finns rätt många här inne som tycker att det är fel.
  • Lady o Lufsen

Nu lämnar jag denna tråd för jag ska städa

Jag är ledig idag, min man jobbar så lotten på att städa inför helgen har fallit på mig av någon underlig anledning- eller har jag månne tagit på mig den frivilligt?

Hade jag och min man varit jämlika så hade vi sett till att under veckans lopp göra hälften var ju...men eftersom jag jobbar hela helgen så ska det ju vara fint när mannen i mitt liv kommer hem.
    Tvättmaskinen är laddad, skurhinken är framtagen och dammsugaren håller jag i medans jag skriver...simultanförmåga- jajjemänsan!

Ha en underbar helg allihop

• Duchess

Visst är det en skillnad, men sedens innebörd signalerar tvång för många av oss, inklusive de kvinnor jag pratade med.

Jag håller med dig om att jämställdheten kommit långt här i Sverige, men det är ingenting som vi fått gratis och som är för evigt. Av bland annat det skälet tycker jag inte att vi ska importera vigselseder som signalerar förtryck och underkastelse för en stor del av jordens befolkning.

Tindragull skrev 2009-03-27 11:19:46 följande:
    Men snälla nån... Det är väl en jäkla skillnad på att göra nåt frivilligt och att bli tvingad till det?Nu är ju Sverige ett land där vi kvinnor har ett eget värde och bestämer över oss själva. Ska vi då behöva backa tillbaka och foga oss efter andras önskemål för att det funkar så i vissa andra länder...? Tycker jag verkligen inte...
  • Bambi76

Håller helt med!
    Varför ska vi behöva ändra vår åsikt bara för att "motståndarna" inte tycker att det ska få utföras ???

Tindragull skrev 2009-03-27 11:19:46 följande:
    Men snälla nån... Det är väl en jäkla skillnad på att göra nåt frivilligt och att bli tvingad till det?Nu är ju Sverige ett land där vi kvinnor har ett eget värde och bestämer över oss själva. Ska vi då behöva backa tillbaka och foga oss efter andras önskemål för att det funkar så i vissa andra länder...? Tycker jag verkligen inte...
  • Lady o Lufsen

...(undrar vad jag skickar ut för signaler till våra döttrar nu )

• Bambi76

Hihi..ja..och jag undrar vad vår präst hade sagt om jag dundrar in med 14 pers fram till altaret HAHA

Tindragull skrev 2009-03-27 11:22:39 följande:
    Här hade det inneburit att stort sett alla bröllopsgästerna skulle gå med mig.... Lite jobbigt tycker jag då...
  • BelleA

"Så kom inte och snacka om att det är vi som skickar ut felaktiga signaler...
    Att det är fult & fel är en signal hon aldrig nånsin kommer få från oss..."

"Ett barn har ett oförstört sinne och jag har inte hört talas om en enda unge som tycker att det är fel att nån går in med sin pappa..."

Nä precis! Barn tar efter sina föräldrars värderingar!

Det finns många saker som anses fint och trevligt men som inte är bra för jämnställdheten. Tex, det är fint och trevligt att mamma städar och lagar mat, tar mest hand om barnen och sånt. Om barnen ser detta så LÄR de sig detta. Att kvinnor ska vara duktiga och vackra och ta hand om. Och männen ska vara stora och starka, ha bra jobb och tjäna mycket pengar. Man etablerar en syn på kvinnor och män som man själv kanske TYCKER är vacker därför att man själv är uppfostrad så, det går tillbaka i generationer. Men jag tycker faktiskt att vi kvinnor, tjejer, flickor och även män och pojkar måste se vad vi själva gör och säga till våra barn att en tjej inte måste vara rosa, hon måste inte behöva beskydd, en kille måste inte alltid vara stark och det är okej om mannen är hemma med barnen när mamma jobbar.

Jag vet att många kommer tycka att jag dragit detta för långt nu, men det är just för att det är alla "småsaker" som skapar klyftor mellan män och kvinnor. Och brudöverlämning är ingen småsak.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!