• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • feministbrud

Ta ditt förnuft till fånga

Och som svar till ditt inlägg om det negativa eller positiva i symbolen: Det kommer inte att ses som negativt för våra barn och barnbarn om det blir vanligare, men det kommer att vara negativt. Det kommer att spegla av sig på jämställdhetstänket och untan att vi vet ordet av det så har vi går femton steg tillbaka.

MulleNuh skrev 2009-03-25 14:51:02 följande:
    haha näää jag är fortfarande kvar i min "jag vet inte ännu"-fas.
  • feministbrud

Gäller det ALLA vigslar?

norgejente skrev 2009-03-25 14:48:13 följande:
    Norge anser jag vara jämställt på lik linje med Sverige och där har de överlämning.. Men vi skall inte ha det, gifter oss i sverige med de svenska traditionerna i kyrkan.
  • MulleNuh

Ja men om inga då se det negativa i det så kommer det ju inte vara negativt!! Iaf inte så nån vet det!!

feministbrud skrev 2009-03-25 15:01:11 följande:
    Ta ditt förnuft till fånga Och som svar till ditt inlägg om det negativa eller positiva i symbolen: Det kommer inte att ses som negativt för våra barn och barnbarn om det blir vanligare, men det kommer att vara negativt. Det kommer att spegla av sig på jämställdhetstänket och untan att vi vet ordet av det så har vi går femton steg tillbaka.
  • MulleNuh

Ja du har ju sagt att du inte kommer till kyrkan om jag går in med pappa...

feministbrud skrev 2009-03-25 15:01:11 följande:
    Ta ditt förnuft till fånga Och som svar till ditt inlägg om det negativa eller positiva i symbolen: Det kommer inte att ses som negativt för våra barn och barnbarn om det blir vanligare, men det kommer att vara negativt. Det kommer att spegla av sig på jämställdhetstänket och untan att vi vet ordet av det så har vi går femton steg tillbaka.
  • passionsblomman

Hjälper det om jag vägrar komma med din bukett också???

MulleNuh skrev 2009-03-25 15:03:24 följande:
    Ja du har ju sagt att du inte kommer till kyrkan om jag går in med pappa...
  • Tindragull

Jag anser att man inte ska lägga mer värderingar i en handling, än där verkligen är.
    Var och en blir lycklig på sin tro och så länge det faktiskt inte handlar om att någon blir överlämnad som i betydelsen bortgift, så förstår jag verkligen inte problemet. Ingen tar heller skada av den handlingen så jag fattar inte alls vargör det måste bli sånt liv...
    Denna trångsynthet är förbluffande.

Är själv väldigt för jämställdhet, men det där har inte med jämställdhet att göra längre. Vi lever i 2009. Saker och ting förändras och en sak som betydde förtryck o.s.v. förr behöver ju inte göra det nu.
    "Sanningar" och seder ändras hela tiden och det är bara att hänga med. Sen hur man själv vill göra bestämmer man ju själv.

Och ja, min pappa ska gå med mig. Han överlämnar mig dock inte, för det steget har jag tagit för länge sedan och varit självständig & klarat mig själv sedan tonåren. Pappsen blir bara ett trevligt sällskap att gå med fram till min m2b.
    Finns ingen speciell anledning till det. Vi vill bara ha det så.

• Tindragull

Fast bara för att många förknippar det med kvinnoförtryck gör väl inte det det till en sanning.
    Många förknippar kjolar som slutar ovanför knäna med horeri, men det betyder inte att det är en sanning det heller...
    Tror man behöver ha ett öppnare sinne för att folk tänker olika. Så länge det inte skadar någon.

Linadesign skrev 2009-03-25 14:41:34 följande:
    Men du bör ändå vara medveten om att många andra förknippar den med kvinnoförtryck.
  • didis

Nej det är ingen sanning men du tar knappast på dig en mus-i-kant-kjol när du söker ett seriöst jobb heller, eller hur?

Du vet att risken är att arbetsgivaren tolkar din klädsel fel och inte uppskattar den (även om hon/han sannolikt inte tror du är prostituerad).

Tindragull skrev 2009-03-25 15:28:03 följande:
    Många förknippar kjolar som slutar ovanför knäna med horeri, men det betyder inte att det är en sanning det heller...
  • MulleNuh

Bara om du säger till innan så jag hinner hitta en annan då..

passionsblomman skrev 2009-03-25 15:22:50 följande:
    Hjälper det om jag vägrar komma med din bukett också???
  • norgejente

Ja jag tror det. Har inte varit på något bröllop som inte haft det..Men skall inte svära på det alltså. När vi först paratade om att gifta oss var det något av det första M2B kommenterade, han trodde det var så i sverige med.

feministbrud skrev 2009-03-25 15:01:30 följande:
    Gäller det ALLA vigslar?
Svar på tråden Vem ska leda mig?!