• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • didis

Hela vitsen med symboliken runt brudöverlömning faller väl samman om det inte är din (symboliske) förmyndare som överlämnar dig?

När sonen gifter sig kan du dock överlämna honom i din roll som åtminstone tidigare förmyndare.

• Pidis

Låter som en toppen idé
    Vad fint att låta din son överlämna dig.
    Go fore it

• Bambi76

Håller med Pidis att det är en toppen ide med att din son lämnar över dig!

• shakynose
    didis skrev 2009-03-24 07:49:33 följande:
    Hela vitsen med symboliken runt brudöverlömning faller väl samman om det inte är din (symboliske) förmyndare som överlämnar dig? När sonen gifter sig kan du dock överlämna honom i din roll som åtminstone tidigare förmyndare.
    Ponera att det inte är den symboliken som eftersöks!
  • didis

Vad eftersöks då?

Att även andra än brudparet skall få sin stund i rampljuset?

Om man vill visa sina barn (sin son i det här fallet)att de betyder något så finns det 1000 sätt att göra det på utan att för den sakens skull bli överlämnad av honom. Tex kan han ingå i brudföljet på brudens eller brudgummens sida.

Eller är det bara en princip - jag SKALL blir överlämnad av någon men det spelar inte så stor roll vem, bara jag inte går in med min älskade?

shakynose skrev 2009-03-24 08:00:30 följande:
    Ponera att det inte är den symboliken som eftersöks!
  • Hemlig2009

Jag håller med didis. Till fullo!

• shakynose

Eftersom vi intagit en ödmjuk position och istället för att utgå ifrån att vi vet allt om allt ställt en fråga, så kommer vi med all största sannolikhet att få ett ärligt och sanningsenligt svar.

• Linadesign

Det där med brudöverlämning är så individuellt hur man känner kring. Jag tycker man ska göra helt vad man själv känner.

För mig skulle det kännas otroligt fjantigt att bli överlämnad av min pappa eller någon annan. Det skulle kännas som att jag lämnas från en ägare till en annan. Jag har ju själv valt min blivande make och vi har varit ihop i flera år, så därför skulle det kännas jättekonstigt att bli överlämnad. Men som sagt, det är så jag känner, och jag vet att många känner helt annorlunda.

Så kör på din magkänsla. Men hör med din son innan så att du är säker på att han är med på det om det blir aktuellt.

• Imma

Hej möklintsbröllop!

Du skulle kunna börja med att fundera över varför du inte vill gå in i kyrkan tillsammans med din fästman. Den traditionella symboliken i överlämnandet är ju att kvinnan går från en förmyndare till en annan. Detta lämnar en rätt sur eftersmak hos många när man tänker på att tvångsgifte faktiskt existerar i många delar av världen. Inom svenska kyrkan (om ni gifter er där) är detta inte en symbolik som man stödjer och därför kan det vara svårt att hitta en präst som går med på det.

Om du ändå väljer att du vill bli överlämnad av någon kan du ju ta diskussionen med er vigselpräst/-förrättare och höra vad han/hon säger.

Om jag får komma med en personlig åsikt ,så tänker jag att om du redan varit gift en gång och att du den gången blev överlämnad av din far, vore symboliken härlig att du och din fästman gick in tillsammans den här gången. Att på alla sätt möjligt visa att det här är ett beslut som ni fattat tillsammans och ni går in i äktenskapet som två jämlikar.

Jag har hört att sekunderna innan man kliver ner längs gången i kyrkan, när klockorna ringer in och endast man själv och ens blivande man står tillsammans ute på kyrktrappan är den bästa stunden. Den vill jag inte missa för allt i världen.

Lycka till med ditt beslut!

• asajo

Om du varit gift tidigare vore väl det mest korrekta om din förre man ledde dig in?

Svar på tråden Vem ska leda mig?!