• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • LB5

"Hej alla kvinnor runt om i världen, och ni som växte upp i Sverige för många generationer sedan som lagligt sett är/var underordnad mannen: som ogift fadern, som gift maken. Vi har valt att ändra innebörd på giftemål idag då vi inte behöver gifta oss för att kunna leva ett värdigt liv och försörja oss. Vi har valt att låta giftemålet vara en symbol för kärleken och valt att spendera ett litet lands totala budget på att fira detta. Men eftersom vi kan allt om moral och etik, samt även förmågan att läsa andras tankar så har vi insett att en liten del av detta firande skulle kunna symbolisera kvinnoförtryck, och det vore ju fruktansvärt! Därför går vi in på ett internetforum (där vi också kan diskutera priset på små askar att ge till gästerna med choklad i för att fira kärleken) och predikar för våra medsystrar hur omoraliskt det är att låta föräldern/barnet leda en upp altargången."

Imma skrev 2009-03-30 17:08:09 följande:
    "Hej alla ni kvinnor som blir bortgifta mot er vilja runt om i världen. Den handling som visar att ni blir överlämnade från en förmyndare till en annan har vi i Sverige valt att byta innebörd på. Här betyder den att pappan älskar sin dotter av hela sitt hjärta och vill visa det under vigseln just. Vi är medvetna om att det betyder något helt annat hos er, men vi hoppas att ni inte tar illa upp."Hur kan man välja att byta innebörd på en handling som fortfarande i allra högsta grad existerar runt om i världen?
  • Morr

okej, urspårning och förlöjligande av varandras åsikter.

Tråden borde stängas eftersom TS inte längre är aktiv och man då kan betrakta att hon fått sitt svar. Frågan om brudöverlämningens vara eller icke vara går att diskutera till världs ände och finns ingen anledning att göra sig rolig över den ena eller andras syn på saker. Jag tror att det framgått rätt klart och tydligt vem som tycker vad och varför.

Den enda du kan ändra är dej själv och därför är frågan om ämnet en never ending story.

Sen att TS valt att inte besvara vissa frågor är en annan sak. Har själv en del frågor men det kommer jag nog alltid att ha!

• Imma

Vem är det som predikar? Jag som trodde att vi diskuterade. Där ser man...

LB5 skrev 2009-03-30 18:32:32 följande:
    Därför går vi in på ett internetforum (där vi också kan diskutera priset på små askar att ge till gästerna med choklad i för att fira kärleken) och predikar för våra medsystrar hur omoraliskt det är att låta föräldern/barnet leda en upp altargången."
  • Sebastiána

Kanske är det såhär: Många som är för brudöverlämning tycker att det är så gulligt att de inte förstår att andra kan ha en annan syn på det. När de märker det tycker de ofta att de blir påhoppade.

• Morr

Sebastiana: Gissningsvis är det så!

Och min undran är även: om man nu är så stark i sin åsikt om detta, måste man då skriva på ett forum och fråga vad andra tycker? Exempelvis TS. Om hon nu visste att det här var rätt för henne, varför behövde hon ens fråga? Och såklart är det riktat till alla som frågar om brudöverlämning!

Om man nu redan vet vart man står ifrågan ser jag det som totalt meningslöst att dra igång (ytterligare) en tråd i ämnet.

Det är ju inte så att jag frågar:
    Vad tycker ni? Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint.

vem vet, kanske dyker det upp en ny tråd här snart??

• Scalibregma

Sebastiana: det kan även vara så att många tycker ätt "brudöverlämning " är hemskt och inte kan förstå varöfr andra inte ser det på samma sätt..

• Aleta

Fast om du läser i Immas inlägg, nr 397, så tar hon upp strukturen i samhället som gör att kvinnor stannar hemma längre än män.

Det är denna struktur som kan bli ännu bättre så att det inte anses som töntigt på mannens arbetsplats att vara hemma med barnen t ex.

