• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Bambi76

Jag håller med :)

Luucie skrev 2009-03-24 14:13:36 följande:
    Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...
  • Vid havet
    Haha. Klart man är influerad av både det ena och det andra. Var kommer annars gåvor till gäster och stora enstensringar ifrån? Inte är det nån svensk tradition inte...

Idag skulle jag inte välja att göra så, av många skäl. Vårt bröllop är väldigt mkt vi och inte alls så traditionellt eller påverkat av trender & måsten som det var när jag gifte mig första gången. Våra föräldrar är inte alls speciellt involverade tex. Det är vi som bjuder in och vi som betalar allt mm
    Ore skrev 2009-03-24 14:05:19 följande:
    Vid havet skrev 2009-03-24 13:53:25 följande:
    hahaha, många blivande brudar brukar annars bli vansinniga om man ens antyder att deras beslut skulle ha något med amerikanska filmer att göra... Skönt att någon faktiskt kan erkänna att det spelar stor roll för den bild man har av sitt eget bröllop!Jag har väl också någon gång, i yngre år, åååh:at åt vackra hollywoodbröllop. Men samtidigt tycker jag ju att den svenska traditionen, att brudparet går in tillsammans är otroligt vacker. Jag älskar fotona på oss där vi ser litet spända och sammanbitna ut på invägen, och med stora leenden på utvägen. Älskade att stå med honom, och se på varandra strax innan kyrkportarna slogs upp och ge varandra kärlekslöften med ögonen. Det är bästa minnet från hela bröllopet!Så jag är glad att jag valde att göra det på det svenska sättet, och har så fina minnen från mitt bröllop tillsammans med min man. Jag har många fina minnen med min familj också, men jag tyckte inte att jag behövde fler sådana från just mitt och makens bröllop...
  • BelleA

Hur kan man här i Sverige tycka att det är romantiskt och fint, det som i andra länder är förknippat med förtryck och tvång? En kvinna som gifts bort till en man som hennes far har valt åt henne, som kanske dessutom är MYCKET äldre. Fadern lämnar bort henne som en ägodel. Och detta förknippar en del med romantik?

Ja jag VET att det inte fungerar på samma sätt i Sverige men varför varför vill man använda sig av en gest som anspelar på detta? Att kvinnan är lägre stående än mannen och tillhör sin far tills dess hon tillhör sin man.

Och om ni vänder på det, hur skulle ni tänka om mannen blev överlämnad av sin mor? Jag tror många skulle tänka att det vore absurt, eller löjligt. Vad är skillnaden undrar jag?

• Duchess

Jag har genom åren ställt just den frågan till många blivande brudar här på BT. Nästan alltid blir svaret att just de har en speciell relation till sin far, och vill hedra honom genom att bli överlämnade i kyrkan. När det gäller att gå in själv i kyrkan så förklaras det ofta med att man inte vill mötas innan och att deras blivande make är lite blyg och inte vill stå i centrum. Därför väntar han längst fram i kyrkan medan bruden tågar in själv.

Nu känner jag naturligtvis inte alla dessa tjejer IRL, så jag har ingen aning om hur det verkligen ser ut. Men visst är det konstigt att det aldrig är några brudgummar som vill hedra sin mor genom att bli överlämnade av henne i kyrkan? Och visst är det märkligt att det är männen som är blyga och inte vill stå i centrum?

BelleA skrev 2009-03-24 14:46:21 följande:
    Och om ni vänder på det, hur skulle ni tänka om mannen blev överlämnad av sin mor? Jag tror många skulle tänka att det vore absurt, eller löjligt. Vad är skillnaden undrar jag?
  • Bambi76

om min svärmor/svärfar hade velat gå med sin son mot mig som väntar vid altaret så hade jag gärna gjort det omvänt!

• Duchess

Ja, jag har hört flera personer säga liknande saker, men jag har aldrig hört talas om några som verkligen gjort det....

Bambi76 skrev 2009-03-24 15:06:23 följande:
    om min svärmor/svärfar hade velat gå med sin son mot mig som väntar vid altaret så hade jag gärna gjort det omvänt!
  • Bambi76

I vårt fall så skulle ingen av svärmor/svärfar göra det för dom tycker inte om att få alla blickar på sig

Duchess skrev 2009-03-24 15:09:02 följande:
    Ja, jag har hört flera personer säga liknande saker, men jag har aldrig hört talas om några som verkligen gjort det....
  • Duchess

Som sagt, jag känner ju (nästan) inga andra skribenter här IRL, så jag kan inte uttala mig om enskilda fall och omständigheterna kring dem. Men jag tycker att det är märkligt att inga brudar/brudgummar vill hedra sin mor genom att låta henne överlämna, och att BT verkar vara fullt av blyga brudgummar.

Bambi76 skrev 2009-03-24 15:10:48 följande:
    I vårt fall så skulle ingen av svärmor/svärfar göra det för dom tycker inte om att få alla blickar på sig
  • MulleNuh

Kanske det faktiskt bara helt enkelt ÄR så?! Att dessa tjejer HAR just en sådan stark relation med sina pappor?

Duchess skrev 2009-03-24 15:03:48 följande:
    Jag har genom åren ställt just den frågan till många blivande brudar här på BT. Nästan alltid blir svaret att just de har en speciell relation till sin far, och vill hedra honom genom att bli överlämnade i kyrkan. När det gäller att gå in själv i kyrkan så förklaras det ofta med att man inte vill mötas innan och att deras blivande make är lite blyg och inte vill stå i centrum. Därför väntar han längst fram i kyrkan medan bruden tågar in själv. Nu känner jag naturligtvis inte alla dessa tjejer IRL, så jag har ingen aning om hur det verkligen ser ut. Men visst är det konstigt att det aldrig är några brudgummar som vill hedra sin mor genom att bli överlämnade av henne i kyrkan? Och visst är det märkligt att det är männen som är blyga och inte vill stå i centrum?
  • passionsblomman

TS om du är gammal nog att ha fostrat en son som själv är 24 år vid det här laget OCH har fattat beslutet att gifta dig förut och även det stora beslutet att lämna det förhålandet, och nu mött en man du anser värd att gifta dig med. Tycker du inte själv att du är vuxen nog att inte behöva ledas överhuvudtaget?

Jag vill inte låta respektlös, men det där förstår jag faktiskt inte alls. Det känns helkonstigt att tänka sig in i en liknande situation. Var stolt över den vuxna självständiga kvinna du är istället och stå vid sidan av mannen i ditt liv den dagen ni blir man och hustru.

Om han inte ens varit med under så lång tid av ditt liv, borde han väl få så många av ögonblicken som möjligt nu. Din son passar mycket bättre som tärna eller marskalk -efterson du nu faktiskt frågade.

Inte minst av respekt för kyrkans hållning i frågan om hur man i Sverige ser på vigseln och ritualerna runt den.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!