• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • feministbrud

Jag känner mig träffad. Jag ser absolut detta som ett problem. Det går dock åt rätt håll och fler män byter efternamn idag. Det verkar som om många har en disklussion om vilket efternamn som ska väljas och att det inte alltid är självklart. Det är verkligen positivt.

I mitt fall har båda behållt sitt efternamn, eftersom min man vägrade ett byta till mitt namn som enligt mig helt objektivit är finare och bättre

jönsson skrev 2009-03-24 23:23:05 följande:
    Till alla er som har en feministisk syn på "att bli inledd":Hur ser ni på att man i sverige och många andra länder oftast tar mannens efternamn? Vet att fler och fler inte gör så, men trots allt så är det fortfarande det vanligaste... Jag är bara nyfiken och menar absolut inte att ställa till med en större diskution i frågan. Är inte detta en tradition att kämpa emot med? Vad är det som gör att kvinnan ska behöva ge upp sitt namn med allt vad det innebär? Kan inte likaväl mannen göra det?
  • feministbrud

Det är klart att det viktigaste är hur man har det i vardagen, men jämställdhet handlar också om att vara med och skapa ett jämställt samhälle och ett jämställt klimat runt omkring. Brudöverlämning bidrar inte till ett jämställt samhällsklimat. Tvärt om. Därför är det så viktigt att bekämpa det att våra barn och barnbarn ska se lika självklart på jämställdhet som vi gör.

Fanasis skrev 2009-03-25 13:31:05 följande:
    Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)
  • Bambi76

självklart så ska man se till att våra barn ska se lika självklart på jämnställdhet men som jag har skrivit tidigare så tycker(och tror) jag att man kan göra det även om man vill att pappa ska gå med en upp till altaret, om man går själv upp till altaret för att möta sin blivande man, går in tillsammans i kyrkan eller om man själv står och väntar vid altaret på att sin m2b ska komma fram.

feministbrud skrev 2009-03-25 14:13:25 följande:
    Det är klart att det viktigaste är hur man har det i vardagen, men jämställdhet handlar också om att vara med och skapa ett jämställt samhälle och ett jämställt klimat runt omkring. Brudöverlämning bidrar inte till ett jämställt samhällsklimat. Tvärt om. Därför är det så viktigt att bekämpa det att våra barn och barnbarn ska se lika självklart på jämställdhet som vi gör.
  • MulleNuh

Man går ju ändå UT tillsammans! Det är ju det som räknas tycker jag. Man har precis ingått äktenskap och går sen tillsammans ut för att påbörja det nya livet tillsammans!!

• Bambi76

Ja, jag håller med.
    Min m2b sa igår när vi pratade om detta hemma att :
    Jag står och väntar på min livkamrat där framme vid altaret, jag ser henne komma mot mig med sin fina klänning, sitt fina uppsatta hår. När vi sen har svarat ja till varandra och ska gå ut så vet jag att jag kommer att gå ut med den kvinnan, den personen som jag älskar och värdesätter. När vi går ut är vi MAN OCH HUSTRU.

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:22:20 följande:
    Man går ju ändå UT tillsammans! Det är ju det som räknas tycker jag. Man har precis ingått äktenskap och går sen tillsammans ut för att påbörja det nya livet tillsammans!!
  • feministbrud

Jag tror ju att våra handlignar påverkar andra, så även brudöverlämning. En brudöverlämning gör ingen skillnad, men en trend kan skapa sämre förutsättningar för våra barn.

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:20:54 följande:
    självklart så ska man se till att våra barn ska se lika självklart på jämnställdhet men som jag har skrivit tidigare så tycker(och tror) jag att man kan göra det även om man vill att pappa ska gå med en upp till altaret, om man går själv upp till altaret för att möta sin blivande man, går in tillsammans i kyrkan eller om man själv står och väntar vid altaret på att sin m2b ska komma fram.
  • MulleNuh

dock tror jag tvärtom.. Visst har du rätt i att våra handlingar påverkar andra, men OM nu detta skulle bli en rend och fler och fler går in med sin pappa så kommer ju säkerligen våra barn och barnbarn göra detta också, men då kommer dom säkert göra det med en positiv syn.

Blää jag och mitt dåliga sätt att formulera mig.

feministbrud skrev 2009-03-25 14:31:00 följande:
    Jag tror ju att våra handlignar påverkar andra, så även brudöverlämning. En brudöverlämning gör ingen skillnad, men en trend kan skapa sämre förutsättningar för våra barn.
  • feministbrud

Jo, men nu har du ju ingen överlämning i din vigsel och då är det en helt annan sak. Jag kan ha synpunkter på att gå in ensam, men det är ju en småsak jämfört med överlämnande.

Bambi76 skrev 2009-03-25 14:30:05 följande:
    Ja, jag håller med.Min m2b sa igår när vi pratade om detta hemma att :Jag står och väntar på min livkamrat där framme vid altaret, jag ser henne komma mot mig med sin fina klänning, sitt fina uppsatta hår. När vi sen har svarat ja till varandra och ska gå ut så vet jag att jag kommer att gå ut med den kvinnan, den personen som jag älskar och värdesätter. När vi går ut är vi MAN OCH HUSTRU.
  • Bambi76

Men någonstans måste man ju få bestämma själv om hur man vill göra. Om jag och min m2b bestämmer oss för att skaffa barn och får en tjej och den dagen hon ska gifta sig vill att hennes pappa ska leda henne fram till altaret så måste hon ju kunna ha den möjligheten (om prästen går med på det) utan att bli "anklagad" för att förstöra jämnställdheten.

Vill bara poängtera att jag inte säger att du (eller någon annan) har hoppat på mig i denna fråga!

feministbrud skrev 2009-03-25 14:31:00 följande:
  • Bambi76

Jo, jag vet att du har det :)
    Nä, jag har inte någon överlämning nu tyvärr men jag skulle gärna ha velat att min pappa gick med mig till altaret den dagen vi gifter oss

feministbrud skrev 2009-03-25 14:38:14 följande:
    Jo, men nu har du ju ingen överlämning i din vigsel och då är det en helt annan sak. Jag kan ha synpunkter på att gå in ensam, men det är ju en småsak jämfört med överlämnande.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!