Vi har en bättre och jämlikare struktur än i många andra länder, men vi är inte helt jämlika ännu. Det är just sådana saker som att visa upp brudöverlämning som jag m fl tycker underminerar det som redan har uppnåtts och gör att vi riskerar att gå bakåt.

Det är faktiskt så att i en del kretsar så tar bara mannen ut föräldraledighet på sommaren eller under fotbolls-VM.

Jag har hört att det finns undersökningar som visar att högavlönade män stannar hemma MER än de med låga löner. Med andra ord är det ett attitydproblem. Att i detta spela upp scener där kvinnan lämnas över från en man till en annan tror jag inte på något sätt kan förbättra attityderna oavsett hur jämställd man upplever sig vara. Nästa generation som växer upp och ser detta kommer undermedvetet att lägga i hop ett och ett och få det till två även om somliga vill att det ska bli tre.

Scalibregma skrev 2009-03-30 18:06:12 följande:
    Men jag menar inte att vi har det bättre än dem eller att de avundas oss för att vi har det bra. Det jag syftade på att vi väljer att stanna hemma, medan de är tvingade. Men för oss innebär det inte att vi är förtryckta utan att vi har egen vilja och har valt att vara hemma. Till skillnad från dem.. Men VI ser det inte som något negativt, medan det säkert är negativt för dem att vara hemma. Dvs att stanna hemma med barn innebär inte samma sak för oss som för dem. Samma med att följas/ledas fram av någon annan än sin blivande. Vi vet att vi inte är tvingade, och ser det därmed inte som något negativt, medan de kanske är tvingade och tycker att det är negativt.
  • J D

Scalibregma skrev 2009-03-30 17:29:44 följande:
    Om man tittar på antalet timma som kvinnor tar ut jämfört med antalet timmar männen tar ut så ser man en väldig skillnad. Och det är väldigt många kvinnor som inte vill att mannen ska ta ut något för att de själva vill vara hemma med barnen. Dvs. att vi stannar hemma med barnen betyder inte att vi är förtryckta och inte själva kan välja. Men att kvinnor i andra länder stannar hemma med barnen för att de måste. Vad jag menar med detta är att vår innebörd av att stanna hemma inte betyder samma negativa sak som det gör för de kvinnor som tvingas stanna hemma. Även om det är samma handling. Så varför kan inte vi kvinnor i Sverige VÄLJA att ledas fram av någon för att det betyder annat för oss än för kvinnor som lever i ett förtryckande samhälle?

Nu är ju dock det här ett till jämställdhetsproblem som inte existerar på grund av självständiga kvinnors beslut utan på grund av strukturell ojämställdhet i samhället men bra att du tar upp det. Inget har nämligen reclaimats i den ojämställdheten, den största skillnaden är att det subventioneras av staten och att kvinnor reellt sett skulle kunna välja annorluna men att så inte sker.

Ovanstående baserar jag på det som lärs ut inom familjerätten på juristlinjen så det är nog inget hittepå..

Ett bra exempel på att reclaima är när man vänder på en existerande innebörd av något för att ge den en helt ny innebörd. Det fina i att vara hemma med sina barn kan exempelvis tydligt reclaimas genom att båda parter är hemma varsin tidsperiod med barnet eftersom man då tar avstånd från de strukturer som tidigare tvingat kvinnor att vara hemma med barnen.

• J D

Aleta skrev 2009-03-30 19:46:08 följande:
    Jag har hört att det finns undersökningar som visar att högavlönade män stannar hemma MER än de med låga löner. Med andra ord är det ett attitydproblem.

De undersökningar som finns visar framförallt ett högre uttag av föräldraledighet bland männen ju högre utbildning de har vilket jag tycker är än mer intressant!

• Aleta

Det var egentligen det jag menade, men var för feg för att skriva...
    J D skrev 2009-03-30 20:10:07 följande:

De undersökningar som finns visar framförallt ett högre uttag av föräldraledighet bland männen ju högre utbildning de har vilket jag tycker är än mer intressant!
Svar på tråden Vem ska leda mig?!