• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • jönsson

Jo men det är väl inte första gången som vi "importerar en tradition" isåfall... Tradition som tradition! Lika illa vilket som om man ska se det ur en kvinnoförtryckande situation... Men det är ingen som debatterar så hårt i trådarna om vems efternamn som ska väljas!

• Hemlig2009

Kanske för att det är mera självklart idag att man tar det som är finast? Vem ska kunna hävda att ett par gör fel då? "Ni borde ha tagit kvinnans namn för det tycker JAG är finare".

Här är det så tydligt att man gör ett val att symbolisera kvinnoförtryck.

jönsson skrev 2009-03-24 23:57:52 följande:
    Jo men det är väl inte första gången som vi "importerar en tradition" isåfall... Tradition som tradition! Lika illa vilket som om man ska se det ur en kvinnoförtryckande situation... Men det är ingen som debatterar så hårt i trådarna om vems efternamn som ska väljas!
  • jönsson

Det är ju det som är så otroligt, ser tråd efter tråd där mannen ser det som självklart att kvinnan ska ta "hans" namn... Det handlar ofta inte om vilket som är finast utan helt enkelt om att det är självklart... Varför?

• Tooticki
    jönsson skrev 2009-03-24 23:23:05 följande:
    Till alla er som har en feministisk syn på "att bli inledd":Hur ser ni på att man i sverige och många andra länder oftast tar mannens efternamn? Vet att fler och fler inte gör så, men trots allt så är det fortfarande det vanligaste... Jag är bara nyfiken och menar absolut inte att ställa till med en större diskution i frågan. Är inte detta en tradition att kämpa emot med? Vad är det som gör att kvinnan ska behöva ge upp sitt namn med allt vad det innebär? Kan inte likaväl mannen göra det?
    Jo, det är en viktig fråga det med. I vårt fall så ville min man att vi skulle heta samma, så då bytte han. Vi hade lika gärna kunnat ha olika efternamn för mig.
  • MulleNuh

Jag ska ta mannens efternamn. Och här ligger nog det gamla kvar! Jag vill för att det brukar vara så!

Jag kommer ju heta superknasigt med hans efternamn, men det gör inte så mycket.

• nennesjuttioåtta

Fly by night skrev 2009-03-24 22:35:19 följande:

Mitt intryck är att de som vill bli inledda av sin pappa (eller annan person) är mer intresserade av bröllopets sentimentalitet (det är en sådan fin gest mfl liknande förklaringar under de åren jag har varit på BT) än manifestation av kärleken till mannen de ska gifta sig med. De som vill gå in med sin blivande man betonar ofta kärleken till mannen och att de väljer varandra som medvandrare i livet mfl liknande förklaringar. Mitt intryck blir att de verkar mer självständiga än de som vill ledas fram till altaret av sin pappa som ger mig intrycket att de verkar ha svårt att lämna sin familj och ibland verkar det nästintill ångestfyllt .Ni andra som följt dessa trådar över tid, vilka är era intryck?
    Oooh, kunde inte skrivit det bättre själv!
  • Aleta

Fast att ta mannens efternamn är inte heller någon gammal tradition fick jag lära mig i en tråd här. Den är knappt hundra år gammal och redan när den infördes så protesterade många kvinnor. Nu blev de överkörda och se vart det ledde!

Samma sak skulle kunna ske vad gäller brudöverlämningen, eller hur?
    En ny ojämställd tradition är på väg in, vissa protesterar, men blir överkörda och vips så har vi ett lite mer ojämlikt samhälle.

MulleNuh skrev 2009-03-25 08:16:53 följande:
    Jag ska ta mannens efternamn. Och här ligger nog det gamla kvar! Jag vill för att det brukar vara så! Jag kommer ju heta superknasigt med hans efternamn, men det gör inte så mycket.
  • Fanasis

Vad gäller namn så handlar det om en tillhörighetsfaktor som jag själv gärna skulle ha. Vi väljer dock att behålla våra gamla namn i ett antal år (tills barnen växer upp) då våra barn har våra efternamn och deras andra förälder inte har det.

Sedan har vi ensats om att ta min fars släktnamn (som jag inte har idag).

Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)

• Bambi76

Bra skrivet !

Fanasis skrev 2009-03-25 13:31:05 följande:
    Vad gäller namn så handlar det om en tillhörighetsfaktor som jag själv gärna skulle ha. Vi väljer dock att behålla våra gamla namn i ett antal år (tills barnen växer upp) då våra barn har våra efternamn och deras andra förälder inte har det.Sedan har vi ensats om att ta min fars släktnamn (som jag inte har idag). Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)
Svar på tråden Vem ska leda mig?!