• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Duchess

Men vad får dig att mena att seders innebörd är något subjektivt som man kan ändra lite hursomhelst?

Luucie skrev 2009-03-24 16:25:00 följande:
    Inte om vi väljer att ändra innebörden av seden...Sen skulle jag med glädje ha gått in med min mamma om hon levt idag. Hon var min inspiration, min glädje och min bästa vän. Och det hade hon fått fortsätta vara även efter min bröllopsdag..Man pratar hela tiden om att ge bort och att man får en ny partner,förmyndare etc.Ingen kan ge bort mig?! Men man kan får sällskap på en ganska nervös promenad...Och jag kan inte få någon ny för jag har redan min sambo. Han byter bara namn. Han blir inte min chef...
  • MulleNuh

Hur var det förut med att man skulle vara oskuld på sin bröllopsnatt?
    Var inte det lite av en "sed"??

• Ore
    MulleNuh skrev 2009-03-24 16:28:43 följande:
    Hur var det förut med att man skulle vara oskuld på sin bröllopsnatt?Var inte det lite av en "sed"??
    Det är det fortfarande på många håll i världen... ´

Relevansen???
  • Duchess

Ja och nej. Det har varit lite olika med den saken, beroende på kultur och tidsperiod.

Under vissa perioder i svensk historia så har det t ex varit praxis bland överklassen att inte gifta sig förrän kvinnan blivit gravid. Det grundade sig i att det var viktigt för adeln att kunna garantera att äktenskapet skulle generera arvingar.

(ja, jag är historialärare, och nördig... )

MulleNuh skrev 2009-03-24 16:28:43 följande:
    Hur var det förut med att man skulle vara oskuld på sin bröllopsnatt?Var inte det lite av en "sed"??
  • MulleNuh

Ja men så var det iaf här i sverige också.. Relevansen är att nu knu**ar folk som kaniner innan bröllopsnatten! Är inget fel eller fult i det!!

Så den biten har ändrats.

Ore skrev 2009-03-24 16:30:17 följande:
    Det är det fortfarande på många håll i världen... ´Relevansen???
  • MulleNuh

haha Inte så farligt nördig!!

Nej men majoriteten var väl kristna här?

Jag är nördig åt andra hållet och hängde inte alls med på historialektionerna!

Duchess skrev 2009-03-24 16:32:05 följande:
    Ja och nej. Det har varit lite olika med den saken, beroende på kultur och tidsperiod. Under vissa perioder i svensk historia så har det t ex varit praxis bland överklassen att inte gifta sig förrän kvinnan blivit gravid. Det grundade sig i att det var viktigt för adeln att kunna garantera att äktenskapet skulle generera arvingar. (ja, jag är historialärare, och nördig... )
  • feministbrud

Hur kommer det sig att inga svärisar eller mödrar vill detta, men alltid fäderna? Det är också kul att fundera på.

Bambi76 skrev 2009-03-24 15:10:48 följande:
    I vårt fall så skulle ingen av svärmor/svärfar göra det för dom tycker inte om att få alla blickar på sig
  • Ore

Återigen, relevansen???

Att seder kan ändras, det förstår jag med.

Men att kvinnan skulle vara oskuld grundade sig ju mycket i att man skulle veta vem som var pappa till eventuella barn. Plus att kvinnor var beroende av att någon försörjde dem, och de behövde då ha en man som tog hand om dem och deras barn.

Nu för tiden då kvinnor tillåts jobba så klarar man försörjningen även utan en man. Och det finns tester för att visa vem som är biologisk pappa till barnen.

Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan detta och brudöverlämning? Var ligger likheten???

• Sebastiána

Har inte läst inläggen men tycker rent instinktivt att det känns helfel att din son ska lämna över dig. Är han din förmyndare eller?

• MulleNuh

Ovan frågades det om HUR man bara kan ta bort en negativ sak och göra det positivt!!!

Det gjorde jag nu!

Det är ju väldigt positivt att tjejer nu är så pass självständiga och att vi får jobba och allt där till! Eller hur?!

Så var det inte förr och detta har vi ändrat på och det har blivit en BRA sak ist.

Och det var någon här som skrev just det att man kan faktiskt sluta ha detta med att gå in med pappa som en hemsk och vidrig grej.

Ore skrev 2009-03-24 16:39:28 följande:
    Återigen, relevansen??? Att seder kan ändras, det förstår jag med. Men att kvinnan skulle vara oskuld grundade sig ju mycket i att man skulle veta vem som var pappa till eventuella barn. Plus att kvinnor var beroende av att någon försörjde dem, och de behövde då ha en man som tog hand om dem och deras barn. Nu för tiden då kvinnor tillåts jobba så klarar man försörjningen även utan en man. Och det finns tester för att visa vem som är biologisk pappa till barnen. Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan detta och brudöverlämning? Var ligger likheten???
Svar på tråden Vem ska leda mig?!