• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Tindragull

Jag ska inte "överlämnas". Jag ska gå in tillsammans med min pappa.
    Så du menar på fullaste allvar att om min m2b först går in med en av sina föräldrar, så är det mer ok att jag går in med en av mina? *nu fattar jag inte alls*
    Lika villkor?
    Då borde det ju enligt ert tänk vara så att ingen av oss har haft nåt att bestämma om utan båda två blir "överlämnade" av våra föräldrar?
    Då har vi helt plötsligt ingen egen vilja nån av oss? Är det bättre?

Duchess skrev 2009-03-27 11:14:01 följande:
    Jag kan svara. Om din man också hade blivit överlämnad av sin far eller mor så hade jag tyckt att ni åtminstone gick in i det hela på lika villkor. För varför är det bara du som ska överlämnas?
  • Duchess

Tja, spontant så tycker jag att det signalerar att bruden vill ha mer uppmärksamhet som person än vad brudgummen vill. Jag tycker att det känns lite "prinsessdröm" att ha fokus på bruden och inte på hela brudparet, men jag ser inget jämställdhetsfel i det hela. Om brudgummen också tycker att det är OK att fokus hamnar mer på bruden än på brudparet så får det väl bli så.

Fast jag undrar ofta över varför det aldrig är brudgummen som går in själv medan bruden väntar vid altaret. Varför tror du att det alltid är just bruden som går in själv?

Bambi76 skrev 2009-03-27 11:20:48 följande:
    En liten fråga bara..tycker du att par som vill att mannen ska stå vid altaret inte heller går in med samma vilkor i äktenskapet?
  • Tindragull

Fyyyyyy på dig! Dina döttrar fattra såklart att du blir tvingad att sköta hushållet!!!

Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 11:26:12 följande:

...(undrar vad jag skickar ut för signaler till våra döttrar nu )
  • Bambi76

Ja, för en del signalerar det tvång men långt i från för alla!
    Men vi som inte för det då.. ska vi behöva ändra oss när ni inte tänkte göra det ?

Duchess skrev 2009-03-27 11:25:00 följande:
    Visst är det en skillnad, men sedens innebörd signalerar tvång för många av oss, inklusive de kvinnor jag pratade med. Jag håller med dig om att jämställdheten kommit långt här i Sverige, men det är ingenting som vi fått gratis och som är för evigt. Av bland annat det skälet tycker jag inte att vi ska importera vigselseder som signalerar förtryck och underkastelse för en stor del av jordens befolkning.
  • Duchess

Det är väl bättre om båda två överlämnas? Det signalerar ju iaf att det inbördes förhållandet mellan brudparet och deras föräldrar är på ungefär samma nivå.

Nej, du tycker inte att du överlämnas. För mig och alla andra som ser brudöverlämning i sin historiska och samtida kontext är det solklart att du överlämnas. Det är inget fel med det, om det är just den verkligheten man vill gestalta genom att byta ut den svenska vigselseden mot en utländsk.

Tindragull skrev 2009-03-27 11:27:35 följande:
    Jag ska inte "överlämnas". Jag ska gå in tillsammans med min pappa.Så du menar på fullaste allvar att om min m2b först går in med en av sina föräldrar, så är det mer ok att jag går in med en av mina? *nu fattar jag inte alls*Lika villkor? Då borde det ju enligt ert tänk vara så att ingen av oss har haft nåt att bestämma om utan båda två blir "överlämnade" av våra föräldrar?Då har vi helt plötsligt ingen egen vilja nån av oss? Är det bättre?
  • Bambi76

*skrattar* ;)

Tindragull skrev 2009-03-27 11:29:01 följande:
    Fyyyyyy på dig! Dina döttrar fattra såklart att du blir tvingad att sköta hushållet!!! Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 11:26:12 följande:
  • Tindragull

Kan bara svara för mig själv.
    Jag har ett ungefär likvärdigt förhållande till både mamma & pappa, men jag tycker det ser trevligare ut om jag går in med en karl än med en annan kvinna.
    Enkelt förklarat.
    Jag kan inte säga att jag inte är påverkad av amerikanska filmer. Jag kan inte säga motsatsen heller. Man har sett såna bröllop på film sen man var liten och det kanske har påverkat till viss del, det vet jag inte.

Angående klänningsstilen...tja även i amerikansak filmer har ju klänningarna förändrats en del sedan 80- och 90-talen...

Ore skrev 2009-03-27 11:19:24 följande:
    Nej, att gå med sin mamma tycker inte jag är mer rätt, egentligen. Men det är ett bra argument för att ifrågasätta... (Varning, nu kommer jag generalisera många trådars svar:) Många av dem som vill bli överlämnade vill ha just sin far till detta. Och det beror ofta på att de har ett så speciellt förhållande med sin pappa (tydligen mer speciellt än det med maken, pappa är deras stora stöd etc...) Ingen brud verkar ha ett väldigt speciellt förhållande med sin mamma. Och även om de har det, verkar inte det förhållandet vara tillräckligt viktigt för att de ska bli överlämnade av sin mamma? Varför? Rent rimligtvis borde det väl finna NÅGRA brudar som tycker att överlämning är jättefint och har ett bra förhållande med sin mamma? Men det är extremt låg frekvens av sådana. Av det kan man ana att det är med "hollywood" är det som inspirerat. De brudar som har ett bra förhållande med sin pappa tänker redan som små att "när jag gifter mig ska pappa få lämna över mig". De som kanske inte har lika bra relation till sin pappa konstaterar att "nä, jag går allra helst fram med min blivande man". Ungefär här brukar många som gillar överlämning skrika högt, för de är minsann inte påverkade av amerikanska filmer... För övrigt, som litet kuriosa... Om man fortfarande har hollywoodbröllop som man fick inpräntat i huvudet under 80- och 90-talen som sin förebild för hur bröllopet ska läggas upp... Varför kör man inte på den klänningsstilen också???
  • Duchess

