• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Duchess

Jag tvivlar inte alls på att det finns ett antal tjejer som har en stark relation med sin pappa. Men tror du verkligen att ALLA tjejer som vill överlämnas har en sån fantastisk relation till sin pappa? Och finns det inga tjejer som har en fantastisk och stark relation till sin mamma?

Dessutom undrar jag om alla brudgummar har kassa föräldrarelationer eftersom ingen av dem vill bli överlämnad...?

MulleNuh skrev 2009-03-24 15:14:37 följande:
    Kanske det faktiskt bara helt enkelt ÄR så?! Att dessa tjejer HAR just en sådan stark relation med sina pappor?
  • didis

Bra skrivet! Jag håller med, som vanligt!

passionsblomman skrev 2009-03-24 15:30:31 följande:
    TS om du är gammal nog att ha fostrat en son som själv är 24 år vid det här laget OCH har fattat beslutet att gifta dig förut och även det stora beslutet att lämna det förhålandet, och nu mött en man du anser värd att gifta dig med. Tycker du inte själv att du är vuxen nog att inte behöva ledas överhuvudtaget?Jag vill inte låta respektlös, men det där förstår jag faktiskt inte alls. Det känns helkonstigt att tänka sig in i en liknande situation. Var stolt över den vuxna självständiga kvinna du är istället och stå vid sidan av mannen i ditt liv den dagen ni blir man och hustru.Om han inte ens varit med under så lång tid av ditt liv, borde han väl få så många av ögonblicken som möjligt nu. Din son passar mycket bättre som tärna eller marskalk -efterson du nu faktiskt frågade.Inte minst av respekt för kyrkans hållning i frågan om hur man i Sverige ser på vigseln och ritualerna runt den.
  • MulleNuh

Nä självklart inte ALLA tjejer, men kanske ALLA tjejer här på BT som du pratat med!

Detta med killarna kan jag ju självklart inte svara för. Kan bara svara för min karl (som jag naturligtvis frågat)
    Jag undrade hur HAN vill att det ska vara på vår vigsel. Han vill ABSOLUT inte gå in i gången när alla tittar! (sen fick han en rysning)
    Han vill vara inne i kyrkan när alla gäster kommer och sen vill han bara stå där framme och vänta.

Duchess skrev 2009-03-24 15:33:35 följande:
    Jag tvivlar inte alls på att det finns ett antal tjejer som har en stark relation med sin pappa. Men tror du verkligen att ALLA tjejer som vill överlämnas har en sån fantastisk relation till sin pappa? Och finns det inga tjejer som har en fantastisk och stark relation till sin mamma? Dessutom undrar jag om alla brudgummar har kassa föräldrarelationer eftersom ingen av dem vill bli överlämnad...?
  • Duchess

Jag har varit på BT sedan -05. Jag tycker att det vore konstigt om jag bara lyckats kommunicera med tjejer som har en bra mammarelation och dålig papparelation.

Tycker inte du att det är märkligt att inga brudgummar vill överlämnas av sin mor när det är så många brudar som vill överlämnas av sin far?

• MulleNuh

Jag tycker faktiskt ingenting om saken.. Jag har inte med det att göra känner jag...

Duchess skrev 2009-03-24 15:45:55 följande:
    Jag har varit på BT sedan -05. Jag tycker att det vore konstigt om jag bara lyckats kommunicera med tjejer som har en bra mammarelation och dålig papparelation. Tycker inte du att det är märkligt att inga brudgummar vill överlämnas av sin mor när det är så många brudar som vill överlämnas av sin far?
  • Duchess

Tja, om det nu är så att kvinnor i Sverige generellt sett har svårt att anknyta till sina mammor på samma sätt som till sina pappor så är det ju ett samhällsproblem.

MulleNuh skrev 2009-03-24 15:47:23 följande:
    Jag tycker faktiskt ingenting om saken.. Jag har inte med det att göra känner jag...
  • MulleNuh

Beror ju på mammorna!! (i många fall)

Duchess skrev 2009-03-24 15:50:24 följande:
    Tja, om det nu är så att kvinnor i Sverige generellt sett har svårt att anknyta till sina mammor på samma sätt som till sina pappor så är det ju ett samhällsproblem.
  • Bambi76

Varför kan inte alla som vill att pappa ska lämna över dom i kyrkan få göra det utan att det blir ett sånt ramaskri om det?
    Är det ok för prästen (och som jag skrivit tidigare så är dom inte omöjliga till egna förslag)och att bruden och brugummen är eniga så varför ska man inte kunna göra det?
    (en kortare version av allt jag har skrivit tidigare *S*)

• Duchess

Jag tycker inte ens att det där är kul. Ursäkta.

MulleNuh skrev 2009-03-24 15:53:01 följande:
    Beror ju på mammorna!! (i många fall)
  • Duchess

* För att de präster som tillåter brudöverlämning går emot Svenska Kyrkans vigselsed, och i vissa fall också sin egen biskops rekommendationer i frågan.

* För att det faktiskt påverkar mig som kvinna om vi väljer att medvetet införa seder och bruk som avspeglar att kvinnan är underställd mannen.

Men visst finns det undantag. Jag har t ex en del bekanta inom frikyrkovärlden som på allvar menar att kvinnan är underställd en man livet igenom: först sin far, sedan sin make. Om ett par med den inställningen väljer att ha brudöverlämning i samband med vigseln så tycker jag det är helt okej - då avspeglar riten det verkliga sakförhållandet.

Bambi76 skrev 2009-03-24 15:54:22 följande:
    Varför kan inte alla som vill att pappa ska lämna över dom i kyrkan få göra det utan att det blir ett sånt ramaskri om det?Är det ok för prästen (och som jag skrivit tidigare så är dom inte omöjliga till egna förslag)och att bruden och brugummen är eniga så varför ska man inte kunna göra det?(en kortare version av allt jag har skrivit tidigare *S*)
Svar på tråden Vem ska leda mig?!