• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • passionsblomman

Jag kan inte hjälpa att varje gång jag ser trådtiteln lysa blå i listan och läser den poppar svaret upp: -"ingen, vet du inte vart du ska?"

jag har så otrolligt svårt -som mamma till en egen son- varför rn vuxen kvinna vill bli ledd av sin son och varför mannen frågar sonen om det är ok med giftermål. Det känns som om sonen hade ngt slags förmyndarskap och jag har aldrig hört talas om den är varianten i sverige på 2000-talet, så jag är ärligt nyfiken tankebanorna och traditionerna i ts familj som leder till den här frågeställningen.

var är TS?

• Tindragull

Låter mer som det sätt jag ser på det också.

Scalibregma skrev 2009-03-27 21:20:55 följande:
    Även om jag inte ser den symboliken att pappan överlämnar ägandeskapen till nya mannen, så är det egentligen lite rart att det SKULLE kunna symbolera "här är min dotter som jag älskar av hela mitt hjärta, och jag litar på att du kommer att älska henne lika mycket som jag har gjort". Det är ju ett sätt att se det, vilket jag inte tänkt på innan. Nu känns det ÄNNU bättre med att pappa ska följa mig in mot mitt nya liv som fru.
  • JustMeAndMyLove

Jag undrar också vart TS tog vägen, men förstår om hon blev ivägskrämd av den hetska stämmningen som blev ett tag här inne :p

Och jag vet nog så bra så vart jag ska gå men mamma ska med ändå! så det så ;)

Och föresten skulle inte ni komma med rosa pompomps och hurra på mitt bröllop? Kanske NI kan leda fram mig för jag kommer säkert svimma av nervositet!

passionsblomman skrev 2009-03-27 22:54:18 följande:
    Jag kan inte hjälpa att varje gång jag ser trådtiteln lysa blå i listan och läser den poppar svaret upp: -"ingen, vet du inte vart du ska?"jag har så otrolligt svårt -som mamma till en egen son- varför rn vuxen kvinna vill bli ledd av sin son och varför mannen frågar sonen om det är ok med giftermål. Det känns som om sonen hade ngt slags förmyndarskap och jag har aldrig hört talas om den är varianten i sverige på 2000-talet, så jag är ärligt nyfiken tankebanorna och traditionerna i ts familj som leder till den här frågeställningen.var är TS?
  • passionsblomman

Jovisst för tusan!*vart la jag den där pompomen nu då....letar*
    Joho, jag kan daska liv i dig igen ifall du tuppar av.

(jag tror nog alla vet vart de ska, jag bara sa vad som kommeer upp i min skalle när jag läser just meningen"vem ska leda mig?"

det låter så vilset och hjälplöst där i trådlistan...

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 23:04:11 följande:
    Jag undrar också vart TS tog vägen, men förstår om hon blev ivägskrämd av den hetska stämmningen som blev ett tag här inne :pOch jag vet nog så bra så vart jag ska gå men mamma ska med ändå! så det så ;)Och föresten skulle inte ni komma med rosa pompomps och hurra på mitt bröllop? Kanske NI kan leda fram mig för jag kommer säkert svimma av nervositet!
  • JustMeAndMyLove

Haha du menade så! Trodde du va lite vittsig :P Att om man behöver någon som leder än kan man inte veta vart man ska, hehe

passionsblomman skrev 2009-03-27 23:07:27 följande:
    Jovisst för tusan!*vart la jag den där pompomen nu då....letar*Joho, jag kan daska liv i dig igen ifall du tuppar av. (jag tror nog alla vet vart de ska, jag bara sa vad som kommeer upp i min skalle när jag läser just meningen"vem ska leda mig?"det låter så vilset och hjälplöst där i trådlistan...
  • passionsblomman

Ja själva den frågan som tråden startar med låter ju lätt som att man inte vet riktigt vart man ska och hur man ska ta sig dit , det känns så främmande från en vuxen kvinna... jag menar inte att raljera, men kan inte hjälpa att jag undrar varifrån behovet eller önskan kommer.

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-27 23:24:34 följande:
    Haha du menade så! Trodde du va lite vittsig :P Att om man behöver någon som leder än kan man inte veta vart man ska, hehe
  • På rosa moln
    Bambi76 skrev 2009-03-24 11:55:46 följande:
    OM någon motförmodan skulle tycka att det är "fel" att min m2b stog där och väntade på mig så hoppas jag innerligt att den personen är tyst om det och håller det för sig själv men som sagt var så VET jag att ingen av våra gäster kommer att tycka det.
    Du känner alla era gäster så oerhört väl så att du med säkerhet kan veta det alltså?
  • Bambi76

Japp, jag känner alla mina gäster så oerhört väl att jag med 100% säkerhet kan veta det.
    På rosa moln skrev 2009-03-27 23:44:17 följande:

Du känner alla era gäster så oerhört väl så att du med säkerhet kan veta det alltså?
  • J D

Ore skrev 2009-03-24 16:51:39 följande:
    Givetvis är det jättebra att kvinnan är mer självständig. Men det är ju inte hemskt att inte jobba, det hemska låg ju i att man inte fick jobba om man ville. Många vill ju ff vara "hemmafruar", eller för all del "hemmamän". Helt ok, för mig... På samma sätt får folk gärna vara oskulder om de vill, inget hemskt i det. Så länge de som vill ha sex får ha det, utan att behöva stenas eller vara utskämda för den sakens skull. Men jobb i sig har alltid varit bra, även om det varit förunnat männen tidigare. Och sex innan äktenskapet har också varit något som varit ok för män, inte kvinnor. Så här har kvinnor krävt lika villkor. Var finns de lika villkoren i brudöverlämning? Det ÄR en ojämlik grej, som möjligtvis skulle kunna bli jämlik om BÅDA i brudparet överlämnades av BÅDA föräldrarna. Så länge det inte är brudgummarna som börjar manifestera för sin rätt till överlämning, kommer jag alltså inte stödja det...

Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men ang. att reclaima innebörden av brudöverlämning så tycker jag att det vore lämpligt att börja med att båda i paret överlämnades. Om du är för brudöverlämning bör du alltså överväga att din man överlämnas eftersom det kan neutralisera handlingen på ett helt annat sätt än om du bara bestämmer dig för átt brudöverlämning nu är modernt och inte innebär den symbolik som den har av tradition.

Reclaimande feminism är mkt intressant men den kräver ett stort mått av kommunikativ aktivism för att överhuvudtaget fungera. Man kan inte ändra symbolik genom subtil tankeöverföring.

• Ore

J D skrev 2009-03-30 16:50:31 följande:

Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men ang. att reclaima innebörden av brudöverlämning så tycker jag att det vore lämpligt att börja med att båda i paret överlämnades. Om du är för brudöverlämning bör du alltså överväga att din man överlämnas eftersom det kan neutralisera handlingen på ett helt annat sätt än om du bara bestämmer dig för átt brudöverlämning nu är modernt och inte innebär den symbolik som den har av tradition.
    Reclaimande feminism är mkt intressant men den kräver ett stort mått av kommunikativ aktivism för att överhuvudtaget fungera. Man kan inte ändra symbolik genom subtil tankeöverföring.
    Oj, var det riktat som en kommentar till mig, eller???

Eller var det bara en "utveckling" av vad jag skrivit? För jag har skrivit många inlägg i den här tråden. Jag är för övrigt redan gift, och vi gick tillsammans uppför altargången, eftersom det är det alternativet jag tycker är absolut trevligast, alla kategorier
Svar på tråden Vem ska leda mig?!