För mig personligen har frågan två dimensioner: den religiösa och den politiska.

Den religiösa dimensionen handlar om att allt som sker i en gudstjänst har en betydelse. All liturgi har en lång historia, och den svenska gudstjänstens seder har inte kommit till av en slump. Jag är stolt över att Svenska Kyrkan så tidigt bestämde att den svenskkyrkliga vigselseden skulle avspegla mannens och kvinnans lika värde och fria val. Den religiösa dimensionen försvinner ju om den kyrkliga vigseln försvinner. Jag tillhör de som hoppas att kyrkomötet nu i höst väljer att avskaffa vigselrätten. Då blir alla vigslar borgerliga, och så är den delen av problemet löst.

Den politiska dimensionen handlar om det jag skrivit tidigare: att brudöverlämning, liksom många andra seder och symboler, inte existerar i ett vakum. Det finns en historisk och internationell kontext. Den biten av frågan kommer att leva kvar även om kyrkans vigselrätt försvinner. Men vid en borgerlig vigsel har ju brudparet mycket större möjligheter att fritt utforma vigseln, så där inser jag att det blir svårare att styra bort brudöverlämningen.

Bambi76 skrev 2009-03-27 11:30:34 följande:
    Ja, för en del signalerar det tvång men långt i från för alla!Men vi som inte för det då.. ska vi behöva ändra oss när ni inte tänkte göra det ?
  • Tindragull

Men grejen är ju att de värderingar vi har inte alls ligger på "nu lämnas jag ofriviligt över av min pappa"-nivå!
    Mina barn är på det fulla klara med att det inte är nån av mamma eller pappa som bestämmer mer, gör mer eller är värd mer än den andra...
    Vi är jämställda överallt och därför skulle de aldrig se en "överlämning" som nåt ojämställt.
    De barn som gör det...då undrar jag hur det är ställt hemma alltså...?

Min dotter har sedan hon föddes alltid klätts i kläder. Inte "flickkläder", inte "pojkkläder"...utan kläder. Trots det älskar hon prinsessor och rosa. Och vet du vad? Det gör min son också!

När barnen är sjuka är det till 989% min sambo som stannar hemma. Inte för att vi vill vara jämlika, utan för att han har ett fast jobb och jag är timanställd. Är jag hemma för mycket blir det inte mer jobb till mig.

Mina barn får lära sig att det spelar ingen roll vem som gör vad, bara nån gör det!

Och jo...brudöverlämning anser jag är en småsak i jämförelse med allt det vardagliga i livet. Det görs EN gång. Allt annat i vardagen görs ju alltid...

BelleA skrev 2009-03-27 11:27:31 följande:
    Nä precis! Barn tar efter sina föräldrars värderingar!Det finns många saker som anses fint och trevligt men som inte är bra för jämnställdheten. Tex, det är fint och trevligt att mamma städar och lagar mat, tar mest hand om barnen och sånt. Om barnen ser detta så LÄR de sig detta. Att kvinnor ska vara duktiga och vackra och ta hand om. Och männen ska vara stora och starka, ha bra jobb och tjäna mycket pengar. Man etablerar en syn på kvinnor och män som man själv kanske TYCKER är vacker därför att man själv är uppfostrad så, det går tillbaka i generationer. Men jag tycker faktiskt att vi kvinnor, tjejer, flickor och även män och pojkar måste se vad vi själva gör och säga till våra barn att en tjej inte måste vara rosa, hon måste inte behöva beskydd, en kille måste inte alltid vara stark och det är okej om mannen är hemma med barnen när mamma jobbar.Jag vet att många kommer tycka att jag dragit detta för långt nu, men det är just för att det är alla "småsaker" som skapar klyftor mellan män och kvinnor. Och brudöverlämning är ingen småsak.
  • Duchess

Så eftersom det bara görs en gång är det OK med lite ojämställdhet på bröllopsdagen?

Varför lämnas inte din man över av sin mor/far om ni är så jämställda? Återigen: jag har aldrig någonsin hört talas om att män behöver överlämnas av en förälder. Den dag det (Gud förbjude) blir lika vanligt som att kvinnan överlämnas så tycker jag iaf att det börjar kännas hyggligt rättvist...

Tindragull skrev 2009-03-27 11:43:00 följande:
    Och jo...brudöverlämning anser jag är en småsak i jämförelse med allt det vardagliga i livet. Det görs EN gång. Allt annat i vardagen görs ju alltid...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!