• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Bambi76

Absolut skulle jag kunna tänka mig det:)

Linadesign skrev 2009-03-24 13:53:34 följande:
    Om det nu inte finns någon symbolik i det för er, skulle ni kunna tänka er tvärtom, att du står vid altaret och väntar när din make går längs gången? Jag håller för övrigt med Feministbruden om att det är stor skillnad på att bli överlämnad mot att gå själv.
  • Linadesign

Vid havet skrev 2009-03-24 13:40:42 följande:

Jag blir varje gång förvånad över denna diskussion som uppstår varje gång någon vågar andas ordet överlämning här.
    Blir du verkligen förvånad? För många känns det väldigt fel med överlämning. Inte så konstigt att det diskuteras då...
  • Aleta

Ja, då skulle ni verkligen få ett unikt bröllop!

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:56:36 följande:
    Absolut skulle jag kunna tänka mig det:)
  • tonårsmorsa

TS:
    Du undrar om din son KAN överlämna dig. Om kyrkgången inte är väldigt smal så ni inte får plats båda två är det klart han KAN, däremot är det inte säker att han FÅR överlämna dig. Det kan bara er vigselpräst svara på. En annan fråga är hur du ser på frågan om han BÖR överlämna dig. Och som du sett i tråden finns många argument mot brudöverlämning, så svaret på den frågan får du nog söka hos dig själv.

• Ore

Vid havet skrev 2009-03-24 13:53:25 följande:

Bra fråga! Får nog skylla på hollywood och (bla de danska)kungabröllopen...
    hahaha, många blivande brudar brukar annars bli vansinniga om man ens antyder att deras beslut skulle ha något med amerikanska filmer att göra... Skönt att någon faktiskt kan erkänna att det spelar stor roll för den bild man har av sitt eget bröllop!

Jag har väl också någon gång, i yngre år, åååh:at åt vackra hollywoodbröllop. Men samtidigt tycker jag ju att den svenska traditionen, att brudparet går in tillsammans är otroligt vacker. Jag älskar fotona på oss där vi ser litet spända och sammanbitna ut på invägen, och med stora leenden på utvägen. Älskade att stå med honom, och se på varandra strax innan kyrkportarna slogs upp och ge varandra kärlekslöften med ögonen. Det är bästa minnet från hela bröllopet!

Så jag är glad att jag valde att göra det på det svenska sättet, och har så fina minnen från mitt bröllop tillsammans med min man. Jag har många fina minnen med min familj också, men jag tyckte inte att jag behövde fler sådana från just mitt och makens bröllop...
  • Bambi76

Ja, det skulle det verkligen bli ..

Aleta skrev 2009-03-24 13:58:37 följande:
    Ja, då skulle ni verkligen få ett unikt bröllop!
  • Luucie

Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?
    Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?

Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...

• Imma

Om detta hade varit en tradition som endast existerade i länder där båda parter i ett äktenskap är fullständiga jämlikar kanske det hade varit en möjlighet. Tyvärr är ju tvångsgifte och överlämning fortfarande en verklighet i många delar av världen, så speciellt gammal är ju seden inte utan högst aktuell.

Luucie skrev 2009-03-24 14:13:36 följande:
    Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...
  • Ore
    Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...
    Vissa symboler är inte värda att strida för. T.ex. tänker inte jag försöka propagera för att hakkorset återigen skall ses som en solsymbol, och inget annat. Och så länge kvinnor, i egenskap av att de inte tillåts ha en egen vilja, överlämnas till äktenskap de inte vill ingå i så tänker inte jag försöka hävda att det borde få en ny innebörd...

Hellre värnar jag vad som här i Sverige är en gammal tradition (åtminstonde sedan 1300-talet) nämligen den att mannen och kvinnan gemensamt går uppför altargången till sitt bröllop. Den kan heller inte anses som något annat än jämlik!!!
  • MulleNuh

EXAKT det där du skrev nu har jag skrivit (nästan ordagrant) för ett tag sen. Men min "idé" blev avhyst!!

Svar på tråden Vem ska leda mig?!