Men grejen är ju att de värderingar vi har inte alls ligger på "nu lämnas jag ofriviligt över av min pappa"-nivå!
Mina barn är på det fulla klara med att det inte är nån av mamma eller pappa som bestämmer mer, gör mer eller är värd mer än den andra...
Vi är jämställda överallt och därför skulle de aldrig se en "överlämning" som nåt ojämställt.
De barn som gör det...då undrar jag hur det är ställt hemma alltså...?
Min dotter har sedan hon föddes alltid klätts i kläder. Inte "flickkläder", inte "pojkkläder"...utan kläder. Trots det älskar hon prinsessor och rosa. Och vet du vad? Det gör min son också!
När barnen är sjuka är det till 989% min sambo som stannar hemma. Inte för att vi vill vara jämlika, utan för att han har ett fast jobb och jag är timanställd. Är jag hemma för mycket blir det inte mer jobb till mig.
Mina barn får lära sig att det spelar ingen roll vem som gör vad, bara nån gör det!
Och jo...brudöverlämning anser jag är en småsak i jämförelse med allt det vardagliga i livet. Det görs EN gång. Allt annat i vardagen görs ju alltid...
BelleA skrev 2009-03-27 11:27:31 följande:
Nä precis! Barn tar efter sina föräldrars värderingar!Det finns många saker som anses fint och trevligt men som inte är bra för jämnställdheten. Tex, det är fint och trevligt att mamma städar och lagar mat, tar mest hand om barnen och sånt. Om barnen ser detta så LÄR de sig detta. Att kvinnor ska vara duktiga och vackra och ta hand om. Och männen ska vara stora och starka, ha bra jobb och tjäna mycket pengar. Man etablerar en syn på kvinnor och män som man själv kanske TYCKER är vacker därför att man själv är uppfostrad så, det går tillbaka i generationer. Men jag tycker faktiskt att vi kvinnor, tjejer, flickor och även män och pojkar måste se vad vi själva gör och säga till våra barn att en tjej inte måste vara rosa, hon måste inte behöva beskydd, en kille måste inte alltid vara stark och det är okej om mannen är hemma med barnen när mamma jobbar.Jag vet att många kommer tycka att jag dragit detta för långt nu, men det är just för att det är alla "småsaker" som skapar klyftor mellan män och kvinnor. Och brudöverlämning är ingen småsak.