• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Aleta

Nej, alla väljer själva. (Utom i kyrkan, där vill de helst inte att man gör detta.)
    Jag har inte sagt att man inte bestämmer själv, men det förändrar inte vad andra känner.

Självklart kan man strunta i vad andra tycker, ibland är det sunt att göra det. Om jag själv hade valt brudöverlämning pga "gullighet" och först i efterhand fått veta symboliken så hade jag blivit jätteledsen och minnet av min egen bröllopsdag hade fått en lite solkig kant. Jag hade velat veta VAD jag struntade i innan jag hade bestämt mig.

Som jag skrev tidigare, om jag hamnar på ett sådant bröllop så kommer jag att respektera deras val, men ingen kan hindra mig från att t ex här på BT kämpa mot och upplysa om brudöverlämning.

Fanasis skrev 2009-03-24 12:53:59 följande:
    AletaJag håller helt med dig. Inga människor är objektiva, det går inte att vara, vi är alla subjektiva!! Men jag förstår inte varför man ska anpassa sig efter andra. Jag tycker varje person själv ska välja vad som passar dem.Jag har bevistat ett antal olika bröllop både svenska och från andra religioner. Och nog har jag vett att respektera alla deras olika val.Jag förstår att detta blev en jämställdhetsfråga och det är synd, att inte bara saker kan få vara ibland, att man måste överanalysera.
  • Aleta

Det vore fruktansvärt om någon satte igång att rasa om det på någons bröllopsdag! Eller att gå och snacka skit om brudparets val i efterhand. Det tror jag inte att någon vettig människa skulle göra.

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:14:34 följande:
    Håller med dig.Har oxå varit på bröllop där bruden har blivit överlämnad och ingen har rasat mot det ..Inte heller har jag hört någon som mått dåligt över det.....Men här är det ett väldigt hett ämne;)
  • MulleNuh

Nä fy det får vi VERKLIGEN hoppas!!

Aleta skrev 2009-03-24 13:20:15 följande:
    Det vore fruktansvärt om någon satte igång att rasa om det på någons bröllopsdag! Eller att gå och snacka skit om brudparets val i efterhand. Det tror jag inte att någon vettig människa skulle göra.
  • Aleta

Vad sägs om denna grupp på facebook t ex?
    www.facebook.com/group.php

TinkieWinkie skrev 2009-03-24 13:00:08 följande:
    Hm konstigt. Det är bara här, på BT, som jag stött på dessa starka känslor mot brudöverlämning, ingen annanstans. Då har jag varit på många bröllop och det har varit både brudöverlämning och inte. Sammanträffande?
  • Cantaton

Oavsett vad någon tycker tror inte jag heller att någon kommenterar det på bröllopsdagen eller i anslutning till denna. Alla gör ju liksom sina egna val..

Aleta skrev 2009-03-24 13:20:15 följande:
  • Bambi76

Ja, jag har pratat med alla (utom 1 pga utomlandsvistelse ) om detta helt förutsättningslöst. Jag har frågat dom om detta utan att dom har vetat hur vi ska göra och fått samma svar av alla.
    Vi vill inte ha ett super traditionellt bröllop och den präst som vi ska ha tycker att vår önskan inte är konstig eller att han tror att jämnställdheten sätts på spel..
    Nu kommer jag iofs inte att bli överlämnad utan min m2b kommer som sagt var att vänta på mig i kyrkan och jag går fram till honom tillsammans med mina tärnor men jag tycker att alla som vill bli överlämnade av sin pappa elelr vem det nu kan vara (kanske inte ex-mannen *s*)ska kunna få göra det utan att få höra att man "förstör" traditioner eller att det är förnedrande för kvinnor att man gör så..
    Anledningen till att vi just valt att min m2b ska stå vid altaret och vänta på mig är just för att min pappa inte kommer att vara med på bröllopet och jag vill inte bli överlämnad av någon annan.

Aleta skrev 2009-03-24 13:09:39 följande:
    Har du diskuterar det med alla dina vänner helt förutsättningslöst?Om de vet att det är det du vill så är sannolikheten stor att de inte vill göra dig ledsen.Sedan kan jag tillägga att jag inte skulle reagera lika starkt om man kom från en kultur där man har brudöverlämning. Att bryta mot gamla traditioner är svårt och det begär jag inte även om jag skulle tycka att det var starkt.Att däremot välja bort en urgammal tradition som visar på jämlikhet för något som brudöverlämning tycker jag är sorgligt.
  • Imma

Varför har ni valt bort att gå in tillsammans?

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:22:12 följande:
    Anledningen till att vi just valt att min m2b ska stå vid altaret och vänta på mig är just för att min pappa inte kommer att vara med på bröllopet och jag vill inte bli överlämnad av någon annan.
  • feministbrud

Det är en symbol för att du måste överlämnas. Användandet av denna symbolhandling kan leda till ett bakslag för jämställdheten i stort oavsett just din relation till din blivande man.

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:11:54 följande:
    Vem har sagt något om att bruden MÅSTE överlämnas??Det måste ju var och en få bestämma över ??Jag är i synnerhet en väldigt fri kvinna och känner inte att jag behöver tas hand om av min m2b på något sätt.
  • Aleta

Jag håller inte med dig där.

Om man överväger att genomföra en kontroversiell handling så är det BRA att man vet om det.
    Att hålla för öronen och säga: "Lalalala, jag kan inte höra vad du säger", ändrar inte på det faktum att det ÄR kontroversiellt.

Bara ett litet tips, de där sekunderna när man håller varandra i handen och väntar på att gå in är verkligen fantastiska att dela, nu när du inte hade någon som du ville bli överlämnad av, men ni gör såklart som ni vill.

Bambi76 skrev 2009-03-24 13:22:12 följande:
    men jag tycker att alla som vill bli överlämnade av sin pappa elelr vem det nu kan vara (kanske inte ex-mannen *s*)ska kunna få göra det utan att få höra att man "förstör" traditioner eller att det är förnedrande för kvinnor att man gör så..Anledningen till att vi just valt att min m2b ska stå vid altaret och vänta på mig är just för att min pappa inte kommer att vara med på bröllopet och jag vill inte bli överlämnad av någon annan.
  • Bambi76

Jag måste inte överlämnas .. det är något som jag själv valt!
    Jag tror inte att denna symbolhandlingen kan leda till ett bakslag..men det är vad jag tror och vi tycker inte lika du och jag :)
    Som jag sa tidigare så kommer min man och jag ha ett (fortsatt)jämnlik förhållande.

feministbrud skrev 2009-03-24 13:28:13 följande:
    Det är en symbol för att du måste överlämnas. Användandet av denna symbolhandling kan leda till ett bakslag för jämställdheten i stort oavsett just din relation till din blivande man.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!