• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Lady o Lufsen
    Duchess skrev 2009-03-27 11:03:36 följande:
    ... så om det bara är 75% som ser det som något väldigt negativt är det okej? Jag har t ex pratat med muslimska kvinnor som inte förstår hur svenska kvinnor frivilligt underkastar sig en sed som för många av dem varit en grym verklighet i sina hemländer. Jag hade inget bra svar. "För att det är så fint för dem" räcker liksom inte....
    Fast tvårt om är det ju också så att vi svenkar, och andra med oss, har debatterat detta med slöja och annan heltäckande beklädnad för exempelvis muslimska kvinnor i många, många år där många av svaren har varit BLAND ANNAT just "att det är fint" så det ÄR ju olika....dessutom är det ju några muslimska kvinnor som anser att just den sortens beklädnad är kvinnoförtryckande.
  • Duchess

Hur många procent måste se den som en hemsk sed för att det ska vara tillräckligt? Och i vilka kretsar?

MulleNuh skrev 2009-03-27 11:05:03 följande:
    Fast jag tror inte det är så mycket som 75% som ser det på ett dåligt sätt..
  • Bambi76

Tänk att jag visste att den frågan skulle komma upp...
    Mina svärföräldrar vill inte ha den "uppmärksamheten" på sig genom att gå in tillsammans med oss och om jag skulle ha hela min familj med mig fram till altaret så skulle det vara ca
    12 personer som skulle gå in med mig plus mina tärnor..
    Nu kommer jag att gå in med mina tärnor och fram till min blivande .. Och JA! jag vet att det finns rätt många här inne som tycker att det är fel.

Tooticki skrev 2009-03-27 11:03:18 följande:
    Hur kommer det sig att din far får respresentera alla era fyra föräldrar samt syskon? Varför går ni inte båda in med hela familjerna?
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-03-27 11:01:36 följande:
    För min del är det en symbol av att två familjer förenas inte att pappa går fram till altaret med mig för att lämna över mig till min man som något han ska "ta hand" om för att jag inte skulle klara det själv.. (tyvärr kommer han inte att göra det men det är en annan historia)
    Här anser jag att:

-Två familjer förenas i och med att ni gifter er, och att ni går tillsammans fram för att gifta er är en tillräcklig symbolik för detta.

-Argumentet ovan stöds av det faktum att det bara är del av den ena partens familj (läs brudens pappa) som utöver brudparet är med i hela "familjeföreningssymboliken".

- Den enda symboliken jag kan urskilja från att brudens pappa måste vara delaktig i symbolik kring familjer som förenas är att kvinnor inte skulle få fatta sådana beslut som vilka familjer som ska förenas, hon får inte "sluta sådana avtal" utan att ha pappsen med... Och då är vi väl tillbaka på typ vikingatid eller något sånt, i jämställdhet?
  • Tindragull

En liten fråga:
    Om jag hade valt att gå med min mamma, hade det då varit ok? (denna frågan är då riktad till de som är motståndare till att man går med sin pappa)
    Jag menar hon är ju min förälder hon också och det hade väl lika väl kunnat vara hon som "lämnar över mig i tvångsgifte"... Eller?

Har sett på ett par ställen i såna här trådar att folk hojtar om varför man inte går med sin mamma... Vore det mer rätt... Och vilken signal är ni ute efter då? Att det "är ok att mamma tvingar dig till nåt, men din pappa får inte göra det" eller vadå?
    Jag förstår verkligen inte...

Men som sagt. Jag har svårt att se att man i vår kultur år 2009 kan se nåt fel i det här över huvud taget.

• Duchess

Ja, det finns olika syn på seden med slöja bland muslimska kvinnor. Men såvitt jag vet finns det en stor samstämmighet om synen på brudöverlämning.

Min poäng är att vi inte lever i ett vakum. Brudöverlämningen har en historia och symbolik som representerar att kvinnan är omyndig och underlägsen mannen. För många kvinnor i världen är det också en konkret verklighet än idag.

Jag tror inte att alla svenska tjejer som vill bli överlämnade av sin far är förtryckta. Däremot tror jag att många av dem inte har funderat över vad överlämningen egentligen symboliserar, alternativt väljer att blunda för historian och kontexten. Jag ser inga skäl att försöka arbeta hårt för att ändra innebörden i en solkig sed när den svenska vigselseden representerar den syn som de allra flesta av oss har på män och kvinnor.

Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 11:08:46 följande:

Fast tvårt om är det ju också så att vi svenkar, och andra med oss, har debatterat detta med slöja och annan heltäckande beklädnad för exempelvis muslimska kvinnor i många, många år där många av svaren har varit BLAND ANNAT just "att det är fint" så det ÄR ju olika....dessutom är det ju några muslimska kvinnor som anser att just den sortens beklädnad är kvinnoförtryckande.
  • Nibla

Hahah, jag gifte mig för drygt två år sedan och då hängde jag hur mycket som helst här på BT. Denna diskussionen om överlämning fanns givetvis då också och det är samma personer som skriver NU som för två år sedan. Hur orkar man, är min fråga!!

• Duchess

Jag kan svara. Om din man också hade blivit överlämnad av sin far eller mor så hade jag tyckt att ni åtminstone gick in i det hela på lika villkor. För varför är det bara du som ska överlämnas?

Tindragull skrev 2009-03-27 11:12:06 följande:
    En liten fråga:Om jag hade valt att gå med min mamma, hade det då varit ok? (denna frågan är då riktad till de som är motståndare till att man går med sin pappa)Jag menar hon är ju min förälder hon också och det hade väl lika väl kunnat vara hon som "lämnar över mig i tvångsgifte"... Eller?Har sett på ett par ställen i såna här trådar att folk hojtar om varför man inte går med sin mamma... Vore det mer rätt... Och vilken signal är ni ute efter då? Att det "är ok att mamma tvingar dig till nåt, men din pappa får inte göra det" eller vadå?Jag förstår verkligen inte...Men som sagt. Jag har svårt att se att man i vår kultur år 2009 kan se nåt fel i det här över huvud taget.
  • Bambi76

Och vi ser inte det på samma sätt..
    Våra familjer har redan förents ioch med att vi är tillsammans och bor ihop sen 2,5 år tillbaka men för oss skulle det vara en symbolisk handlig för att nu är våra familjer ett..
    För mig så skulle lika jag lika gärna gå fram med min mamma men hon kan inte göra det pga. att hon inte kan komma på bröllopet.

Ore skrev 2009-03-27 11:10:32 följande:
    Här anser jag att:-Två familjer förenas i och med att ni gifter er, och att ni går tillsammans fram för att gifta er är en tillräcklig symbolik för detta.-Argumentet ovan stöds av det faktum att det bara är del av den ena partens familj (läs brudens pappa) som utöver brudparet är med i hela "familjeföreningssymboliken".- Den enda symboliken jag kan urskilja från att brudens pappa måste vara delaktig i symbolik kring familjer som förenas är att kvinnor inte skulle få fatta sådana beslut som vilka familjer som ska förenas, hon får inte "sluta sådana avtal" utan att ha pappsen med... Och då är vi väl tillbaka på typ vikingatid eller något sånt, i jämställdhet?
  • Lady o Lufsen
    Duchess skrev 2009-03-27 11:12:49 följande:
    Ja, det finns olika syn på seden med slöja bland muslimska kvinnor. Men såvitt jag vet finns det en stor samstämmighet om synen på brudöverlämning. Min poäng är att vi inte lever i ett vakum. Brudöverlämningen har en historia och symbolik som representerar att kvinnan är omyndig och underlägsen mannen. För många kvinnor i världen är det också en konkret verklighet än idag. Jag tror inte att alla svenska tjejer som vill bli överlämnade av sin far är förtryckta. Däremot tror jag att många av dem inte har funderat över vad överlämningen egentligen symboliserar, alternativt väljer att blunda för historian och kontexten. Jag ser inga skäl att försöka arbeta hårt för att ändra innebörden i en solkig sed när den svenska vigselseden representerar den syn som de allra flesta av oss har på män och kvinnor. Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 11:08:46 följande:
    Jag har svårt att tro att brudöverlämningens vara eller icke vara skulle vara mer samstämmigt än exempelvis beklädnad i det avseendet jag nämnde ovan.
    Dessutom tror jag inte brudöverlämningen symboliserar förtryck i större utsträckning än vad den beklädnaden, som även den har en historia, gör.

Men som sagt- vi är alla olika...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!