• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Duchess

Varför har ni funderat över just den lösningen och inte t ex att din blivande svärmor lämnar över sin son till dig?

Bambi76 skrev 2009-03-24 12:55:13 följande:
    Jag ser det inte så ..Hade gärna velat att min pappa gick med mig till altaret där min m2b väntar men så blir det inte.Men alla tycker vi olika om just detta.Varför tycket du att det är så illa?? (Inget elakt menat, bara nyfiken)
  • feministbrud

Tycker du att det är konstigt att det har blivit så? Jag tycker att det är märkligt hur man kan kalla utläsande av en symbolhandling till överanalyserande. Hade jag aldrig sett en brudöverlämning förut hade jag direkt kunnat utläsa symboliken så överanalyserande är nog att ta i.

Fanasis skrev 2009-03-24 12:53:59 följande:
    Jag förstår att detta blev en jämställdhetsfråga och det är synd, att inte bara saker kan få vara ibland, att man måste överanalysera.
  • TinkieWinkie

Hm konstigt. Det är bara här, på BT, som jag stött på dessa starka känslor mot brudöverlämning, ingen annanstans. Då har jag varit på många bröllop och det har varit både brudöverlämning och inte.

Sammanträffande?

• feministbrud

Därför att denna typ av symbolhandlingar, att bruden måste överlämnas, påverkar samhället i stort. En trend kan göra att synen på jämställdhet förändras och jag vill inte ha en backlash till någon slags 50-talsideal där kvinnan bör tas om hand. Det är viktigt att alla fria kvinnor också kan manifestera sin friet i exempelvis vigseln. Ofira inlsag där kan ge en bitter eftersmak för andra kvinnor i andra sammanhang.

Det är det jag tycker att all som ska bli överlämnde ska tänka på.

Bambi76 skrev 2009-03-24 12:55:13 följande:
    Jag ser det inte så ..Hade gärna velat att min pappa gick med mig till altaret där min m2b väntar men så blir det inte.Men alla tycker vi olika om just detta.Varför tycket du att det är så illa?? (Inget elakt menat, bara nyfiken)
  • Aleta

TS har fått en massa tips, men om man ställer frågan, vill man inte veta argumenten bakom så att man kan ta ett informerat beslut?

jönsson skrev 2009-03-24 11:54:09 följande:
    HELT SJUKT att någon inte kan ställa en fråga och få tips om hur man ska gå tillväga, utan att folk ska ge massa moral predikningar! Frågan var om hennes son kunde leda henne in... TS- Ja, jag tycker det låter perfekt... Är det så du och din man vill ha det, så gör det så!!!
  • Aleta

Har du diskuterar det med alla dina vänner helt förutsättningslöst?
    Om de vet att det är det du vill så är sannolikheten stor att de inte vill göra dig ledsen.

Sedan kan jag tillägga att jag inte skulle reagera lika starkt om man kom från en kultur där man har brudöverlämning. Att bryta mot gamla traditioner är svårt och det begär jag inte även om jag skulle tycka att det var starkt.
    Att däremot välja bort en urgammal tradition som visar på jämlikhet för något som brudöverlämning tycker jag är sorgligt.

Bambi76 skrev 2009-03-24 11:55:46 följande:
    Aleta :Håller inte med dig i detta (förutom att man ser olika på saker)Jag vet att ingen av våra gäster skulle känna avsky eller rynka på näsan om min pappa gick med mig till altaret och jag vet att ingen av våra gäster kommer att tycka eller tänka katt: "Det var värst vad hon ville stå i rampljuset själv, stackars hennes man". att det är konstigt att min m2b kommer att stå och vänta på mig vid altaret.för att han står och väntar på mig vid altaret.
  • Cantaton

Jag har stött på det i kyrkan också.

TinkieWinkie skrev 2009-03-24 13:00:08 följande:
    Hm konstigt. Det är bara här, på BT, som jag stött på dessa starka känslor mot brudöverlämning, ingen annanstans. Då har jag varit på många bröllop och det har varit både brudöverlämning och inte. Sammanträffande?
  • Bambi76

Vem har sagt något om att bruden MÅSTE överlämnas??
    Det måste ju var och en få bestämma över ??
    Jag är i synnerhet en väldigt fri kvinna och känner inte att jag behöver tas hand om av min m2b på något sätt.

feministbrud skrev 2009-03-24 13:00:33 följande:
    Därför att denna typ av symbolhandlingar, att bruden måste överlämnas, påverkar samhället i stort. En trend kan göra att synen på jämställdhet förändras och jag vill inte ha en backlash till någon slags 50-talsideal där kvinnan bör tas om hand. Det är viktigt att alla fria kvinnor också kan manifestera sin friet i exempelvis vigseln. Ofira inlsag där kan ge en bitter eftersmak för andra kvinnor i andra sammanhang.Det är det jag tycker att all som ska bli överlämnde ska tänka på.
  • Bambi76

Håller med dig.
    Har oxå varit på bröllop där bruden har blivit överlämnad och ingen har rasat mot det ..Inte heller har jag hört någon som mått dåligt över det.....
    Men här är det ett väldigt hett ämne;)

Hm konstigt. Det är bara här, på BT, som jag stött på dessa starka känslor mot brudöverlämning, ingen annanstans. Då har jag varit på många bröllop och det har varit både brudöverlämning och inte. Sammanträffande?
  • Ore
    Jag har även diskuterat frågan med folk från diverse andra länder. Amerikanska tjejer som tyckte att "men, vilken häftig tradition, så vill vi också göra". En iransk tjej som bara skakade på huvudet åt alla svenska tjejer som "inte fattar att de borde slåss med näbbar och klor för att behålla den frihet de har, istället för att välja att lämnas över av sin pappa".

Däremot så diskuterar jag inte frågan om det är på tok försent att påverka. Som när min kompis dagen innan sitt bröllop sa att hon skulle överlämnas. Det är tradition i det landet där hon gifte sig. Har ett vagt minne av att några av oss efter att hon sagt det, sinsemellan konstaterade att vi var förvånade, men de hade ju bestämt sig för det så jag såg i alla fall ingen poäng med att diskutera frågan där och då.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!