• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Bambi76

När vi bestämde att vi skulle gifta oss så pratade vi om hur vi ville ha det i kyrkan och både jag och min m2b önskade att att min pappa kunde vara med och att jag skulle gå in med honom men nu när det inte går så beslutade vi tillsammans att han går in först och sen kommer jag in med tärnorna.
    Så i mitt fall blir det väl så att mina tärnor ger bort sin bästa vän till den mannen hon älskar och vill leva med.

Imma skrev 2009-03-24 13:27:36 följande:
    Varför har ni valt bort att gå in tillsammans?
  • Ore

Jag är inne på samma linje som feministbrud. Jag tror att varje persons handling, i vilken fråga det än är, bidrar...

Annars skulle jag inte sopsortera, skänka pengar till välgörenhet, ha ett fadderbarn m.m.

Och jag tror alltså att om fler tjejer säger ifrån vid ojämställdhet, vare sig det är symbolik eller annat, så bidrar det till att jämställdheten ökar. Och detta gäller åt båda håll. Man bör både kräva att han hjälper till med hushållsarbetet, och själv hjälpa till med att byta motorolja på bilen!

På samma sätt som jag tror att man som enskild person kan bidra till att minska mobbing, segregation och en massa andra grejer...

• feministbrud

Det är fortfarande en symbol för att du msåte, även om jag förstår att just du inte tvingas.

Nej, vi har inte samma rädsla för framtiden, men nu förstår du hur jag resonerar hoppas jag! Dessutom tycker jag att det är en väsentlig skillnad på att bli överlämnad och gå in själv.

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:32:43 följande:
    Jag måste inte överlämnas .. det är något som jag själv valt!Jag tror inte att denna symbolhandlingen kan leda till ett bakslag..men det är vad jag tror och vi tycker inte lika du och jag :)Som jag sa tidigare så kommer min man och jag ha ett (fortsatt)jämnlik förhållande.
  • Vid havet

För att svara TS så tycker jag att hennes son absolut kan överlämna henne.

Jag blir varje gång förvånad över denna diskussion som uppstår varje gång någon vågar andas ordet överlämning här.

Min bror hade det på sitt bröllop, två av mina väninna hade det och jag hade det när jag gifte mig (inte nu alltså, har varit gift en gång tidigare). Inte en endaste gång tänkte jag på att det skulle vara en icke-feministisk handling. Och alla gånger var det kyrkliga vigslar. För oss alla var det bara en romantisk handling, inte där bruden lämnades över som en handelsvara utan mer att hon kom med sin familj och han stod med sin (fast bror) framme vid altaret. Tror många tänker så...

Nu ska vi inte ha det så, men jag ska ändå inte gå in med min sambo utan jag ska komma sist av alla, i båt med min dotter och på bryggan står min m2b med sin son och väntar!

• Ore

Vid havet skrev 2009-03-24 13:40:42 följande:

För oss alla var det bara en romantisk handling, inte där bruden lämnades över som en handelsvara utan mer att hon kom med sin familj och han stod med sin (fast bror) framme vid altaret. Tror många tänker så...
    Fast varför är då inte hela familjerna med? varför bara vissa "utvalda delar" av familjen?
  • Bambi76

Ja.. det är det ..
    Kan har varit lite otydlig :D
    Jag önksar att jag kunde gå in med min pappa men har nu för mig och min m2b tagit det näst bästa alternativet för oss.
    Jag tycker att alla måste få göra som dom vill

feministbrud skrev 2009-03-24 13:39:14 följande:
    Det är fortfarande en symbol för att du msåte, även om jag förstår att just du inte tvingas. Nej, vi har inte samma rädsla för framtiden, men nu förstår du hur jag resonerar hoppas jag! Dessutom tycker jag att det är en väsentlig skillnad på att bli överlämnad och gå in själv.
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-03-24 13:45:18 följande:
    Ja.. det är det ..Kan har varit lite otydlig :DJag önksar att jag kunde gå in med min pappa men har nu för mig och min m2b tagit det näst bästa alternativet för oss.Jag tycker att alla måste få göra som dom vill
    Alla får göra som de vill, såvida kyrkan går med på det om man gifter sig där.

Men samma åsikter som framförs här KAN delas av några av gästerna. Kan ju vara bra att veta det...
  • Bambi76

Självklart kan det vara så men jag tror ändå att flertalet inte tycker så.

Ore skrev 2009-03-24 13:50:09 följande:
    Alla får göra som de vill, såvida kyrkan går med på det om man gifter sig där. Men samma åsikter som framförs här KAN delas av några av gästerna. Kan ju vara bra att veta det...
  • Vid havet

Bra fråga! Får nog skylla på hollywood och (bla de danska)kungabröllopen...

Ore skrev 2009-03-24 13:44:38 följande:
    Vid havet skrev 2009-03-24 13:40:42 följande:
    Fast varför är då inte hela familjerna med? varför bara vissa "utvalda delar" av familjen?
  • Linadesign
    Bambi76 skrev 2009-03-24 13:35:52 följande:
    När vi bestämde att vi skulle gifta oss så pratade vi om hur vi ville ha det i kyrkan och både jag och min m2b önskade att att min pappa kunde vara med och att jag skulle gå in med honom men nu när det inte går så beslutade vi tillsammans att han går in först och sen kommer jag in med tärnorna.Så i mitt fall blir det väl så att mina tärnor ger bort sin bästa vän till den mannen hon älskar och vill leva med.
    Om det nu inte finns någon symbolik i det för er, skulle ni kunna tänka er tvärtom, att du står vid altaret och väntar när din make går längs gången?

Jag håller för övrigt med Feministbruden om att det är stor skillnad på att bli överlämnad mot att gå själv.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!